Tiedättekö mitä tehdä jos karhu tulee metässä vastaan?
Ja onko täällä ketään, joka on kohdannu luonnossa karhun?
Kommentit (92)
Ota aina itseäsi isompi kaveri mukaan metsään. Karhu valitsee sen isomman ateriaksi.
Mulla on aina 454 casull metsällä mukana. Karhun kohdatessa hana taakse, sihti nappien väliin ja hidas perääntyminen. Jos karhu ymmärtää antaa olla, karhun ei tarvitse kuolla.
Ajaisin karhun tiehensä. Huutaisin sille, et painu hel.vettiin ja että ei myö mahuta samalla mättäälle. Tarvittaessa pajunpätkällä vähän pyllylle vauhtia antamaan.
Vierailija kirjoitti:
Taas helsinkiläisfriidut palstalla. Karhun kohtaaminen on ÄÄRIMMÄISEN epätodennäköistä, joten ei edes kannata kysellä neuvoja sitä varten. Monet vanhat ihmiset, jotka ovat asuneet koko ikänsä metsien ympäröimänä eivät ole nähneet koko elämänsä aikana karhua.
Karhut ovat yleistyneet. Jo 10 v sitten näin kynsittyjä puita, kaverit nauroivat mutta kas kummaa 2 viikon päästä oli lehdessä uutinen että alueella liikkuu karhuja. Seuraavana vuonna sitten tuli ihan näköhavainto.
Vierailija kirjoitti:
Juosta kirkuen pakoon?
Karhu on liian nopea.
Jos karhu on iso mene pieneksi ja laske pääalas vältä tuijotusta silmiin ja sitten peräänny takaperin litteänä poispäin ja näkymättömiin, juokse vasta kun karhu ei enää kuule. Ja lujaa. Ellet ehdi tehdä tätä, leiki kuollutta suojaten kaulaa eli naama alaspäin ja kädet pään suojana.
Vierailija kirjoitti:
Teen niin kuin muinainen mummo, nostan helmat korviin ja pyllistän. No mullahan ei ole hametta, eikä mummolla
ollut housuja.
Eikä taida mummolla olla enää persettäkään...
Vierailija kirjoitti:
Jos karhu on iso mene pieneksi ja laske pääalas vältä tuijotusta silmiin ja sitten peräänny takaperin litteänä poispäin ja näkymättömiin, juokse vasta kun karhu ei enää kuule. Ja lujaa. Ellet ehdi tehdä tätä, leiki kuollutta suojaten kaulaa eli naama alaspäin ja kädet pään suojana.
Ja jos kyseessä äitikarhu, käänny sen pennuista poispäin ja etene äitiin nähden noin poispäin.
Kännyssä voi pitää jotain hälyääntä joka voi pelästyttää karhun, jokin ihan hirveä hälyääni siis.
Kävelee vaan pois ihan normaalisti ja antaa karhun olla.
Metsässä kävellessä kannattaa laulaa ja puhua itsekseen. Karhut pelkäävät ihmistä pääsääntöisesti, erauspennut voivat olla uteliaita.
Olen nähnyt karhun metsässä. Meillä oli onneksi vielä kunnolla välimatkaa ja karhu lähti sivusuunnassa poispäin. Kävelin sinne mistä olin tullutkin ensin hitaammin ja loppumatkan lähes juosten ja koko ajan taaksepäin vilkuillen. Taisi olla syke aika ennätyslukemissa muutaman tunnin ajan.
Karhut ja sudet ovat upeita, mutta olen ikionnellinen jos en ikinä enää kumpaakaan kohtaa luonnossa (en ole susia nähnyt metsässä).
Ohje on, että pitää kiivetä äkkiä puuhun.
Sitä varten minä pakotan aina työttömiä mukaan marjaretkille. Voin sitten karhulle huomaamatta viittilöidä, että tuo tuossa on joutavampi.
Teen niin kuin muinainen mummo, nostan helmat korviin ja pyllistän. No mullahan ei ole hametta, eikä mummolla
ollut housuja.