Minkä ikäinen voi mielestänne olla kerrostalon pihalla yksin leikkimässä?
Kommentit (16)
Jotkuthan lähettävät jotain viisivuotiaita pihalle yksin. Sairasta. Tai ihan pieniä 8-vuotiaan kanssa.
Kuljin lapsena yksin esikouluun ja sieltä kotiin.
riippuu lapsesta ja talosta. 6v oisin voinut omani päästää.
Aika paljon on jo 3v ikäisiä yksin pihalla.
7-vuotias joka kulkee muutenkin jo kouluun itse. 5-vuotias voi olla yksin pientaloyhtiön pihalla jos vanhemmalla näköyhteys
5-6 vuotiian, mutta lähellä ei ole vilkkaita isoja teitä ja istun yleensä nukuttamassa nuorempaa parvekkeellaa josta on suora näköyhteys
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on jo 3v ikäisiä yksin pihalla.
Silloin täytyisi olla omakotitalon korkea-aitainen piha ja äiti siinä ikkunan takana katsomassa.
Viimeistään esikouluikäinen voi harjoitella, jos on normaalisti kehittynyt. Eppuluokkalaisenhan pitää osata jo kouluunkin kulkea. Toki pahiksia pyörii, asuinympäristöt ovat erilaisia jne.
Esikoinen on ollut n. viisivuotiaana pieniä hetkiä. Meiltä näkyy keittiön ja olohuoneen ikkunasta pihalle, joten ruokaa laittaessa tai vauvan kanssa sisälle tultaessa on voinut samalla vahtia ikkunasta. Lisäksi asutaan päättyvien teiden varressa eikä muutenkaan ole vilkasta seutua. On ollut myös talon vieressä olevassa leikkipuistossa yksin, kun aikuinen on käynyt sisällä hakemassa vesipullon/paidan. Puistoonkin on näköyhteys melkein koko matkan.
Olin itse jo joskus 4-5v usein yksin pihalla, olohuoneen ikkuna taisi olla kyseiselle pihalle päin. Kuljin myös aamuisin yksin päiväkotiin, joka oli viereisessä rakennuksessa kävelytien toisella puolella.
Esikoiseni on nyt 4v, ja vaikea on kuvitella, että tänäpäivänä uskaltaisin kerrostalon pihalle yksin jättää... Ehkä eskarilainen voisi jo harjoitella, jos ympäristö on turvallinen ja on näköyhteys?
Minä ulkoilin jo 3-vuotiaana ilman aikuista kerrostalon pihalla, mutta se olikin 80-lukua.
Riippuu niin pihasta ja lapsesta, uskaltaisin ehkä aikaisintaan 5-vuotiaan, jos kodin ikkunasta näkee siihen pihalle.
Meidän talossa näköjään kolme-nelivuotiaat isompien sisarusten (6-7 vuotiaiden) kanssa. Mutta kyllä vähän hirvittää, aika holtitonta menoa välillä.
Ekaluokkalainen