hirveen vähän ihmiset antoi häälahjarahaa.
Ite antaisin pariskuntana satasen, moni antoi vaan 50e . Sit syödään ja juodaan aamuun asti meiän piikkiin.
Kommentit (55)
Vaikkakin provo, mutta joka noin kirjoittaa, myös noin ajattelee.
50e riittää. Osa vieraista tulee pitkästä matkasta ja joutuu majoittumaankin matkan aikana ja syömäänkin. Todelliset kulut ovat hyvin pian 500e, joten kannattaa mietiä tarkemmin, ketä juhliinsa kutsuu.
Mikä provo? Olen aivan samaa mieltä apsun kanssa. Kyllä lahjan tulee kattaa sillä saatu tarjoilu. Itseä vähän hävetti äskeisissä häissä, kun ei ollut varaa antaa kuin se satanen ja tarjoilut olivat aivan valtaisat! Loistavaa ruokaa ja juomat ilmaisia niin paljon kuin jaksoi juoda. Ja konjakki oli Larsenia, herkkuani!
Me ei koskaan viedä korttia kummempaa. Siinä vastaanottohälyssä ei kukaan huomaa. Juhlan edetessä menemme sopivalla hetkellä lahjapöydän äärelle. Mies on suojana ja tutkimme. Otamne sopivasta kuoresta, tyyliin Hilja-mummon, setelin tai lahjakortin ja sujautamme sen omaamme. Myös tavaralahjojen nimikorttien vaihto käy kätevästi. Mulla on valmiita pakettokortteja ja teippiä laukussa.
Kukaan ei huomaa, ja puuttuva yksi lahha menee häähumun piikkiin.
Kyllä tulee edulluseksi meille !
Joskus otamme itsellemme hiukan käteistäkin, taksimatkaa varten. Yllättävän paljon vanhempi sukupolvi vielä pistää käteistä lahjakuoriin.
Oisitte pitäneet pienen piirin maistraattihäät, siinä nettoaa! Me emme todellakaan odottaneet mitään lahjoja, mutta yllättävän moni sukulainen halusi kuitenkin muistaa ja jäätiin yli tonni plussalle.
Satanen oli aika jees markka-aikana, mutta euroina en ehkä odottais viittäkymppiä enempää.
Voi ihmiskullat, miksi vitussa sitä rahaa pitää sotkea joka asiaan? Olette varmaan suhteessakin rahan takia/ansiosta? Ilman rahaahan ei voi tehdä mitään, ja raha se on ystävyyden mittari, jep jep.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 09:53"]
Meillä on jo kaikkea ja halusimme kartuttaa häämatkakassaa. Häät pidimme koska halusimme hyvät bileet, ja olikin sairaan hyvät! Mutta jännä et ne "köyhät" antoi sen satasen ja hyvätuloiset rutkasti vähemmän. Ei pidetty rahan takia mut kun itse ajattelee että antais sen satasen ni ihmettelin vaan...
[/quote]
Jos ajatus rahan pyytämisessä oli kartuttaa häämatkakassaa, miksi valitat että vieraat ovat syöneet "teidän piikkiin"? Ei kai sillä häälahjarahalla tarjoiluja makseta!
WT-meininkiä ylipäänsä pyytää rahaa. Jos kipot ja kupit on hankittuna, voi pyytää muistamiset hyväntekeväisyyteen.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 09:53"]
Meillä on jo kaikkea ja halusimme kartuttaa häämatkakassaa. Häät pidimme koska halusimme hyvät bileet, ja olikin sairaan hyvät! Mutta jännä et ne "köyhät" antoi sen satasen ja hyvätuloiset rutkasti vähemmän. Ei pidetty rahan takia mut kun itse ajattelee että antais sen satasen ni ihmettelin vaan...
[/quote]
Jos ajatus rahan pyytämisessä oli kartuttaa häämatkakassaa, miksi valitat että vieraat ovat syöneet "teidän piikkiin"? Ei kai sillä häälahjarahalla tarjoiluja makseta!
WT-meininkiä ylipäänsä pyytää rahaa. Jos kipot ja kupit on hankittuna, voi pyytää muistamiset hyväntekeväisyyteen.
[/quote]Niin, ei se kyllä mikään mahtava bisnesidea ole tuo häitten järjestäminen.
No, sen tiesi jo etukäteen, että ihan paskat tarjoilut ja muutenkin kurjat kekkerit. Säälistä tultiin. Ole tyytyväinen, että sait edes kakskybää, mietittiin kybää.
Ajattele paljonko teillä olisi nyt rahaa jos ette olusi pitänyt häitä ollenkaan, ja lisäksi vieraatkin olisivat välttyneet morsiamen "yhyy, vieraamme ovat pihejä kun eivät ymmärrä että silloin kun MINÄ menen naimisiin niin kuuluu kyllä maksaa reilusti" -nurinalta. Winwin-tilannne!
Ja jos luulet että vieraanne eivät mielipidettäsi kuule tai huomaa niin usko pois, kyllä se ilmi on tullut naamastasi jos ei muuten :)
Mä en edes tiedä, minkälaisia yksittäisiä summia meille annettiin, ku pyysin kaasoa keräämään kaikki rahat yhteen paikkaan jemmaan. En mä edes tiedä, saatiinko me kaikilta vierailta mitään, mulle oli tärkeämpää, että ne ihmiset oli juhlassa mukana, ku niiden tuomat lahjat.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 10:05"]
Mikä provo? Olen aivan samaa mieltä apsun kanssa. Kyllä lahjan tulee kattaa sillä saatu tarjoilu. Itseä vähän hävetti äskeisissä häissä, kun ei ollut varaa antaa kuin se satanen ja tarjoilut olivat aivan valtaisat! Loistavaa ruokaa ja juomat ilmaisia niin paljon kuin jaksoi juoda. Ja konjakki oli Larsenia, herkkuani!
[/quote]
En käsitä, miksi tätä alapeukutettiin! Tuohan on aivan totta. Vai menettekö juhliin syömään ja juomaan ilmaiseksi? Ymmärtäisin, jos kyseessä olisi teini-ikäiset, mutta aikuiset työssäkäyvät ihmiset kyllä saavat maksaa syömisistään ja juomisistaan.
En ymmärrä, miksi pitää juhlia, jos lahjarahoilla pitäisi kattaa tarjoilut ja kemut!
Kuinka paljon menee vierailla rahaa itse juhliin!?!
Varsinkin jos on joku typerä teemajuhla "pukeudu häihimme 70luvun teemaan" niin ihan on tarpeeksi rasittavaa etsiä niitä kamoja ja maksaa niistä itsensä kipeäksi! Ärsyttävää että joku pitää tollaisia!
Jumalauta, onko tosiaan näin, että nykyään häihin pitää maksaa pääsymaksu? Sillä sitten katetaan kulut? Ei voi olla totta! Kyllä meidän häissä me maksettiin kaikki tarjoilut eikä edes mietitty, että mitä saadaan...
Kaikki ihanat ystävät ja sukulaiset (mitään hyvänpäiväntuttuja tai pikkuserkkuja ei todellakaan kutsuttu) olivat meidän VIERAITA, joille kuuluu TARJOTA. Porukka oli 80 hölöö ja hemmetin hauskat kekkerit olikin :). Ei olisi tullut pieneen mieleenkään miettiä, että mitähän tästä saldotaan reissuun tai hääkustannuksiin. Kääk, olen mykistynyt!
Onko tämä nyt sitä WT:ä?
Voi että... Meillä oli aika hiljattain omat häät. Kutsussa meillä ei ollut mitään mainintaa lahjoissa, mutta infolappusessa oli maininta "Meillä ei ole lahjatoiveita, vaan tärkeintä on, että pääsette osallistumaan päiväämme. Mikäli kuitenkin haluatte muistaa meitä lahjuksin, voitte osallistua häämatkatilimme kartuttamiseen"
Ja me tosiaan tarkoitimme sitä. Ainoat, joista tiedän etteivät antaneet mitään, kertoivat siitä itse. Molemmat olivat sellaisia, joiden kohdalla minua olisi suorastaan hävettänyt jos olisivat vielä lahjoneet. Olivat meinaan itse järjestelyissä auttaneet valtavasti.
Jos rahaa lasketaan, niin ihan varmasti jäätiin häviölle, mutta niinhän sen kuuluukin olla! Meidän juhlat niin me maksamme.
Laitoin joskus hääparille 60€ koska ei ollut varaa enempää antaa! Olin silloin todella tiukilla.
he keräsivät rahaa matkaa varten mikä on ymmärrettävää ja mielelläni anna rahaa jos se menee matkaa varten kuin jotain turhaa krääsää.
muttaei vaan ollut antaa enempää.
Kun nyt rahalahjaketjussa ollaan, niin kysynpä teiltäkin, asiantuntemusta näköjään löytyy. Eli millainen summa suht vähävaraisen sinkun pitäisi antaa? Minulle kun tässä tilanteessa jopa 20e on paljon. Olen yrittänyt aikaisemmin sumplia itseni mukaan kimppalahjoihin, mutta niihinkin osallistuvat alkavat nykyään olla huomattavasti minua paremmin tienaavia pariskuntia, jotka ehdottavat (yleensä vähän alentuvasti ja säälivästi), että kai sulta sitten riittää se neljäkymppiä tms. Minulla on onneksi yksi erityistaito, joten olen voinut läheisempien ystävien ja sukulaisten häihin antaa lahjaksi työpanokseni ennen juhlia, silloin puhutaan jo jopa satasten säästöstä järjestelyissä, mutta ei sitäkään kehtaa ihan kaikille ehdottaa.
Anteeksi vuodatukseni, nimimerkillä kolmet häät tänä kesänä jo takana mummon ikkunaverhosta kyhätyssä mekossa, kahdet vielä edessä.
Kannattaa katsoa, että kutsuu vain rikkaat kaverit, että pääsee nettoamaan. Mutta kysyn varmuuden vuoksi, riittääkö sinkulta se 50€ ja pariskunnat oletetaan maksamaan 100€?
50 eu on ok. Tulojen mukaan täytyy elää. Voi olla että on muitkain juhlia johon pitää antaa rahaa tai joku lahja.