Onko 15 vuotta kissalla jo kunnioitettava ikä?
Kommentit (35)
Extyttöystävällåni on kissa joka 18-vuotias eikä sillä ole mitään hätää. Tosin laiskemmaksi se on käynyt vanhuuttaan.
Minun löytökissani on eläinlääkärin tekemän arvion mukaan 11- tai 12-vuotias. Tosi paljon nukkuu ja on rauhallinen, mutta ruoka kelpaa, välillä innostutaan leikkimään jollain pingispallolla, hypätään usein tiskipöydälle tai keittiönurkkauksen työtasolle tutkimaan, olisiko sinne jäänyt vahingossa mitään ruoan muruja. Leikkeleiden kähveltäminen leivän päältä käy myös uskomattoman nopeasti, kun selkänsä kääntää.
Kun adoptoin tämän kissan sen olllessa noin kuuden vuoden ikäinen, se sairasteli aika paljon. Pelkään aina hirveästi menettäväni sen, vaikka se nyt vaikuttaa ihan hyvinvoivalta, karva kiiltää jne. Enkä tiedä, mistä saisin uuden, seurallisen kissan, kun omasta kisulistani aika jättää!
Tällaisen tekstin löysin koskien kissan ikää verrattuna ihmisen ikään:
Ei ole luotettavaa tieteellistä keinoa laskea tarkalleen kuinka vanha kissasi on ihmisen iässä. Usein sanotaan, että yksi ihmisen vuosi vastaa seitsemää
â?kissan vuottaâ?, mutta todellisuudessa yksivuotias kissa on huomattavasti vanhempi kuin seitsemänvuotias lapsi.
Asiantuntijat ovat yleensä yhtä mieltä että kaksivuotias kissa on karkeasti ottaen 25-vuotias ihmisen iässä. Tämän jälkeen jokainen vuosi vastaa noin neljää
vuotta.
Kismett
Kissani on 12 ja pelkään usein että se kuolee :(
meillä kohta 16-vuotias, ja munuaisten vajaatoiminta on, mutta ruokavaliolla hoituu. Pirteähkö ikäisekseen on <3
Kissani täytti juuri 18 vuotta. Mieleltään on yhtä virkeä kuin pentuna. Jaksaa kiusata pienillä tempuillaan vieläkin. Pureskelee öisin varpaitani, jos näkyvät peiton alta, kääntää ruokakupin nurin jos ruoka ei kelpaa, vie leikkeleet leivän päältä, jollei vartioi kuin haukka, istuu telkkarin eteen jos haluaa seuraa enkä huomioi, vetää vessapaperirullan tyhjäksi lattialle (ei raatele eikä syö sitä, rullaa sen vaan jostakin syystä lattialle) sekä nuolee ikkunoita, tätä on tehnyt ihan pennusta asti, omituista ja paaaaljon muitakin pikku kivaa tekee, ettei elämä pääse tylsäksi. Muuten on täysin terve paitsi raukka menetti kuulonsa pari vuotta sitten. Mouruaminen muuttunut rääkymiseksi kun ei itse enää kuule kuinka kovaa ääntelee. Kerran on ollut poliisit oven takana kun ikkunasta joku kuullut naisen kamalaa valitusta. Oli poliisilla kyllä hauskaa kun syy selvisi.
Meillä 18 vuotias leikattu pitää kamalaa ääntä kun naukuu. Syö raakana jauhelihaa ja maksaa. Lempi juoma laktoositon piimä ja vesi. Vähän välillä omituinen..:)
Onko sinun mielestä 85-vuotias ihminen kunnioitettavassa iässä? On. Eli kyllä kissasi on kunniotettavassa iässä
Meillä on nyt 20v kissa. Äänekäs, johtuukohan siitä että on jo melkeinpä kuuro..hmm. Ruokapurkin avauksen kyllä vielä kuulee. Kulkee ulkona aina halutessaan(kun on lämmintä), vietti vielä ihanan kesän. Toivottavasti saadaan nähdä vielä yhteinen seuraava kesä. Tämä on kyllä hyvin persoonallinen vanhus. Linnunluinen vain jo, mutta virkeä. Vielä pomppaa metrin pomppuja ylös ja alas.
Rotukissalle tuo taitaa olla ihan kunnioitettava ikä. Maatiaiset ja mixit elävät pidempään. Noin niinkuin karkeasti yleistäen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sairauksia vanhoille kissoille ilmeisimmin tulee? Olen kuullut, että diabetes ainakin yksi
Umpirauhaset niillä yleensä prakaa. Eli diabetes, munuaisten ja maksan vajaatoiminta, kilpirauhasen liikatoiminta. Virtsaelimistön sairaudet yleisiä.
15-vuotiaana kuolleella kissallani oli nuo neljä ensimmäistä, 19-vuotiaana kuolleella haimasyöpä.
Meidän kissa on 18 vuotta. Toinen kissamme kuoli nyt keväällä 17-vuotiaana kasvaimen takia. Sekin olisi täyttänyt 18 nyt syksyllä (ovat sisaruksia). 18-vuotias kissamme on aika nuorekas ja hyvässä kunnossa eikä ole ollut mitään terveyspulmia. Edellinen kissamme kuoli 18,5 vuoden iässä. Sukulaistemme kissat ovat eläneet 17-18-vuotiaiksi ja ystäväni kissa eli 21-vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika harvat kissat elää paljon yli 10 vuotta, kyllä 15-vuotias on jo tosi vanha.
Höpö höpö. Kyllä kissat elää lähemmäksi kahtakymppiä.
Meidän vanhin kissa eli 19v. Kaksi muuta 18v.
ja yksi 16v. Eräs kissamme lähti liian aikaisin 13v. se sairastui munuaisten vajaatoimintaan ja sairaus huomattiin liian myöhään. 😭
Tällä hetkellä meillä on 2kpl 9vuotista,yksi 3 vuotias ja yksi vanha herra jonka ikä on arvoitus. Tuli meille löytökissana.
Jos käyttää vähintää kerran vuodessa perustarkastuksessa (kuten verikokeet: maksa, munuiset, kilpirauhanen, verensokeri), niin hyvä. Ei olisi sitten piilevänä jotain, mistä ei osaa kertoa, eikä itse oireita tunne.
Mun kissa 18v. Kilpirauhasen liikatoiminta, verenpaine ja astma. Kaikkiin hyvä lääkitys. Kissa voi hyvin ja on metsäisellä pihallamme piiiiiiiiiiiiiitkän hihnan päässä onnesta soikeana.
toivon vielä yhteisiä vuosia, kissani ollu minun elämässäni ainoa, uskollinen ja pysyvä. Valmis olen luopumaan, kun kissa ei enää nauti elämästä.