Pystytkö nousemaan lattiaistunnasta ylös ilman tukea, vain yhden jalan varassa?
Luin, että jonkinlainen peruskunnon ja liikkuvuuden mitta on se, pystyykö nousemaan lattialta istuma-asennosta jalkeille ottamatta käsillä tai millään muullakaan tukea. Kokeilin, ja helppoahan se on. Lehdessä luki vielä, että takaisin istumaankin pitäisi päästä, ja sehän nyt on jo painovoiman lakien ansiosta vielä vaivattomampaa.
Innostuin sitten vaikeuttamaan testiä vain yhdellä jalalla tehtäväksi. Ekalla kerralla jäin kyykkyyn nököttämään, mut toisella sitten lihaksisto osasi varautua ja hommahan sujuu, sekä vasemmalla että oikealla jalalla. Kas. En tosiaankaan oo mikään kuntoilija vaan ihan kotisohvan jauhoinen sankariperuna, joten hienoista ylpeyttä kehtaan vähäsen tuntea.
Onnistuuko teiltä?
Kommentit (38)
yllätyin miten helposti onnistui, jopa yhdellä jalalla, koska minulla on kuitenkin useampi kymmenen kiloa ylipainoa!
Pystyn tekemään yhden jalan kyykkyjä, mutta polvet tulevat kipeeksi. Teen mielummin normaaleita kyykyjä tai askelkyykkyjä.
En ylipäätään pysy yhdellä jalalla pystyssä. Kahdella jalalla pääsen ylös, mutta en istumaan, sillä tasapaino ei kestä sitä kyykystä pyllylleen pudottautumista, vaan kaatuu menee väkisin selälleen.
Pystyn tekemään 3 yhden jalan kyykkyä molemmilla jaloilla, eikai tuossa mitään ihmeellistä ole jos on perusterve normipainoinen aikuinen?
Olen ihmetellyt tuota lukemaasi juttua. Pystyn tuohon, ja sinunkin variaatioon. Olenko hyvässä kunnossa? No en, vaan ihan rapakunnossa. En tiedä miten huonossa hapessa pitäisi olla ettei tuohon pystyisi.
Terkuin 98 kiloa, painonnousun myötä katoavaa elämäniloa.
Mä en kyllä yhdellä jalalla pääse ylös. Tai sitten en vain osaa, nilkka tuossa menee niin kamalaan asentoon että ei siitä saa itseään ylös väännettyä.
Terveisin 22 vuotias, treenaan 4 kertaa viikossa lihaskuntoa ja voisin väittää, että lihakseni ovat paremmassa kunnossa kuin valtaväestöllä.
No tuossa tarvitsee jonkin verran voimaa ja liikkuvuutta. Seiskalla siis ongelma liikkuvuuspuolella, jos voima kunnossa. Huomautettakoon tässä, että sen tutkimuksen (johon noi jutut perustuivat) mukaan tuolla testillä voi vetää johtopäätöksiä siitä, millä todennäköisyydellä yli 50-vuotias ihminen kuolee lähitulevaisuudessa. Tämä ei siis ole mikään yleismaailmallinen peruskuntotesti.
Siis miten muka on mahdollista päästä tuosta ylös yhdellä jalalla? En mitenkään voi ymmärtää.
Siis jos istuu lattialla pepullaan jalat suorana eteenpäin, niin siitäkö pitäisi päästä hyppäämän yhden jalan varaan ilman käsiä? Ei todellakaan voi mitenkään minulta onnistua, vaikka olen hyväkuntoinen ja erittäin notkea.
No en! Pitäisi syväkyykätä yli 200 kiloa että tuo onnistuisi!
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:10"]
No tuossa tarvitsee jonkin verran voimaa ja liikkuvuutta. Seiskalla siis ongelma liikkuvuuspuolella, jos voima kunnossa. Huomautettakoon tässä, että sen tutkimuksen (johon noi jutut perustuivat) mukaan tuolla testillä voi vetää johtopäätöksiä siitä, millä todennäköisyydellä yli 50-vuotias ihminen kuolee lähitulevaisuudessa. Tämä ei siis ole mikään yleismaailmallinen peruskuntotesti.
[/quote]
Ei ole liikkuvuudessakaan kyllä ongelmaa, venyttelen säännöllisesti ja taivun vaikka mihin. Nilkka mulla tuossa eniten vastaan ottaa, mulla kyllä onkin todella huonot nilkat. En edes uskaltanut kunnolla yrittää, kun pelkään että nilkka pettää alta.
Siis miten pitäisi päästä ylös? Onko istuma-asennolla väliä? Kyllä minä niin pääsen että ensin vedän jalat alle polvet maatakohdin, nousen polvilleni ja siitä ylös, mutta lasketaanko tälläistä taktiikkaa, sehän on todella helppoa? Samalla tyylillä kun menee alas niin avot! Yhdellä jalallakin onnistuu alasmeno, muttei kyllä ylöstulo :D
Tuossa testissä tulee virhepisteitä jos maahan osuu joku muu kuin perskannikat tai jalkaterä.
En pääse! Mun polvet on niin surkeessa kunnossa :( ja ei, en ole läski vaan entinen jalkapalloilija...
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 16:19"]Ei ole liikkuvuudessakaan kyllä ongelmaa, venyttelen säännöllisesti ja taivun vaikka mihin. Nilkka mulla tuossa eniten vastaan ottaa, mulla kyllä onkin todella huonot nilkat. En edes uskaltanut kunnolla yrittää, kun pelkään että nilkka pettää alta.[/quote]
Sitten ongelma on nilkkan ympärillä olevien lihasten voimassa tai jänteissä jne, olettaen, ettei nilkassa ole suoranaista vammaa. Ehkä kannattaisi kohdistaa harjoittelua noihin heikkoihin kohtiin (ei nyt tämän ap:n keksimän testin perusteella, mutta jos tunnistat nilkkasi muuten heikoiksi).
[quote author="Vierailija" time="31.07.2014 klo 15:46"]
Pystyn tekemään yhden jalan kyykkyjä, mutta polvet tulevat kipeeksi. Teen mielummin normaaleita kyykyjä tai askelkyykkyjä.
[/quote]
Yhden jalan kyykky ei ole ollenkaan sama asia. Kokeile vaikka!
Siis en kerta kaikkiaan pääse ylös:(, kuvittelin olevani aika hyvässä kunnossa kun juoksen viikottain noin 20km ja olen hoikka jne. Pyysin miestäkin kokeilemaan, ja hän pääsi eka yrittämällä ylös (kahdella jalalla). Vitsi ettäsen piti vielä päästä heti!