Etinen istukka mutta mitäs sitten?
Mulla reiluhkon vuodon takia ultrassa käytyäni todettiin etinen istukka jo rv 8+. Koska kättäriltä saamani ohjeet, mitä vuodon jatkuessa pitää tehdä olivat varsin puutteelliset, pyydän asiallisia vastauksia saman kokeneilta/muuten tietäviltä. Jos vuoto edelleen jatkuu, tosin niukkana, viikon päästä eikä vaan suostu loppumaan, onko tämä levon (=sairasloman) paikka vai voinko jatkaa elämääni kuin vuotoa ei olisikaan? Googlettamalla törmäsin vain pidemmällä olleisiin raskauksiin, joissa pienikin vuoto useimmiten oli aihettanut (mulle varsin epätoivottua) sairaslomaa...
Kommentit (6)
Siinä on iso riski että istukka irtoaa. Minulle kävi niin. Erittäin vaarallista äidille ja vauvalle.
Lepoa. Usein se siirtyy pois kohdunsuun päältä eikä häiritse enää raskautta. Mutta sun pitäis ottaa jo rennosti nyt.
Lepoa. Mulla oli ja rv 12-14 vuosin kunnolla verta. Keskenmenolla uhkailivat. Piti vaan olla tekemättä mitään ja käydä jokunen tarkastus. Loppuraskaus sujui ongelmitta, vaikka etisenä pysyi koko ajan.
Mulla oli eteisistukka 10v sitten. Se alkoi ensimäisen kerran vuotaa dramaattisesti joskus rv27 paikkeilla ihan ykskaks aamulla kun käänsin kylkeä sängyssä. Sairaalassa olin kunnes vuoto tyrehtyi ja sain kortisonipistoksia vauvan keuhkojen kypsyttämiseksi. Sain ohjeet elää ihan normaalisti senkin jälkeen, mutta koska olin lomalla, makasin vain kotona. Välillä tuli vuotoa ja kävin sairaalassa tarkastuksessa. Sektio tehtiin rv 34+4 koska vuoto ei enää oikein loppunut. Olihan se stressaavaa ja pelottavaa aikaa. Sulla raskaus niin alussa että vielä on toiveita että istukka nousee kohdun suulta pois.
Mulla oli etinen istukka ja vuosin viikot 5-10 (noin) ja kävin ihan normaalisti töissä. Ei kukaan sanonu mitään sairaslomasta ku kävin lääkärin kautta ultrassa kattomassa et kaikki on ok. Poika kohta 2 ja raskaus oli muuten normaali.
Eikö kukaan tiedä?