Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takaraivossa hermopinne?

Vierailija
23.07.2021 |

Minulla vasen puoli takaraivossa kipeytyy helposti. Aiemmin aiheutti vasemmalla repivää kipua päänpäälle, otsalle ja nenän päähän asti. Olen tehnyt päivittäin fysioterapiasta saatuja kuntouttavia harjoituksia ja käynyt lisäksi hieronnassa ja akupunktiossa. Vaiva on todella sitkeä, jatkunut noin 3 kuukautta. Oli hetken poissa pari viikkoa, mutta sitten taas ärtyi. Nykyään ei ole niitä kovia repäisyjä, lähinnä paikallista kipua ja lieviä repäisyjä nenänpäähän, yleensä ne ilmaantuvat jostain takaraivoon liikkeestä.

Onko jollain ollut vastaavaa vaivaa ja onko vinkkejä, joilla kuntouttaa /vahvistaa aluetta?

Kommentit (32)

Vierailija
1/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lääkäri sanoi?

Vierailija
2/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä lääkäri sanoi?

Fysiatrilla kävin. Ei osannut oikein mitään sanoa tuohon nenään asti repäisyihin. Takaraivon totesi ärtyneeksi ja laittoi puudutteen. Sillä ei ollut mitään vaikutusta. Takaraivo on pieneltä alueelta kipeä ja eihän tuo silloin niitä repäisyjä poistanut. Puhui myös mahdollisesta kortisonipiikistä, mutta se vähän stressaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä minua siis vaivaa, kun kukaan (lääkäri tai fyssari) ei ole osannut sanoa, mistä repäisyt nenän päähän johtuvat. Niillä selkeä yhteys takaraivon oireiluun ja asentoihin. Ei tee sinänsä kovin kipeää, mutta olisi kiva tietää mistä johtuu. Eli kun takaraivo on ärtynyt, painaako se jotain hermoa, joka ulottuu nenään asti?

Vierailija
4/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko sulla olla jännityksiä jossain selän ja niskan alueella josta se johtaa nuo ongelmat tuonne? Ei kannata keskittyä hoitamaan liian pientä aluetta. Joskushan nuo lähtee ihan jaloista asti. Kun kroppa menee kieroon tulee kaikenlaisia jumeja ympäri kehoa.

Vierailija
5/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisiko sulla olla jännityksiä jossain selän ja niskan alueella josta se johtaa nuo ongelmat tuonne? Ei kannata keskittyä hoitamaan liian pientä aluetta. Joskushan nuo lähtee ihan jaloista asti. Kun kroppa menee kieroon tulee kaikenlaisia jumeja ympäri kehoa.

Lisään vielä bruksismin. Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä olsisiko merkkejä tällaisesta. Tuo aiheuttaa yleensä epämääräisiä kipuja kasvojen alueelle

Vierailija
6/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksestasi! Voi varmasti olla, ja onkin, jännityksiä muuallakin. Esim. selkä minulla usein jumissa, ei kuitenkaan kipuile. Olen tosiaan pääosin keskittynyt niskan/lapojen alueen kuntouttaviin liikkeisiin, käyn myös lenkeillä päivittäin. Mistäköhän kannattaisi lähteä ”purkamaan” koko kropan tilannetta?

Vierailija
7/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä bruksismin. Kannattaa kysyä hammaslääkäriltä olsisiko merkkejä tällaisesta. Tuo aiheuttaa yleensä epämääräisiä kipuja kasvojen alueelle

Kiitos huomiosta! Minä puren hampaita yhteen ja saan pian kiskot. Leukaperät oireilevat ajoittain, silloin myös kasvokipuja. Mutta nuo nenään tulevat repäisyt taas tuntuvat selvästi liittyvän takaraivon jumituksiin.

Vierailija
8/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaisikohan joku neurologi kertoa sinulle, mikä jumi tms. hermottaa mihinkin? Jos se siis sinua stressaa.

Vierailija
9/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin takaraivosta lähtee molemminpuolisesti linja päänpäälle, otsaan ja kulmien alueelle, ehkä siitä nenään?

Vierailija
10/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos huomiosta! Minä puren hampaita yhteen ja saan pian kiskot. Leukaperät oireilevat ajoittain, silloin myös kasvokipuja. Mutta nuo nenään tulevat repäisyt taas tuntuvat selvästi liittyvän takaraivon jumituksiin.

Bruksismi aiheuttaa myös kallonpohjan lihasten jumeja. Purentalihasten hieronta ja venyttely auttaa.

Kokenut fysioterapeutti näkee nopeasti jos vaikka lantio on kierossa ja löytävät kyllä niitä jumeja mitä ihmeellisimmistä paikoista. Pilatesta kannattaa myös kokeilla. 

Vierailija
11/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitänee vielä käydä jollain lääkärillä. Olisi mukava tietää mikä vaikuttaa mihinkin ja miten voin voimistaa heikkoja kohtia.

Vierailija
12/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Bruksismi aiheuttaa myös kallonpohjan lihasten jumeja. Purentalihasten hieronta ja venyttely auttaa.

Kokenut fysioterapeutti näkee nopeasti jos vaikka lantio on kierossa ja löytävät kyllä niitä jumeja mitä ihmeellisimmistä paikoista. Pilatesta kannattaa myös kokeilla. 

Osaatko muuten sanoa, onko kiskoista hyötyä jumeihin? Suojaavat hampaita, joka yksistään jo tärkeää, mutta voikohan auttaa takaraivonkin jumeihin, jos on osin purentaperäistä?

Vierailija
13/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko muuten sanoa, onko kiskoista hyötyä jumeihin? Suojaavat hampaita, joka yksistään jo tärkeää, mutta voikohan auttaa takaraivonkin jumeihin, jos on osin purentaperäistä?

On siitä varmasti jonkin verran apua. Toisilla se auttaa enemmän kuin toisilla. 

Vierailija
14/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastatko liikuntaa usein?

Vierailija
15/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen voicemassage-hierontaa!

Vierailija
16/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ryypänny liikaa, pikkuaivot pashana

Vierailija
17/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastatko liikuntaa usein?

Päivittäin käyn lenkillä ja teen lihasten vahvistamiseen tarkoitettuja harjoitteita. Pilateksen olen juuri aloittanut kerran viikkoon ja kuntosalille on nyt syksyllä tarkoitus mennä pari kertaa viikossa kun olen saanut toisen koronarokotteen.

Vierailija
18/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli sitkeä elohiiri muutama vuosi sitten. Otsassa! Se oli todella kiusallista, koska yhtäkkiä kun olin puhumassa isolle joukolle ihmisiä, alkoi otsa nykiä. Joskus sitä kesti 2 tuntia, kun olin menossa illalla nukkumaan ja rankka työpäivä tulossa. Sitä varmemmin oli elohiirikohtaus, jos oli stressaava päivä. Sain helpotuksen joogasta. Tiedän, että vaikuttaa hölmöltä hoidolta, mutta olin sitä ennen kokeillut mm, hierontaa ja akupunktiota, joista ei ollut mitään apua. Joogassa venytään moniin asentoihin hitaasti ja rauhallisesti, niin ehkä sillä on yhteyttä, että lihakset ja kalvot venyy hallitusti ja jäävät rentoon tilaan. Elohiirivaiva ei ole nyt palannut, vaikken ole kesän aikana joogannut ollenkaan.

Vierailija
19/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ryypänny liikaa, pikkuaivot pashana

En käytä alkoholia ollenkaan. Tosin välillä mietin että saisiko sillä lihakset rennoiksi :)

Vierailija
20/32 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen voicemassage-hierontaa!

Olen käynyt kolme kertaa :) Sain purentalihakset rennoiksi, mutta tosiaan tuo takaraivo ei ota parantuakseen. Hieroja totesi sen olevan tosi sitkeässä. Puhui jopa botoxista sille alueelle, jos ei vaiva lähde parantumaan.