Kehen otetaan yhteys jos minulle sattuu onnettomuus?
Kuvittellaan vaikkapa tilanne, jossa olen joutunut auto-onnettomuuteen ja minut kuljetetaan tajuttomana sairaalaan. Eikös sairaalan henkilökunta (tietääkö kukaan tarkemmin ketkä tämän tekevät?) ota yhteyttä uhrin lähiomaisiin melko pian? Mistä he saavat nämä tiedot ja ketkä nämä lähiomaiset ovat automaattisesti? Pystyykö lähiomaistietoja muuttamaan jostain palvelusta netin kautta? Kuinka moneen lähiomaiseen yhteys otetaan?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]Itselläni on tilanne, ettei minulla ole yhtään lähiomaista. Isä ja äiti kuolleet, ei puolisoa, sisaruksia, ystäviäkään. Minua aina pelottaa mahdollijnen onnettomuus- tai sairaskohtaustilanne sen kannalta, että minulla kuitenkin on 2 koiraa, joiden hoito pitäisi jotenkin pystyä järjestämään noissa tilanteissa. Eipä ole kyllä ketään johon ottaa yhteyttä ja joka voisi esim. kertoa viranomaisille että sen tyypin asunnossa on nyt yksin 2 koiraa jotka pitäisi jonkun sieltä hakea vaikka kunnan eläinhoitolaan...
[/quote] Apua... kaks koiraa :D Kanna vaikka aina mukana lappua, että asunnossasi on pari piskiä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:28"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]
Niin ja jos tilanne vaikka se että potilas koomassa, henkilöllisyys tiedossa, ei ole ilmoittanut lähiomaistaan, ei ole kieltänyt tietojen luovutusta..niin kyllähän äiti ja isä ja mahdolliset sisarukset löytyvät jostain rekisteristä
[/quote]
Mikä tuo tietojen luovutus on? Siis voidaanko minun terveydestäni (lääkärikäynneistä, sairauksista) ihan tuosta noin vaan antaa tietoja esimerkiksi omalle perheelleni, jos en erikseen ole kieltänyt?
[/quote]
Ei vaan ainoastaan sen hetkisestä tilastasi. Jos esim joudut vakavaan autokolariin ja olet koomassa, omaisillesi voidaan kertoa sinun joutuneen vakavaan autokolaariin ja että olet koomassa. Paikasta ja tilanteesta riippuen voidaan myös kehottaa omaisia saapumaan sairaalaan (jos on epätodennäköistä, että selvitä ylipäätän hengissä ja omaisesi antavat ymmärtää, että haluaisivat sinut vielä nähdä).
Minä pidän lompakossani miehen käyntikorttia.
Melkein kaikissa nykykännyköissä on pinkoodilla lukittu näyttö. Ei pääse siis puhelimesta numeroita etsimään. sille soitetaan joka on tiedoissa merkitty lähiomaiseksi jos jollekin.
[/quote]
Ja melkein jokaiseen nykykännykkään saa ominaisuuden, että lukitusruudulla on pieni punainen risti (aivan kuten no esim sairaaloiden kylteissä) jota painamalla saa esiin ice tiedot. Ja jos jostain syystä ei tätä ominasuutta ole (esim applen kakkapuhelimet) niin tuon ice tiedon voi laittaa esim omistajatietoihin, jotka saa myös näkymään lukitusruudulla ilman lukituksen avausta.
Minulla on sos-koru kroonisensairauden vuoksi.
Lompakko on tosiaan hyvä tietolähde. Sieltä löytyy pienempikin kortti tai lappunen. Se käydään läpi huolellisesti, jos potilas ei pysty itse ilmaisemaan omaisiaan tai muuta tärkeätä tietoa vaikka kroonisesta sairaudestaan. Ja omaisille ei anneta mitään tietoja turhaan, vaikka et olisi sitä kieltänytkään. Vain sen verran kuin on välttämätöntä. sh yliopistosairaalasta
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:32"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:30"]
Onneksi minulla on vielä ihan vanhanaikainen läppämallinen kännykkä, jossa ei ole näppäinlukkoa päällä. ICE-koodilla on mieheni nimi ja numero, joten viranomaiset saavat häneen heti yhteyden, jos minulle jotain sattuu.
[/quote]
Minulla on ihan älyluuri ja senkin saa ihan vain pyyhkäisemällä auki. Ei mitään koodeja tarvi naputella. En ymmärrä mitä salattavaa ihmisillä on puhelimessa että ne pitää noin lukita.
[/quote]
Lukitus on sitä varten, ettei sitä puhelinta - jos se esim unohtuu jonnekin tai varastetaan - voi kukaan muu käyttää.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:34"]
Melkein kaikissa nykykännyköissä on pinkoodilla lukittu näyttö. Ei pääse siis puhelimesta numeroita etsimään. sille soitetaan joka on tiedoissa merkitty lähiomaiseksi jos jollekin.
[/quote]
Ja melkein jokaiseen nykykännykkään saa ominaisuuden, että lukitusruudulla on pieni punainen risti (aivan kuten no esim sairaaloiden kylteissä) jota painamalla saa esiin ice tiedot. Ja jos jostain syystä ei tätä ominasuutta ole (esim applen kakkapuhelimet) niin tuon ice tiedon voi laittaa esim omistajatietoihin, jotka saa myös näkymään lukitusruudulla ilman lukituksen avausta.
[/quote]
Ja jos puhelimessa ei ole valmiina tuota ominaisuutta, niin play storesta saa jokaiseen android puhelimeen tuon ladattua. Esim tuossa yksi vaihtoehto. https://play.google.com/store/apps/details?id=com.appventive.ice
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
Mistä tämän pitäisi löytyä asetuksista? Esim. Samsungeista? Tuo sovellus pitää myös tsekata, mutta mieluummin laittaisin infon suoraan puhelimesta.
Mä aloin myös miettiä että en ole mihinkään terveydenhuoltoon ilmoittanut lähiomaisiani. Mietin tätä asiaa jo aiemmin tällä viikolla kun työkaveri joutui onnettomuuteen että kenelle sitten soitetaan jos minä joudun, vanhemmat asuvat 200km päässä, kohta 500km päässä minusta. Haluaisin laittaa puolisoni numeron lähiomaiseksi mutta mistä sen saa laitettua/vaihdettua?
Omakohtainen kokemus.
Ensimmäinen mieheni kuoli jotain vuosia sitten auto-onnettomuudessa. Olimme olleet naimisissa vuoden verran, asuneet yhdessä pari vuotta. Sairaalasta (joka oli siis naapurikaupungin yliopistollinen sairaala) soitettiin miehen vanhemmille, jotka soittivat minulle. Seuraavana päivänä soitin sairaalaan ja kyselin yksityiskohtia. Ne kerrottiin minulle ja kun miehen äiti soitti sinne, niin kysyivät, että olihan puolisolla varmasti vaimo, jolle olivat tiedot antaneet.
Olen joskus ihmetellyt asiaa, että mistä ihmeen rekisteristä lähiomainen on tarkistettu.
Vaikka onnettomuuden uhri olisi koomassa pelastushenkilökunta/ poliisi voi hänen lompakostaan tai laukustaan löytää ajokortin tai kela-kortin, josta ilmenee hetu ja sillä viranomaiset pääsevät selvittämään henkilön omaisia, osoitteen jne. Tuskin aikuisen ihmisen vanhemmille ilmoitetaan jos hänellä on puoliso. ICE-numeron merkkaaminen kännykkään on jokaisen omassa valinnassa ja hyvä jos sellainen löytyy ja siihen pääsee käsiksi; henkilörekisteritiedot ovat kai luotettavampia?
Minulta on kysytty lähiomaista kun olen ollut sairaalassa jossakin toimenpiteessä, tavallisella tk-käynnillä ei ole kysytty.
Itselläni on tilanne, ettei minulla ole yhtään lähiomaista. Isä ja äiti kuolleet, ei puolisoa, sisaruksia, ystäviäkään. Minua aina pelottaa mahdollijnen onnettomuus- tai sairaskohtaustilanne sen kannalta, että minulla kuitenkin on 2 koiraa, joiden hoito pitäisi jotenkin pystyä järjestämään noissa tilanteissa. Eipä ole kyllä ketään johon ottaa yhteyttä ja joka voisi esim. kertoa viranomaisille että sen tyypin asunnossa on nyt yksin 2 koiraa jotka pitäisi jonkun sieltä hakea vaikka kunnan eläinhoitolaan...
[/quote]
entäs tätejä setiä tai serkkuja? Tädit ja sedät ovat perillisiäsi, joten heitä ehkä kiinnostaa asiasi. Kannattaa ottaa lähiomaiseksi joku heistä.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:39"]
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:34"][quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:22"]
[/quote]
[/quote]
Mistä tämän pitäisi löytyä asetuksista? Esim. Samsungeista? Tuo sovellus pitää myös tsekata, mutta mieluummin laittaisin infon suoraan puhelimesta.
[/quote]
En tiedä samsungeista, mutta ainakin tuon owner infon, johon tuon tiedon voi myös laittaa, löytyy Security - Owner info. Tai sitten tosiaan noita ice softia on store täynnä
33, ne tiedot pitää antaa itse sinne sairaalaan/ tk:hon. Jos puolisosi ei ollut koskaan ilmoittanut sinua sinne, hänellä oli ikivanhoissa tiedoissa tai viranomaisilla tiedossa ainakin ihan varmasti omat vanhemmat. Puoliosista ei voi tietää ollaanko yhdessä, erottu tai onko sellaista lainkaan.
Mulla on kännykkä lukittuna ihan sen takia, että sillä myös hoidetaan työasioita ja työsähköposteja. Kun on töissä ehdoton vaitiolovelvollisuus niin pakko siinä se lukko on olla.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:43"]
Itselläni on tilanne, ettei minulla ole yhtään lähiomaista. Isä ja äiti kuolleet, ei puolisoa, sisaruksia, ystäviäkään. Minua aina pelottaa mahdollijnen onnettomuus- tai sairaskohtaustilanne sen kannalta, että minulla kuitenkin on 2 koiraa, joiden hoito pitäisi jotenkin pystyä järjestämään noissa tilanteissa. Eipä ole kyllä ketään johon ottaa yhteyttä ja joka voisi esim. kertoa viranomaisille että sen tyypin asunnossa on nyt yksin 2 koiraa jotka pitäisi jonkun sieltä hakea vaikka kunnan eläinhoitolaan...
[/quote]
entäs tätejä setiä tai serkkuja? Tädit ja sedät ovat perillisiäsi, joten heitä ehkä kiinnostaa asiasi. Kannattaa ottaa lähiomaiseksi joku heistä.
[/quote]
Mulla sama juttu. Olen laittanut puhelimeen ICE:ksi ystäväni, jolla on vara-avain ja voi hoitaa koiran asunnostani muualle hoitoon. Täytyy muistaa ilmoittaa tämä hlö vielä terveydenhuollon rekisteriin.
Poliisi etsii lähiomaisen väestötietojärjestelmän pohjalta. Lähiomainen on joko aviopuoliso, rekisteröidyn parisuhteen puoliso tai vanhemmat.
Sairaalat ja terveyskeskukset ovat kirjanneet lähiomaiseksi sen, jonka olet itse ilmittanut siellä asioidessasi. Esim. minulla oli vanhempani siellä, kun olin asioinut edellisen kerran alaikäisenä, ja vaihdoin tietysti avopuolison tiedot sinne. Kun myöhemmin mentiin naimisiin, niin tieto oli jo siellä, kun olin sen avopuolison sinne ilmoittanut.
Sairaalan järjestelmä on siinä mielessä huono, että ne kirjaajat (hoitajat?) laittavat tietoa vähän miten sattuu. Mieheni oli vienyt lapseni lääkärille ja hoitaja oli jostain syystä poistanut minun tiedot ja laittanut mieheni tiedot tilalle. Seuraavalla kerralla sitten ihmeteltiin, miksi äidin tiedot puuttuvat kokonaan. Näiden lapsuudentietojen perusteella haetaan lähiomaiseksi vanhemmat, jos ailkuisena ei ole kunnallisia terveyspalveluja käyttänyt.
Minulla on sellainen tilanne, että asun hyvin kaukana vanhemmistani emmekä ole vuosikymmeniin olleet yhteyksissä. Myöskään sukulaisiin minulla ei ole mitään yhteyksiä. Mitään kumppania minulla ei ole, mutta eräs ystäväni on minulle erittäin läheinen, minulle täysin kumppaniin vertainen sydänystävä. Jos minulle kävisi jotain, haluaisin tämän ystäväni olevan se henkilö, jolle soitetaan ja joka pääsisi myös minua tapaamaan sairaalaan. Ainakin ulkomaisissa tv-sarjoissa monesti vain läheiset (eli ilmeisesti perhe ja mahdollinen aviopuoliso + lapset) pääsevät katsomaan potilasta. Miten on Suomessa? Osaako kukaan sairaalassa töissä oleva kertoa, että pääsisikö tuo ystäväni tapaamaan minua jos olisin tosiaan esim. koomassa? Jos voin jo hyvin, niin silloin kaiketi miltei kuka tahansa voi tulla tapaamaan.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 15:30"]
Onneksi minulla on vielä ihan vanhanaikainen läppämallinen kännykkä, jossa ei ole näppäinlukkoa päällä. ICE-koodilla on mieheni nimi ja numero, joten viranomaiset saavat häneen heti yhteyden, jos minulle jotain sattuu.
[/quote]
Minulla on ihan älyluuri ja senkin saa ihan vain pyyhkäisemällä auki. Ei mitään koodeja tarvi naputella. En ymmärrä mitä salattavaa ihmisillä on puhelimessa että ne pitää noin lukita.