Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömyystuen haku - apua kiitos!

Vierailija
22.07.2021 |

Jäin ensimmäistä kertaa elämässäni työttömäksi Suomessa, enkä oikein ymmärrä tätä tukien hakua. Voitteko auttaa?

Olin useamman vuoden töissä ulkomailla, mutta työsuhteeni loppui ja muutin takaisin Suomeen. Hain sekä asumis- että työttömyystukea Suomeen muuton jälkeen koska en ollut saanut vielä töitä Suomesta (ja haen töitä edelleen). Asumistukea alkoi tulla nopeasti, mutta työttömyystuesta ei kuulunut mitään. Olin jostain lukenut/kuullut, että koronan takia niillä on ruuhkaa ja käsittelyajat voivat olla pitkiä, joten en huolestunut koska minulla ei ole mitään akuuttia tarvetta tuille (pärjään kyllä säästöilläni ainaki loppuvuoteen kunhan elän säästeliäästi). Eli ajattellin, että antaa olla, koska minulla ei ole kiire enkä halua ruuhkauttaa palvelua lisää. Muutaman kuukauden päästä tulikin kirje, jossa pyydettiin lisäselvitystä ulkoimailla työskentelystä. Toimitin lisätiedot ja nopeasti tuli päätös, että olen oikeutettu tukeen Suomeen muutostani saakka. Tilille tuli yhden kuukauden tuet. Sen jälkeen ei mitään.

En ymmärrä miksi. Kun kirjaudun sisään TE-palvelun sivuille lukee siellä, että työhaku on voimassa ja minulla ei ole avoimia asioita tai tehtäviä. Olenko tehnyt jotain väärin tai jättänyt jotain tekemättä? Minulle ei ole tullut mitään yhteydenottoja sen jälkeen kun lisäselvitystä ulkomailla työskentelystä pyydettiin ja sain päätöksen siitä, että olen oikeutettu tukeen.

Ajattelin nyt kysyä neuvoa ensin muilta ennen kuin alan jonottelemaan puhelimessa. Varsinkin jos oikeasti tämä on joku tosi tyhmä ja ilmeinen virhe niille jotka asiasta tietävät...

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnhakusi on voimassa, mutta sun pitää hakea tukea erikseen joka kuukaudeksi. Ihan siellä netissä sekin onnistuu.

Vierailija
2/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se työttömyysturva-hakemus tulee täyttää joka kuukausi.

Ei se tilille itsestään kuukausittain tipahtele.

Oletko muistanut määräaikoina sen täyttää ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olethan laittanut netissä (kela) työtön työtön ilmoituksen?

Vierailija
4/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet Suomen kansalainen, voit saada työmarkkinatukea. Jos taloudellinen tilanteesi on heikko, voit olla oikeutettu toimeentulotukeen.

https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki

https://www.kela.fi/toimeentulotuki

Vierailija
5/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun pitää täyttää Kelan sivuilla aina työttömyysajan ilmoitus kuukausittain/neljän viikon välein, jotta saat tukea. Se ei siis tule automaattisesti joka kuukausi kun olet kerran jättänyt hakemuksen. 

Tämä pitäisi kyllä selvitä myös omista tiedoista Kelan sivuilta.

Vierailija
6/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnhakusi on voimassa, mutta sun pitää hakea tukea erikseen joka kuukaudeksi. Ihan siellä netissä sekin onnistuu.

Ahaa, no tätä se sitten on syynä. Arvasin, että joku tyhmä juttu. Mulla edellisessä kotimaassa tuli aina kutsu erikseen työkkäriin jos jotain tartti tehdä kun olin vähän aikaa siellä työttämänä muutama vuosi sitten. Missä tämä pitää tehdä netissä? Olen kirjautunut työkkärin sivuille useamman kerran ihmettelemään tätä. :/

Entä kun sain päätöksen, että olen oikeutettu tukeen jo enne ajalta ku sain päätöksen? Onko tämä joku mitä pitää hakea jälkikäteen erikseen jostain vai tältä ajalta ei makseta? Ei siis kyllä haittaa jos ei makseta, mutta jos maksetaan niin säälihän tuo olis jättää hakematta. :D

Vierailija
7/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinun pitää täyttää Kelan sivuilla aina työttömyysajan ilmoitus kuukausittain/neljän viikon välein, jotta saat tukea. Se ei siis tule automaattisesti joka kuukausi kun olet kerran jättänyt hakemuksen. 

Tämä pitäisi kyllä selvitä myös omista tiedoista Kelan sivuilta.

Aaaah okei nyt tunne itseni tyhmäksi. En ole tajunnut, että minun pitää kirjautua Kelan sivuille kuukausittain. Olen vain ihmetellyt TE-palvelun sivua.

Vierailija
8/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ymmärrän oikein, nii kyllä, mutta minun olisi pitänyt tehdä tämä joka kuukausi uudestaan Kelan sivuilla.

Vierailija
9/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos nyt ymmärrän oikein, nii kyllä, mutta minun olisi pitänyt tehdä tämä joka kuukausi uudestaan Kelan sivuilla.

Kyllä

Vierailija
10/10 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos avusta ja neuvoista kaikille. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi neljä