Kunnianloukkaus ja oikeuden määräämä pakkohoito
Millaiset mahikset on päästä kunnianloukkauksen perusteella oikeuden määräämään pakkohoitoon vai onko oltava jotakin vakavampaakin rikosta kuin se?
Kommentit (14)
No siis pakkohoitoon ei pääse kuin syyntakeettomat vakavien rikosten tekijät. Rikos sinänsä ei ole peruste pakkohoitoon vaan mielisairaus.
Koitatko saaha sitä kenestä ei saa puhua hoitoon?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:24"]
Koitatko saaha sitä kenestä ei saa puhua hoitoon?
[/quote]
Kenestä niistä?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:23"]
Miks sä sinne haluat?
[/quote]
miks sä haluat viedä juttusi oikeuteen etkä tyydy edes päätökseen syyttämättä jättämisestä?
Päästä? Mun tuttu on tälläkin hetkellä pakkohoidossa. Hän sai ensin M1 ja sit siitä sit jatkettiin. Hänen äitinsä ja veljensä sekä poliisi ja sosiaaliviranomaiset puolsivat pakkohoitoa ja lopulta hän kirjoitti myös itse itsensä sisään eli ei ole vaikeaa eikä tarvii olla ns. rikollinen.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:22"]
No siis pakkohoitoon ei pääse kuin syyntakeettomat vakavien rikosten tekijät. Rikos sinänsä ei ole peruste pakkohoitoon vaan mielisairaus.
[/quote]
Mitä?
Otapa selvää asioista.
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:39"]
[/quote]
Mitä?
Otapa selvää asioista.
[/quote]
väität siis että jos kunnianloukkaus menee oikeuteen, niin sekin jo riittää pakkohoitoon jos henkilöllä on joku terveydellinen rajoite tai aiempi mielisairaalatausta?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:41"]
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:39"]
[/quote]
Mitä?
Otapa selvää asioista.
[/quote]
väität siis että jos kunnianloukkaus menee oikeuteen, niin sekin jo riittää pakkohoitoon jos henkilöllä on joku terveydellinen rajoite tai aiempi mielisairaalatausta?
[/quote]
En tietenkään väitä mut sä sanoit tossa et pakkohoitoon ei pääse kuin vakavien rikosten tekijät vaikka suurin osa pakkohoidossa olevista on mm. akuutin psykoosin vuoksi siellä.
mä tein rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta ja aion viedä sen oikeuteen saakka. kyseesä on henkilö joka syyntakeeton ja vapaalla jalalla melkoinen riski. oikeudessa mulla todistajana psykiatri joka aikoo esittää tuolle henkilölle pakkohoitoa. me ei muuten saatu sitä hoitoon joten yritämme tätä reittiä.
Ah, ihanan suloisesti porukka täällä sekoilee ja sotkee asioita. Ymmärsin aloituksesta, että hän kysyy "pääsystä" OIKEUDEN MÄÄRÄÄMÄÄN pakkohoitoon eli kriminaalipotilaiden pakkohoidosta. Se vaatii mielentilatutkimuksen, ja jos tutkimuksessa todetaan hlön olevan syyntakeeton, määrätään hänet psykiatriseen pakkohoitoon. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä,, että hlö on tehnyt rikoksensa harhojen vallassa. Kunnianloukkauksesta ei "pääse" mielentilatutkimukseen, vain vakavista rikoksista joista muutoin seuraisu vähintään puoli vuotta vankeutta.
Sitten on tavan pakkohoito muille psykiatrisille potilaille, joista ei siis käsittääkseni tässä kysytty, vai?
[quote author="Vierailija" time="08.08.2014 klo 20:46"]mä tein rikosilmoituksen kunnianloukkauksesta ja aion viedä sen oikeuteen saakka. kyseesä on henkilö joka syyntakeeton ja vapaalla jalalla melkoinen riski. oikeudessa mulla todistajana psykiatri joka aikoo esittää tuolle henkilölle pakkohoitoa. me ei muuten saatu sitä hoitoon joten yritämme tätä reittiä.
[/quote]
Ei taida riittää rikos, mielentilatutk edellyttää rikosta, josta muuten seuraisi vähintää puoli vuotta vankeutta.
Ei riitä. Pitää olla murha, seksuaalirikos yms vakava juttu. Oikeuden kautta pakkohoitoon määrätessä tehdään ensin mielentilatutkimus. Tämä tulee kyseeseen vakavissa rikoksissa jos aihetta epäillä syyntakeettomuutta.