13 v kotona, vanhemmat mökillä?
Jättäisitkö 13-vuotiaan kotiin isoveljensä kanssa jos nämä eivät halua lähteä mökille? Tai kuinka pitkäksi ajaksi jättäisit?
Kommentit (33)
Vanhemman sisaruksen tulisi olla ainakin 16-vuotias. Sitä nuoremmalla ei ole kykyä arvioida vaaratilanteita ja soittaa apua. Ja jos asutte haja-asutusalueella, nuorten tulisi voida esim.käydä kaupassa jos ruoka loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemman sisaruksen tulisi olla ainakin 16-vuotias. Sitä nuoremmalla ei ole kykyä arvioida vaaratilanteita ja soittaa apua. Ja jos asutte haja-asutusalueella, nuorten tulisi voida esim.käydä kaupassa jos ruoka loppuu.
Isoveli on lähes 18 v. Ruoan loppuminen ei mielestäni ole mikään todennäköinen ongelma. Kauppa on kyllä lähellä, samoin useampia ravintoloita.
Ap
Vierailija kirjoitti:
On se jännää kun 13 v ei voi jättää joidenkin mielestä yhdeksikään yöksi kotiin "yksin", eli isomman sisaruksen kanssa ja sitten monet muuttavat jo peruskoulun jälkeen 15-vuotiaina yksin asumaan.
Osalle se 15-vuotiaana lähtö tulee kuitenkin liian aikaisin. Ja kai nyt sinäkin tajuat, että 13-vuotias ja 15-vuotias ovat pärjäämisen suhteen aivan eri viivalla.
Jos hommaisi jonkun lapsenvahdin sille 13-veelle. Moni 16 v tyttö ottaisi mielellään tuollaisen kesätyön.
Onko oikeasti lasun paikka, jos 13 ja 17 v on yhden yön yksin kotonaan ihan rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin, jopa 5-vuotias osaa arvioida vaaratilanteita ja soittaa apua jos se on hänelle opetettu. Jos et mitään lapsellesi opeta niin tuskin ikä sitä itsestään muuttaa.
Toisekseen, jos vanhemmat jättävät ruokaa niin että sitä riittäisi koko perheelle viikoksi, ollessaan poissa vain yhden yön, niin ei sitä saa edes teini-ikäiset syötyä loppuun siinä ajassa.
Oikeasti, onko sun lapset noin kädettömiä normaalin elämisen suhteen? Vai olitko itse 13-vuotiaana?
Meillä jätettiin 14v tyttö yksin ekan kerran. Mutta naapurissa asui hänen paras kaveri ja oli sovittu näiden naapureiden kanssa, että katsoo vähän perään. Hyvin meni ja tyttö oli ylpeä kun annettiin vastuuta. Oli tehnyt meille ruoankin valmiiksi kun tulimme kotiin ja keittiö oli siivottu. Olsi varmaan voitu jättää jo 13v, mutta ei ollut vielä tarvetta silloin. Mun mielestä voi kyllä jättää jos 13v ja se isoveli tulevat hyvin toimeen keskenään.
Mulla on kokemusta. Hyvin voitiin jättää, eikä ongelmia tullut. KUNNES, tulikin soitto päivystyksestä, että tää teidän lapsi olisi nyt täällä hirveässä humalassa. Siis meidän kiltti just lukion aloittanut kympin tyttö oli voimaantunut kavereiden kanssa ja päättivät kerrankin elää. Huhhei, kesti pari tuntia meiltä päivystykseen ja arvatkaa jäikö sinä kesänä lapsi enää yksin.
Vierailija kirjoitti:
13-vuotiasta ei saa jättää päiviksi yksin kotiin, tekisin lasun jos edes kuulen että joku on tehnyt näin. Lain mukaan 15-vuotias saa asua yksin, siis voi olla myös öitä yksin. 16-17 vuotta on sopiva aika alkaa harjoitella itsenäisyyttä, useinhan tuossa vaiheessa nuorella on jo mopo/ajokorttikin sekä kulkuväline.
Kyllä ei taida elämästä tulla mitään jos elämisen taitojen opettelu alkaa vasta 16-17 vuotiaana!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kokemusta. Hyvin voitiin jättää, eikä ongelmia tullut. KUNNES, tulikin soitto päivystyksestä, että tää teidän lapsi olisi nyt täällä hirveässä humalassa. Siis meidän kiltti just lukion aloittanut kympin tyttö oli voimaantunut kavereiden kanssa ja päättivät kerrankin elää. Huhhei, kesti pari tuntia meiltä päivystykseen ja arvatkaa jäikö sinä kesänä lapsi enää yksin.
Mä ajattelisin, että runsas alkoholinkäyttö on epätodennäköisepää tuollaisen päivystysreissun jälkeen, kuin ennen sitä.
Itselläni on 17 v "kympinpoika", joka tietääkseni ei ole koskaan käyttänyt alkoholia. Aina kuitenkin puhutaan hänelle siihen malliin, että miten toimia jos sitä kuitenkin käyttää (liikaa). Samoin itse olen ollut se kympintyttö ja silti juonut ihan liikaa joskus.
Nykyään saattaa saada lasun jos jättää.
13-vuotias on vielä liian nuori olemaan öitä yksin. Se, että ei anna olla vielä öitä yksin, ei tarkoita, että ei voisi olla päivisin yksin, tai että tulisi uusavuton. Päinvastoin, kun ei joudu liian aikaisin kantamaan liikaa vastuuta, saa rauhassa kehittyä, ja pystyy sitten aikanaan itsenäistymään. Esim. 16-vuotias on tosiaan jo eri asia, kuten ketjussa on sanottu. Onhan se ärsyttävää, kun 13 v. ei halua lähteä mökille, ja olisi kiva olla puolison kanssa kahdestaan, mutta kannattaa jaksaa kasvattaa vielä pari vuotta.
13-vuotiasta ei saa jättää päiviksi yksin kotiin, tekisin lasun jos edes kuulen että joku on tehnyt näin. Lain mukaan 15-vuotias saa asua yksin, siis voi olla myös öitä yksin. 16-17 vuotta on sopiva aika alkaa harjoitella itsenäisyyttä, useinhan tuossa vaiheessa nuorella on jo mopo/ajokorttikin sekä kulkuväline.