Päivänpaistetta atopia-risukasassa!
Pojallani todettiin ihan muutaman kuukauden íkäisenä vauvana atopia ja epäiltiin syömistäni ruoka-aineista johtuvia allergioita. Olin rankoilla dieeteillä. Lopulta lopetin jopa imettämisen, ja sain useasti kuulla siitä piikittelyjä. Ruokavalioni oli jo niin niukka (mukana enää vain muutamia " ihan turvallisia ruoka-aineita" ) ja voin suorastaan pahoin. Siis apteekin maidot kokeiluun. Ja otin pojan ruokavalioon vain tarkasti harkiten ruoka-aineita. Varsinkin pojan ollessa 4-6 kk, tuntui, ettei kortisonista voinut pitää taukoa lainkaan. Jos poika oli muutaman päivän pakollisella tauolla, hän lehahti tosi pahaksi ja ihmiset tulivat ihmettemään, että onkohan pojalla joku allergia tai kuiva iho, oletko koettanut rasvata? Olin välillä tosi loppu, kun mikään ei tehonnut ja puheidensa mukaan kadun naisetkin olisivat hoitaneet poikaa paremmin, vaikka tein kaikkeni. Kävimme moneen kertaan myös kaikki mahdolliset allergiatestit ja useilla lääkäreillä, tuloksetta.
Nyt poika on n. 11 kk ja ollut jo muutaman kuukauden lähes oireeton. Tietenkin iho on vieläkin toisinaan kuiva, mutta punaiset visvaiset ihottumat katosivat kesällä kuin taivaan tuuliin. Olen todella onnellinen tästä käänteestä ja haluan kannustaa muitakin äitejä jaksamaan. Minusta olisi pahimpina aikoina ollut vain mukava kuulla, että sinä olet paras äiti lapsellesi ja teet kaikkesi. Lopulta yksi fantastinen lääkäri niin sanoikin. Muistakaa, että olette oikeasti parhaita äitejä omalle lapsellenne. On hyvä kuunnella muita, mutta oma lapsi on kuitenkin oma tapauksensa. Minulle esim. sanottiin sekä lääkäreissä, että tällä palstalla ja myös yksityiselämässä, että lapseni on varmuudella pahasti allerginen. Näin ei kuitenkaan ollut, vaan oireet olivat lähes yksinomaan atopiaa, koska ne ovat poistuneet auringon vaikutuksesta oikeastaan kokonaan. Vain muutamille yleisesti allergisoiville, kuten porkkanalle, poju on allerginen.
Tsemppiä kaikkien atopikkojen ja allergikkojen äideille. Kyllä se aurinko varmasti paistaa vielä sinne risukasaankin.
Mukavaa lukea täältä, että joku muukin sairastaa vain atopiaa! Tällä palstalla tuntuu olevan suurin osa sellaisia iho-oireilijoita, joiden taustalla on ruoka-allergiaa... Moni ei " usko" että atooppinen ihottuma ei välttämättä ole merkki mistään allergiasta. Kannattaa tosiaan kuunnella itseään ja lääkäreitä sekä itse tarkkailla, mihin lapsen iho reagoi.
Meilläkin tytöllä " vain" atooppinen ihottuma, joka oli tosi pahana aluksi. Siihen ei tuntunut auttavan mikään muu kuin kortisoni. Onneksi löysin hyvän ihotauti- ja allergialääkärin, joka oli kanssani samaa mieltä, että tyttö EI ole ruoka-aineallergikko vaan kärsii pelkästä atopiasta. Hänen avullaan löysimme sopivat kosteusvoiteet ja saimme hyvät ohjeet ihon hoitoon.
Myös meillä kesä auttoi. Ihottuma katosi taivaan tuuliin, kun iho sai ilmakylpyjä. Toinen mikä tuo helpotusta on merivesi. Niinpä saimme hyvän " tekosyyn" tehdä pari ulkomaanreissua vuodessa, koska viikon loman aikana tytön iho parani aina täysin. Kaiken lisäksi viikon etelän kuurin jälkeen iho pysyi hyvänä pari kuukautta.
Iän myötä ihottuma on myös vähän helpottanut. Nyt tytöllä ikää 2v4kk ja iho ollut paremmassa kunnossa. Ihoa pitää kyllä edelleen rasvata ahkerasti ja pitää huolta, ettei turhaan hikoilla. Myös pesuaineiden kanssa saa olla tarkkana.
Toivottavasti teilläkin alkaa ihottuma iän myötä helpottaa ja ainakin nyt tiedät, että viimeistään kesällä taas helpottaa. Talvellakin kannattaa pyrkiä antamaan mahdollisimman paljon ilmakylpyjä ja välttämään liian lämmintä pukeutumista.
Kunpa teilläkin tuo auringon ja ilmakylpyjen vaikutus kestäisi pitkälle syksyyn/talveen, eikä teidän tarvitsisi kärsiä enää noin pahoista ihottumakausista!!!
Hyvää loppukesää!!!
atoopikko-äiti ja -tytär 2v4kk, joilla kummallakin VAIN atopiaa