Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kehen otetaan yhteys jos minulle sattuu onnettomuus?

Vierailija
30.07.2014 |

Kuvittellaan vaikkapa tilanne, jossa olen joutunut auto-onnettomuuteen ja minut kuljetetaan tajuttomana sairaalaan. Eikös sairaalan henkilökunta (tietääkö kukaan tarkemmin ketkä tämän tekevät?) ota yhteyttä uhrin lähiomaisiin melko pian? Mistä he saavat nämä tiedot ja ketkä nämä lähiomaiset ovat automaattisesti? Pystyykö lähiomaistietoja muuttamaan jostain palvelusta netin kautta? Kuinka moneen lähiomaiseen yhteys otetaan?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia suositellaan laittamaan omaan puhelimeen etuliite ICE sen nimen kohdalle johon toivotaan ensin otettavan yhteyttä.

Vierailija
2/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen otetaan yhteys, jonka olet merkinnyt lähimmäksi omaiseksi. Olet ehä joskus antanut isäsi tai aviopuolisosi nimen. Olet ehkä merkinnyt myös puhelimeen kansainvälisen ICE-numeron? Sekin voidaan hakea. Et voi muuttaa netitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ICE on puhelimessani, jos se siis säilyisi ehjänä, eli vanhempiini ja poikaystävään.

Vierailija
4/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille jonka nimen oot ilmoittanut tk:ssa, multa aina on kysytty/tarkistettu se paikan päällä tiedoista. Joten käy tk:ssa vaihtamassa se jos on tarvis. Toivottavasti et ole itsellesi tekemässä mitään jos mietit asiaa.

Vierailija
5/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, puhelimeen laitat ICE numeron, sille henkilölle soitetaan ja ilmoitetaan.

Vierailija
6/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein kaikissa nykykännyköissä on pinkoodilla lukittu näyttö. Ei pääse siis puhelimesta numeroita etsimään. sille soitetaan joka on tiedoissa merkitty lähiomaiseksi jos jollekin.

Vierailija
7/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tilanne, ettei minulla ole yhtään lähiomaista. Isä ja äiti kuolleet, ei puolisoa, sisaruksia, ystäviäkään. Minua aina pelottaa mahdollijnen onnettomuus- tai sairaskohtaustilanne sen kannalta, että minulla kuitenkin on 2 koiraa, joiden hoito pitäisi jotenkin pystyä järjestämään noissa tilanteissa. Eipä ole kyllä ketään johon ottaa yhteyttä ja joka voisi esim. kertoa viranomaisille että sen tyypin asunnossa on nyt yksin 2 koiraa jotka pitäisi jonkun sieltä hakea vaikka kunnan eläinhoitolaan...

Vierailija
8/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tuolla ICE-numerolla ole juuri enää merkitystä nykypäivänä, kun aika monella on sellainen kännykkä, joka ei avaudu ilman tunnuslukua.

Vierailija
9/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos tilanne vaikka se että potilas koomassa, henkilöllisyys tiedossa, ei ole ilmoittanut lähiomaistaan, ei ole kieltänyt tietojen luovutusta..niin kyllähän äiti ja isä ja mahdolliset sisarukset löytyvät jostain rekisteristä

Vierailija
10/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottavat yhteyden siihen lähiomaiseen jonka nimen olet esim. sairaalaan antanut.

Poliisi saa utkattua jotain kautta läheiset jos näistä ei ole missään mitään merkintöjä. Itse tiedän työstäni, että esim. hoidettavan lapsella oli salainen puhelinnumero ja hänen tavoittamiseen meni yli vuorokausi. Myös mieheni tiedot löytyi jotain kautta kun hänen isä joutui sairaalaan, mikä oli sinällään ihme, kun miehen isällä ei ole ollut minkäänlaista byrokraattista elämää 20-vuoteen.

Itse pidän puhelimessa ICE koodia niiden henkilöiden numeron edessä joille tahdon soitettavan, ja puhelin ei ole mitenkään lukittu.

Vierailija
11/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]

Melkein kaikissa nykykännyköissä on pinkoodilla lukittu näyttö. Ei pääse siis puhelimesta numeroita etsimään. sille soitetaan joka on tiedoissa merkitty lähiomaiseksi jos jollekin.

[/quote]

Yllättävän monen pinkoodina on joko 0000 tai 1234, hullua kyllä...

Vierailija
12/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:20"]

Sille jonka nimen oot ilmoittanut tk:ssa, multa aina on kysytty/tarkistettu se paikan päällä tiedoista. Joten käy tk:ssa vaihtamassa se jos on tarvis. Toivottavasti et ole itsellesi tekemässä mitään jos mietit asiaa.

[/quote]

Mielenkiintoista. Olen kyllä terveyskeskuksissa käynyt elämäni aikana, mutta en muista kirjanneeni mihinkään lähiomaisen nimeä. No voi hyvin olla, etten vain muista. Täytyy seuraavan kerran kysäistä, mitä tiedoissani näkyy. Siksi kyselen, että epäilen vanhempieni olevan tiedoissani, mutta minulle lähin ihminen on oma kumppanini (emme kuitenkaan ole naimisissa, joten missään ei ehkä ymmärrettäisi ottaa häntä minun lähiomaisenani).

Vierailija
13/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja jos tilanne vaikka se että potilas koomassa, henkilöllisyys tiedossa, ei ole ilmoittanut lähiomaistaan, ei ole kieltänyt tietojen luovutusta..niin kyllähän äiti ja isä ja mahdolliset sisarukset löytyvät jostain rekisteristä

[/quote]

Mikä tuo tietojen luovutus on? Siis voidaanko minun terveydestäni (lääkärikäynneistä, sairauksista) ihan tuosta noin vaan antaa tietoja esimerkiksi omalle perheelleni, jos en erikseen ole kieltänyt?

Vierailija
14/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita lappu tilanteestasi, että hauvat on asunnossa ja muuta mitä haluat turva-auttajiensa tietävän. Säilytät sitä sitten lompakossa henkkarin, mahdollisen hoitotahdon ja muitten tärkeitten papereitten kanssa. Lompakko tsekataan aina puhelimen lisäksi.

Vierailija
15/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on tilanne, ettei minulla ole yhtään lähiomaista. Isä ja äiti kuolleet, ei puolisoa, sisaruksia, ystäviäkään. Minua aina pelottaa mahdollijnen onnettomuus- tai sairaskohtaustilanne sen kannalta, että minulla kuitenkin on 2 koiraa, joiden hoito pitäisi jotenkin pystyä järjestämään noissa tilanteissa. Eipä ole kyllä ketään johon ottaa yhteyttä ja joka voisi esim. kertoa viranomaisille että sen tyypin asunnossa on nyt yksin 2 koiraa jotka pitäisi jonkun sieltä hakea vaikka kunnan eläinhoitolaan...

[/quote]

Laita lompakkoosi teipillä iso lappu, jossa kerroit koirista. 

Vierailija
16/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minulla on vielä ihan vanhanaikainen läppämallinen kännykkä, jossa ei ole näppäinlukkoa päällä. ICE-koodilla on mieheni nimi ja numero, joten viranomaiset saavat häneen heti yhteyden, jos minulle jotain sattuu.

Vierailija
17/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis itsekin olen tätä joskus miettinyt. En ole kyllä mihinkään tietoihin koskaan merkinnyt mitään lähiomaista, eikä sellaista tähän hätään kyllä olisikaan. En myöskään kuljeta kännykkää mukanani. Olisi kieltämättä melko mielenkiintoista jos mikään viranomainen kykenisi yhdistämään minut elossa oleviin sukulaisiini. Tosin mistäpä sen tietää millaiset Suomen NSA:n assosiaatiorekisterit mikrofilmattuna jossain luolastossa on.

Vierailija
18/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:30"]

[/quote]

[/quote]

Esim. Onnettomuuden minua kohdatessa haluan tehdä tiettäväksi, että asun yksin ja kotonani on kaksi koiraani ilman hoitajaa.  

Vierailija
19/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:30"]

[/quote]

[/quote]

Kiitos tästä ajatuksesta, näin teen. Laitan lompakkooni lapun, jossa on osoitteeni ja että huoneistossa on 2 koiraa :)

Vierailija
20/40 |
30.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:28"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]

[/quote]

Mikä tuo tietojen luovutus on? Siis voidaanko minun terveydestäni (lääkärikäynneistä, sairauksista) ihan tuosta noin vaan antaa tietoja esimerkiksi omalle perheelleni, jos en erikseen ole kieltänyt?

[/quote]

Ei vaan tarkoitin että voivat heille tuollaisessa tilanteessa soittaa, että olet koomassa siinä ja siinä sairaalassa. Jos et ole kieltänyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän