Haluan maksaa elatusapuvelat
Olen sairastellut vuosia ja siinä sivussa velkaantunut. Velkaa on n. 9500 euroa, pääasiassa Lindorffille ja elatusapuvelkaa n. 7000 euroa. Kela on maksanut lasteni lähivanhemmalle elatustuen ja perii saatavia minulta, kuten asiallista on.
Sain eräässä prosessissa reilun 9000 euron summan, joka luonnollisestikin ulosmitattiin, mikä on aivan oikein.
Nyt kuitenkin ulosottomies on tilittämässä koko summan yksityiselle perintäyhtiölle ja sivuuttaa elatusapuvelan. Olin yhteydessä Kelaan ja sieltä sanottiin, että ulosottomiehen olisi pitänyt huomioida elatusapuvelka, vaikka se oli "hiljaisessa perinnässä". Soitin ulosottomiehelle ja hän sanoi, että "se on Kelan ongelma".
Ymmärtääkseni ulosotto on ollut tietoinen elatusapuvelasta. Olen ollut siinä käsityksessä, että velkomisasioissa "lasten etu" on aina oltava etusijalla. En tiedä, mitä tuo "hiljainen perintä" tarkoittaa, mutta jos oli kyseessä jokin muodollisuus, joka kelalta oli tekemättä, ulosottomies olisi voinut ilmoittaa asiasta Kelalle, kun hyvissä ajoin tiesi, että rahaa on tulossa.
En ole velkaantunut tahallani, vaan olosuhteiden pakosta. En aio luistella velvoitteistani. Koen aivan valtavaa häpeää sen takia, että en ole pystynyt antamaan lapsilleni sitä taloudellista turvaa joka heille kuuluu.
Jos nämä rahat nyt olisi tilitetty lapsille, olisi maksut peritäyhtiölle vain viivästyneet hieman lisää. Tappiokseen ne eivät odottele, vaan olisivat saaneet kyllä korvauksen myös lisäviivästyksestä.
Väkisinkin tuli mieleen ajatus, että ulosottomies ehkä saa jotakin henkilökohtaista etua enemmän yksityisen perintäyhtiön kuin kelan saatavien perimistuloksista. Mahtaako olla joitain palkan bonuksia tms. Ehkä yksityisiltä veloitettu perintäpalkkio on suurempi kuin Kelalta saatava?
Järjestävätkö yksityiset perintäfirmat ulosottomiehille "kivaa toimintaa" niinkuin lääkefirmat lääkäreille?