"Virikehoito" ja itselleen valehtelu
Ystäväni, jolla on alle 1-vuotias lapsi, kertoi saaneensa päivähoitopaikan (osa-aikaisen) lapselleen. Ok, minusta jokainen voi näissä asioissa tehdä ihan niin kuin itselle on hyvä, mutta helvetti, miksi pitää sanoa, että "lapsi kaipaa virikkeitä, kun minun kanssa kotona on niin tylsää"? Semminkin, kun kyseessä on tarve omalle ajalle ja jaksamisen parantaminen. Joo, nämä asiat voi olla vaikea myöntää itselleen, mutta helvetti että ärsyttää kun pitää lapsen parhaaseen vedota kun syy on todellisuudessa toinen.
En tiedä, mikä tässä nyt näin paljon suivii. Ei se minulta ole millään lailla pois, oli syy mikä tahansa. Lieneekö sitten ihan yleisesti ottaen itselleen valehtelu, mikä ärsyttää?
Kommentit (28)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 00:09"]
Vittuako sinäkin ap sitten iniset siellä meille muille av-palstalaisille? Mene inisemään omalle äidillesi. Vai eikö sinulle riitä vain oman äitisi seura kun kerjäät huomiota muilta? Etkä sinä ap äidin oma mussukka ymmärrä? Ainiin. Sinä olet aikuinen. Lapselle riittää vain yksi ihmissuhde ja se on äiti? Yksin olet pentusi hankkinut niin hoida itse? Hoida, pidä seuraa? Ole sen koko elämä, koska mitään muuta elämää ei ole. Ole lapselle äiti, isä, sisko, veli, mummo, ukki, täti, setä, serkku, ystävä, puistotäti, sossuämmä... Ole sitä ihan itse äläkä vaivaa sukulaisia tai ketään muutakaan lapsellasi. Anna mä arvaan: sinä et ole pätkän vertaa kiinnostunut ystäväsi lapsesta ja sen kanssa kommunikoinnista?
[/quote]
Et tainnut lukea viestejäni, kun näin voimakkaan reaktion sait? Olen ollut ystäväni tukena, niin lapsenhoidossa kuin muutenkin, sen mitä olen pystynyt. Heidän tilanteensa kaikkineen on hyvin tuttu, ja nyt halusin tämän asian sydämeltäni, ennen kuin asia kasvaa mielessäni liian suureksi.
Anna kun arvaan: sinulla ehkä nyt jokin tässä asiassa menee aika läheltä kotia, kun näin hermostuit. Edelleenkään en tarkoita olla ilkeä, mutta ehkä noin ylilyöntitulkinnat kannattaa pohtia uudemman kerran.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 00:15"]
Mä en olisi raaskinut viedä isompaa hoitoon kun pikkuinen syntyi. Ajatuskin siitä tuntui siltä niin kuin olisi pitänyt antaa edellinen pois kun täältä tulee nyt uusi vauva. Hyvin se aika riittää jos vaan haluaa.
[/quote]
sarjassamme ihku kivaa itsensä nostamista ja suorittamista palkatta kotiäitinä, kun mies maksaa huoran huvit.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 00:16"]
Voitha jutella kaverillesi, että tarvitseeko aikaa ja jutteluun ja onko yliväsynyt. Jajotkut voi oikeesti ajatella sen virukehiidon olevan tärkeää. Vaikka se meistä toisista tuntuukin hAssulta.
[/quote]
Tässähän oli se, että nimenomaan tiedän, että on väsynyt, ja paljon muuta. Niin siksi varmaan jotenkin nosti ärsytyksen pintaan, kun virikehoidosta alle vuosikkaalla puhutaan. Mutta ymmärrän nyt oman tunteeni naurettavuuden, ehkä sitten, vaikka ystävä avoimesti puhuukin voinnistaan jne. on hankala myöntää ehkä itselleenkin, että vie jaksamisen takia hoitoon.
No onhan se tavallaan sinulta pois - turha verovarojen käyttö on meidän kaikkien lompsasta pois. Jokainen rahoitusasioita ymmärtävä tajuaa, että se tapa millä nykyään surutta Suomessa eletään velaksi on tosi huono juttu. Olis meidän kaikkien asia yrittää pitää ensisijaisesti itse huolta itsestä ja omasta perheestä ja yhteiskunnan palveluita käytettäisiin vasta sitten kun niitä oikeasti tarvitaan. Mutta, maan tapa ainakin vielä toistaiseksi on se, että lypsetään irti kaikki mitä suinkin saadaan. Lapset ja lapsenlapset joutuvat nämä meidän elinaikana otetut velat maksamaan korkoineen takaisin, ja jos heiltä kysyttäis, että kannattiko kustantaa 5000 euroa vuodessa siihen, että päiväkodin tädit luki sulle satuja ja kiikutti sua yksivuotiaana pihakeinussa kun äitiä ei huvittanut, vastaus todennäköisesti olisi aika tiukka EI. Se muutaman tunnin hengähdysapu viikossa, jonka itse kustantaa, tulee paljon halvemmaksi,
Oma laiskuuteni on se syy miksi meidän lapsille tulee n 5v ikäeroa. Esikoisen on vähän niin kuin pakkokin tuon ikäisenä olla varhaiskasvatuksen piirissä vaikka äiti olisi vauvan kanssa kotona. Ja turha sitä olisi kerhoon kavereiden luota siirtää vuodeksi ennen eskaria :)
Lapset on niin raskaita, ettei niiden kans jaksa olla. Pälli hajoaa. Vittu kun joka aamu pitäis olla puuroja keittelemässä ja kykkimässä leikkipuistossa mammojen kanssa. Vittu, mää en jaksa. Kun on tarjolla palvelu, missä joku kykkii siellä hiekkalaatikolla, eikö se ole sama, kuka sen tekee.
Vetäkää mammat vittu päähän ja kadehtikaa, kun mulla on aikaa vauvan kans nukkua päikkärit.
Ihan oikein. Virikelapset pois päiväkodista ja Hyväkuntoiset papat hoitamaan lapsenlapsiaan. Ei eläkkeellä ole oikeutta vastikkeettomaan löhöilyyn. Ei niillä muuta tekemistä ole kuitenkaan kuin kalastelu ja nurmikonleikkuu.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 09:19"]
No onhan se tavallaan sinulta pois - turha verovarojen käyttö on meidän kaikkien lompsasta pois. Jokainen rahoitusasioita ymmärtävä tajuaa, että se tapa millä nykyään surutta Suomessa eletään velaksi on tosi huono juttu. Olis meidän kaikkien asia yrittää pitää ensisijaisesti itse huolta itsestä ja omasta perheestä ja yhteiskunnan palveluita käytettäisiin vasta sitten kun niitä oikeasti tarvitaan. Mutta, maan tapa ainakin vielä toistaiseksi on se, että lypsetään irti kaikki mitä suinkin saadaan. Lapset ja lapsenlapset joutuvat nämä meidän elinaikana otetut velat maksamaan korkoineen takaisin, ja jos heiltä kysyttäis, että kannattiko kustantaa 5000 euroa vuodessa siihen, että päiväkodin tädit luki sulle satuja ja kiikutti sua yksivuotiaana pihakeinussa kun äitiä ei huvittanut, vastaus todennäköisesti olisi aika tiukka EI. Se muutaman tunnin hengähdysapu viikossa, jonka itse kustantaa, tulee paljon halvemmaksi,
[/quote]
Voitha jutella kaverillesi, että tarvitseeko aikaa ja jutteluun ja onko yliväsynyt. Jajotkut voi oikeesti ajatella sen virukehiidon olevan tärkeää. Vaikka se meistä toisista tuntuukin hAssulta.