Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, lähetättekö lapsenne ihan mielellänne isoon, yli 1 000 opiskelijan suurlukioon?

Vierailija
24.07.2021 |

Karmeita 'colosseumeja' sellaiset oppilaitokset! Missä on niiden persoonallisuus?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Googlasin, että meidän lapsen lukiossa opiskelijoita on vain 850, mutta en usko, että pari sataa enemmän muuttaisi asioita paljon tai muuttaisi koulua persoonattomammaksi. Ehdottomasti mieluummin iso lukio mahdollisuuksineen kuin pieni lukio vähillä mahdollisuuksilla.

Vierailija
2/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ennen todella paljon suurlukioita vastaan, kunnes lapseni "joutui" sellaiseen.

Hänen aikansa siellä avasi näkemään kaikki ne mahdollisuudet joita iso lukio tarjoaa. Esim hyvät tilat, laadukkaat materiaalit, valinnanmahdollisuus ( esim.tässä lukiossa on paljon ammattiurheilijoita ja musiikkiin sekä teatteriin on vahvasti panostettu myös) . Koululla on myös laadukkaat laitteet opetukseen ( esim.kotona-ajan tekivät todella hyvää hybridmalliopetusta).

On ollut myös mielenkiintoista kuulla opetuksesta ja lukion käynnistä opettajien kautta, sillä he toimittavat mielenkiintoista podcastia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma lukiolaiseni inhoaa suurlukiota, hän ja koko kaveripiiri kokevat erilaista sosiaalista ahdistusta ”broilerkasvattamon” käytävillä, ruokalassa, luokissa…. Hän vaihtaisi mielellään pikkulukioon, mutta nyt on jo koulu sen verran pitkällä että ei kannata.

Lisäksi hän näkee että jättilukio lisää nuorten oireilua. Psykologin palkkaaminen on vain kosmetiikkaa kun ongelma on liian iso kokonaisuus johon yksilö hukkuu.

Vierailija
4/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä laittaisi omaa teiniäni sellaiseen. Onneksi hän ei olekaan sellaiseen menossa/joutumassa: ihan vaan sellainen n. 150 opiskelijan lukio.

Vierailija
5/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin aika "jännää", toinen aste tuli pakolliseksi, silti näitä isoja teiniensäilytyslaitoksia perustetaan koko ajan lisää. Ihan kuin koulut nähtäisiin ja koettaisiin pelkästään kulueränä, joka on saatava mahdollisimman edukkaasti, kaikkien opiskelijoiden hyvinvoinnista tinkimällä.

Vierailija
6/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakokonaisuuksiin jaettuna ehkä. Ryhmäkoko max. 30-40 oppilasta.

Voi olla toiveajattelua käytännön osalta.

Vierailija
7/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä siinä isossa lukiossa pelottaa? Omani rakastaa opinajoaan. Tutustunut moniin mielenkiintoisiin kavereihin, valinnut erikoisia kursseja. Päässyt osallistumaan erilaisiin produktioihin ja tapahtumiin.

Vierailija
8/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo vieraissa kielissä tulee seinä vastaan isoissa lukioissa: ruotsissa ja englannissa saattaa yhdellä opiskelijalla olla joka kurssilla eri opettaja. Miten nämä opettajat pystyvät näkemään opiskelijansa kielitaidon kehittymisen käytännössä?

Vierailija
9/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo vieraissa kielissä tulee seinä vastaan isoissa lukioissa: ruotsissa ja englannissa saattaa yhdellä opiskelijalla olla joka kurssilla eri opettaja. Miten nämä opettajat pystyvät näkemään opiskelijansa kielitaidon kehittymisen käytännössä?

en ole opettaja, mutta olettaisin heidän arvioivan sitä miten opiskelija saavuttaa kyseisen kurssin tavoitteet.

Vierailija
10/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olisi pitänyt ajatuksesta. Onneksi lapset saivat käydä lukion pikkukaupungin pienessä lukiossa. Hyvin sujui myöhemmin siirtyminen Helsingin yliopistoon. 

Vierailija
11/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toinen lapsistani on suurlukiossa ja toinen puolta pienemmässä. Ei nyt ole juurikaan eroa huomannut

Vierailija
12/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typeriä koulukokoja. Korkea-asteelle sopivat kyllä, mutta ei toiselle asteelle.

Vierailija
13/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

en ole opettaja, mutta olettaisin heidän arvioivan sitä miten opiskelija saavuttaa kyseisen kurssin tavoitteet.

Niinpä. Sitä paitsi osaaminen eri kursseissa voi olla tosi erilaista.

Minun lapseni on ainakin tykännyt siitä, että opettajia on paljon. Voi valita itselleen sopivan. Esim. lapseni pitää opettajasta, jonka tunneilla tehdään paljon rentoutumisharjoituksia. Vastaavasti hänen kaverinsa inhoaa niitä ja siksi valitsee toisen opettajan.

Vierailija
14/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikassa on ihan tavallista, että lukiossa on pari tuhatta oppilasta. Mikä ongelma tässä pitäisi olla? Kurssitarjonta on laajempi ja enemmän mahdollisuuksia.

Vierailija
15/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin aikoinaan vajaan 50 oppilaan lukiossa. Viihdyin siellä todella hyvin. En tiedä mitään näistä isoista lukioista, joten olen jäävi sanomaan niistä mitään.

Vierailija
16/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isot lukiot mahdollistavat lintsaamisen ihan eri tavalla kuin tuppukylien pikkulukiot.

Vierailija
17/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo n. 600 oppilaan lukion lakkiaiset olivat pitkästyttävät ja asiaa pahensi kaksi ihmistä: Joku vanha 50 vuotta sitten samasta lukiosta kirjoittanut kääkkä piti jonkun tunnin puheen ja sitten vielä sinänsä reipas nuori piti omasta äänesetään ja piti liian pitkän puheen. Tuon päälle vielä ne lähes 200 lakitusta. Vieraat olivat ehtineet meille ennen kuin itse päästiin. Vastaus samassa tilanteessa en, mikäli lakkiaiset olisivat kaikille samaan aikaan. Mutta koulu meni ihan hyvin, oli monentasoista opettajaa, niinkuin kaikissa lukioissa varmasti on. 

Vierailija
18/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin aikoinaan vajaan 50 oppilaan lukiossa. Viihdyin siellä todella hyvin. En tiedä mitään näistä isoista lukioista, joten olen jäävi sanomaan niistä mitään.

Meidän lukiossa, jota nykyään ei ole, oli enimmillään 100 oppilasta, pikkuhiljaa alkoi hiipua kun nuoret alkoivat hakea mieluummin kaupunkeihin. Hyvät opet oli, muutama poikkeus aika onneton, mutta mm. kielten opetuksen taso tosi hyvä. Jos nyt saisin valita uudelleen, hakisin itsekin kaupunkiin samasta syystä, esim. johonkin matikkalukioon. Minulle olisi tehnyt hyvää päästä pois kotoa tuohon aikaan. 

Vierailija
19/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En päästäisi vaikka olisi kuinka tasokas. Siellä hukkuu massaan.

Vierailija
20/29 |
24.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ressun kävivät kaikki.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä kuusi