Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mietitkö näitä asioita kun rakensitte omakotitalon?

Vierailija
01.08.2014 |

Tai siis tarkoitan suunnitteluvaihetta.

Ilmansuunnat: mihin päin on sisääntulo, takapihan terassi, makkarin ikkunat. Miten olkkari kalustetaan, mihin telkkari ja sohva suhteessa siihen. Miten näkyy keittiöön/vessaan/ikkunoista ulos kun istut siinä sohvalla. Huoneiden, kaappien, kodikoneiden kätisyydet.

Minä mietin näitä tosi tarkkaankin, mutta tuntuu ettei samat asiat ole läheskään kaikille tärkeitä. Esim takapihan terassi saattaa olla vaikka pohjoiseen, itse en olis sellaista ikinä halunnut. Tai että jääkaappi on keittiön nurkassa ja ovi aukeaa väärinpäin, siis ruokia pitää olla ottamassa sieltä nurkan puolelta. Tai olkkarin sohvalla istuvat vieraat näkee suoraan tiskipöydälle ja jääkaappia avattaessa sinne siään tai vessaan jos sen ovi on auki. mutakin suunnitelukukkasia on paljon tullut nähtyä, ihan asuntomessuillakin.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:41"]Mietitty on ja hyvin tarkkaan, kun tehtiin loppuelämän koti. Onneks ollaan haja-asutusalueella, ei tarvinnut taloa pykätä mille tahansa savipellolle kunnan määräämään asentoon. Ainoa juttu, mikä talosta "unohtui" on lastenvaunuille hyvä paikka sisältä, mutta toisaalta eipä niitä montaa vuotta käytetä, menee tossa ei niin täydellisessä paikassakin.

Ilmansuunnilla, ikkunoilla jne. on merkityksensä myös energiankulutuksen kannalta, siksi niitä soisi mietittävän enemmän.

[/quote]

Loppuelämän vai -liiton?

[/quote]

Jos tulee avioero, toinen jää tähän joka tapauksessa lasten kanssa asumaan. Ei olla suunniteltu avioeroa kyllä :D

Vierailija
22/25 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:30"]Kyllä kyllä ja kyllä. Minusta nuo ovat aivan perusasioita. Tärkeää on oikeasti miettiä miten se arki rullaa siinä talossa. Missä syntyy pyykkiä, missä ne kuivatetaan, missä perhe viettää aikaansa. Nyt kun talo on valmis olemme tyytyväisiä. Pelkkä suunnittelu kesti pitkälti toista vuotta mutta kannatti.

Erityisen tyytyväinen olen ulko-oven läheisyydessä olevaan kura-eteiseen jossa oma uloskäynti, kodinhoitohuoneeseen yläkerrassa jossa suurin osa makuuhuoneista plus saunaosasto sekä riittäviin säilytys- ja varastotiloihin. Tsemppiä suunnitteluun :)

[/quote]

Eli sulla on kaks ulko-ovea vierekkäin? Onpa kätevää.

[/quote]Ei ole vierekkäin vaan kura-eteisen ovi on heti kulman takana. Ja kiitos, on kyllä kätevää niinkuin sanoit. Hiekkaa ei kulkeudu mihinkään, kun kuraeteisessä on huomioitu kurasyöppö ja riittävät säilytystilat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 16:39"][quote author="Vierailija" time="01.08.2014 klo 15:30"]Kyllä kyllä ja kyllä. Minusta nuo ovat aivan perusasioita. Tärkeää on oikeasti miettiä miten se arki rullaa siinä talossa. Missä syntyy pyykkiä, missä ne kuivatetaan, missä perhe viettää aikaansa. Nyt kun talo on valmis olemme tyytyväisiä. Pelkkä suunnittelu kesti pitkälti toista vuotta mutta kannatti.

Erityisen tyytyväinen olen ulko-oven läheisyydessä olevaan kura-eteiseen jossa oma uloskäynti, kodinhoitohuoneeseen yläkerrassa jossa suurin osa makuuhuoneista plus saunaosasto sekä riittäviin säilytys- ja varastotiloihin. Tsemppiä suunnitteluun :)

[/quote]

Eli sulla on kaks ulko-ovea vierekkäin? Onpa kätevää.

[/quote]:D Niin, kuraeteinenhän kannattaisi tietenkin sijoittaa mahd kauas pääovesta, sinne olisi sitten kiva rämpiä lasten kanssa ja kiertää koko talo. Voi pyhä yksinkertaisuus.

Vierailija
24/25 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me unohdamme kokonaan vanhuuden ja vaivaisuuden ajattelun. Toinen meistä sai reuman ja nyt joudumme muokkaamaan taloa reumaatikolle sopivaksi. 

Vierailija
25/25 |
01.08.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mietitty ja suunniteltu. Monet arkkitehtien suunnittelemat pakettitalot on totaalisen perseestä, joten aina ei "ammatti"taitoon voi luottaa... Olen itse alalla, ja on aika raastavaa seurata vierestä, kun kollegat tekee niin päättömiä ratkaisuja koteihinsa.