Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko ekaluokkalaisen jättää kahdeksi tunniksi yksin aamuisin?

Vierailija
24.07.2021 |

Olen yksinhuoltaja ja pienempi sisarus pitäisi viedä tarhaan ennen kuin ekaluokkalainen lähtee kouluun.
Jäisi pukemaan/katsomaan lastenohjelmia kunnes palaan lähettämään kouluun. Täällä etäisyydet pitkät enkä voi ottaa ekaluokkalaista edestakaisin matkalle julkisilla niin varhain.

Kommentit (70)

Vierailija
1/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on tosi pitkä yksinäinen aika noin pienelle. Ei ole hyvä jos toistuu päivittäin.

Vierailija
2/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on tosi pitkä yksinäinen aika noin pienelle. Ei ole hyvä jos toistuu päivittäin.

Höpö höpö.

Miksi lapsi ei voi laittaa kelloa soimaan myöhemmin?

Vierailija
4/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä jäin yksin kotiin aamuisin vuonna 1980 kun vanhemmat lähtivät töihin.

Vierailija
5/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai voi, jos lapsi on normaali eikä kehitysvammainen, rutiinit on opittu ja osaa lähteä oikeaan aikaan kouluun.

Vierailija
6/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, jos alkuun olisi mahdollista opetella lähtemistä turvallisesti aikuisen kanssa. Kun rutiini tulee tutuksi, onnistuu varmasti. Toki kannattaa selvittää, onko koululla ap hoitoa. Aika monilla on.

Vierailija
7/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pakkohan se on. Itse lähdin töihin kuuden maissa ja ekaluokkalaisen piti osata muutaman ekan päivän jälkeen lähteä itse kouluun. Ihan hyvin rupesi sujumaan. Nyt vaan markkinoit asian lapselle oikein.

Vierailija
8/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo on jo taito, jota pitäisi pikku hiljaa opetella eskari ikäisen kanssa, eikä vaan heittää lasta ilmaan ja heti moneksi tunniksi yksin. Miksi lapsen pitää herätä noin paljon ennen sitä koulua?

Vierailija
9/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut jätettiin ja olin aina hyvin peloissani, koska talomme oli iso. Lähdin sitten aina ihan liian aikaisin kouluun, kun en uskaltanut olla kotona yksin.

Vierailija
10/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun pitää viedä toinen tuohon aikaan hoitoon, kun kerran palaat vielä takaisin?

Lapsestahan se vahvasti riippuu pärjääkö yksin. Suuri osa tarvitsee aikuista vielä tueksi alkuun.

Vierailija
11/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No pakkohan se on. Itse lähdin töihin kuuden maissa ja ekaluokkalaisen piti osata muutaman ekan päivän jälkeen lähteä itse kouluun. Ihan hyvin rupesi sujumaan. Nyt vaan markkinoit asian lapselle oikein.

Ei sitä mitenkään pidä markkinoida. On tavattoman paljon asioita, jotka ei ole neuvottelu kysymyksiä ja tuo on yksi niistä. Nyt harjoittelemaan sitä yksin oloa pienin askelin ja katsotte sopivan ajan herätä ettei siitä yksin olo ajasta tule noin pitkä.

Vierailija
12/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko nykylapset jotenkin vajaita vai mikä on ongelma jos ei voi yksin olla kahta tuntia?

Ei mun lapsuudessa yhdelläkään kaverilla ollut vanhemmat paapomassa aamuisin vaan ite hoidettiin aamutoimet. Isäni herätti minut yleensä klo 7 kun lähti töihin, äiti oli jo lähtenyt aiemmin. Katsoin piirrettyjä hetken ja söin aamupalan, kellon lukeminen oli opeteltu ja oli tietty aika kun täytyi lähteä kävelemään kouluun.

Vierailija
13/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nykylapset jotenkin vajaita vai mikä on ongelma jos ei voi yksin olla kahta tuntia?

Ei mun lapsuudessa yhdelläkään kaverilla ollut vanhemmat paapomassa aamuisin vaan ite hoidettiin aamutoimet. Isäni herätti minut yleensä klo 7 kun lähti töihin, äiti oli jo lähtenyt aiemmin. Katsoin piirrettyjä hetken ja söin aamupalan, kellon lukeminen oli opeteltu ja oli tietty aika kun täytyi lähteä kävelemään kouluun.

No, ku se oma lapsuus oli just siks ihan kamalaa. Omille lapsille halutaan parempaa.

Ja ap, ihan tekemällä tehty ongelma. Ei siitä yksinolosta pidä tehdä numeroa. Harjoittelette ja vähän säädätte sitä heräämistä.

Vierailija
14/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että lapsen luonne vaikuttaa paljon. Toiset nyt vain ovat luonnostaan pelokkaampia ja herkempiä kuin toiset taas eivät oikein pelkää mitään (toki kotona ei tarvitsisikaan varmaan monen pelätä, mutta pelko on myös hyvästä).

Vierailija
15/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan heti ekalta olin osan aamusta yksin ja ite huolehdin, että lähden ajoissa (aikaan ennen kännyköitä ja vanhempien työt sellaiset etteivät voineet miten vain niistä irtautua soittamaan). Sisko lähti 1-2 h aikasemmin kuin mitä ite lähin.

Vierailija
16/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä iso osa koululaisista (myös ekaluokkalaisista) lähtee kouluun itsenäisesti koska vanhemmat ovat töissä. Ei ehkä heti ekoina päivinä mutta kyllä jo ekojen viikkojen aikana. Ei lapsella ole mitään syytä herätä kahta tuntia ennen koulun alkua. Laitatte illalla yhdessä kellon soimaan. Aamupalan voitte tehdä illalla valmiiksi jääkaappiin ja katsoa valmiiksi mitkä vaatteet ja ulkovaatteet pitää laittaa päälle. Samoin pakkaatte aina repun valmiiksi ja varmistat että esim. liikuntakamppeet on mukana niille päiville kun on liikuntaa. Tarvittaessa voit soittaa lapselle ja patistaa syömään ja pukemaan reippaasti ja varmistussoitto silloin kun pitäisi lähteä kouluun, että onhan varmasti lähdössä. Tietysti tätä olisi hyvä harjoitella ennen koulun alkua ja jos kyseessä on erityislapsi niin ei ehkä onnistu ja pitää miettiä joku muu ratkaisu. Omassa lähipiirissä ja työkavereiden perheissä kaikki normaalit ekaluokkalaiset on lähteneet aina itse kouluun.

Vierailija
17/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miettiny ihan samaa. Ja välillä tuntuu, että yläasteikäsiäkin pitää nykyään olla lähettämässä kouluun, kun ei ne osaa ite lähtee.

Vierailija
18/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi. Moni ekaluokkalainen joutuu olemaan kesälläkin päivät yksin, jos molemmat vanhemmat ovat töissä. Jos kunnassa ei järjestetä aamupäivätoimintaa, aika moni ekaluokkalainen joutuu selviytymään aamuista ja koulumatkoista yksin. Hänelle kannattaa kuitenkin ostaa puhelin, niin saa tarvittaessa yhteyden puolin ja toisin!

Vierailija
19/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain Suomessa pidetään normaalina käytäntöä jättää pienet lapset täysin heitteille. Muualla se on laitonta.

Vierailija
20/70 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Totta kai voi, jos lapsi on normaali eikä kehitysvammainen, rutiinit on opittu ja osaa lähteä oikeaan aikaan kouluun.

Miksei ihmiset lue aloitusviestiä, tässäkin vain pari lausetta, mutta ei. Ap kirjoitti "kunnes palaan lähettämään kouluun".

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä neljä