Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä pihin ystävän kanssa?

Vierailija
22.07.2021 |

Ystävä, jonka olen tuntenut teini-iästä lähtien, on nyt aikuisena paljastunut varsin pihiksi. Hän lähettää mobilepaylla pyyntöjä maksaa naurettavan pieniä summia, koska hän on esim. piknikin jälkeen laskenut, että hänen tuomat nyyttärieväät olivat 50 senttiä muita kalliimmat. Jos ystäväni kutsuu kylään, tarjottavia ei koskaan ole valmiina, vaan ne käydään ostamassa yhdessä (ja lasku tietysti sentilleen tasan). Muiden luokse hän tulee mieluusti valmiiseen pöytään eikä mukana ole ikinä tuomisia. Ystäväni antaa joka joulu ja syntymäpäivä lahjaksi tuotteita, joita hän saa ilmaiseksi töistä. Toki olen kiitollinen niistä, mutta tuntuu vähän ikävältä, ettei ystäväni halua laittaa euroakaan läheistensä lahjoihin. Hän saattaa myös tarjota vaikka leffalippua, kun ei itse pääsekään, mutta vasta jälkikäteen vaatiikin täyttä hintaa lipusta itselleen (tietysti saa pyytää kaveria maksamaan lipusta, mutta mielestäni vähän kieroa tehdä se sitten, kun lippu on jo käytetty).

Ymmärrän, ettei silloin voi olla kovin rento rahan kanssa, jos itsellä on tiukka taloudellinen tilanne. Ystävälläni näin ei kuitenkaan ole, ja hän on tehnyt tätä silloinkin, kun hän on ollut ainoa työssäkävijä ja muut kaveriporukasta pienituloisia opiskelijoita ja työttömiä. Välillä ahdistaa jo etukäteen tapaamiset, kun mietin sitä senttien kyttäämistä, joka on luvassa.

Onko kokemuksia? Kannattaako sanoa suoraan pihiydestä vai pitäisikö ryhtyä yhtä tarkaksi penninvenyttäjäksi tämän ystävän seurassa?

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on totta tämä. Hän on vaan itsekäs mielestäni.

Vierailija
2/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

#vainnaisjutut

Tämä senttien säätäminen on naisten keskuudessa enemmän sääntö kuin poikkeus.

T. 10 vuotta ravintola-alalla, onnekseni en enää 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän saattaa myös tarjota vaikka leffalippua...No, kyllä minäkin tämän tyyppisistä jutuista pyydän maksun.

Vierailija
4/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta...

Vierailija
5/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavatkaa vain kahviloissa, ja kumpikin maksaa omansa.

Vierailija
6/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän saattaa myös tarjota vaikka leffalippua...No, kyllä minäkin tämän tyyppisistä jutuista pyydän maksun.

Seuraavalla kerralla?

Vierailija
7/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu.

"Haluatko käyttää, saat kympillä ?"

Ei:-"haluatko käyttää kun en itse ehdi" - viikon kuluttua "koska aiot maksaa sen leffalipun, se olis sitten 10€"

Vierailija
8/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kyllä pyydä maksua muuten käyttämättömäksi jäävistä lipuista Jos näin haluaa tehdä niin asia esitetään siinä muodossa, että haluatko ostaa minulta lipun. Ei niin, että tarjotaan lippua ja laskutetaan sitten myöhemmin.

Vierailija
9/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuten aloituksessa kirjoitin niin ei itse maksun pyytämisessä ole mitään pahaa, vaan ystäväni tyylissä tehdä se. Hän saattaa kysyä "hei, haluatko tämän lipun, kun en pääsekään tänään leffaan" (ei siis "haluatko ostaa kympillä tämän lipun) ja sitten seuraavana päivänä mobilepaylla pyyntö maksaa. ap

Vierailija
10/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tavatkaa vain kahviloissa, ja kumpikin maksaa omansa.

Tämä on tietysti hyvä vaihtoehto! Vaikka vähän rajoittaa tapaamismahdollisuuksia. ap

Vierailija
11/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu.

Ei:-"haluatko käyttää kun en itse ehdi" - viikon kuluttua "koska aiot maksaa sen leffalipun, se olis sitten 10€"

Tyypillistä. Mutta on näitä miehissäkin.

Eräs tuttava lainaa mielellään kaikkea, mutta häneltä ei saa koskaan lainaksi mitään.

Kerran tämmöinen lainasi suhteellisen suurta kampetta, kysyi hän (puhelimessa ilmoitti lainaamisesta) että ostaisi sen. En myynyt, koska tarvitsin itse.

Sama neuvottelu käytiin kun kampetta palautettiin.

Tori.fi:stä löysin vastaavan mutta paremman. Ajattelin kysyä seuraavalla kerralla että lainaako hän peräkärryä, jos myyn satasella lainaamansa kamppeen.

Saisin tilalme parempikuntoisemman, mutta otan takkiini polttoainekuluissa.

Vierailija
12/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuten aloituksessa kirjoitin niin ei itse maksun pyytämisessä ole mitään pahaa, vaan ystäväni tyylissä tehdä se. Hän saattaa kysyä "hei, haluatko tämän lipun, kun en pääsekään tänään leffaan" (ei siis "haluatko ostaa kympillä tämän lipun) ja sitten seuraavana päivänä mobilepaylla pyyntö maksaa. ap

Tarjoo puolet, kun on käytetystä kyse...

Vierailija
13/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella oudolta että noin pihi ihminen kävisi leffateattereissa.

Vierailija
14/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu.

Tyypillistä. Mutta on näitä miehissäkin.

Eräs tuttava lainaa mielellään kaikkea, mutta häneltä ei saa koskaan lainaksi mitään.

Kerran tämmöinen lainasi suhteellisen suurta kampetta, kysyi hän (puhelimessa ilmoitti lainaamisesta) että ostaisi sen. En myynyt, koska tarvitsin itse.

Sama neuvottelu käytiin kun kampetta palautettiin.

Tori.fi:stä löysin vastaavan mutta paremman. Ajattelin kysyä seuraavalla kerralla että lainaako hän peräkärryä, jos myyn satasella lainaamansa kamppeen.

Saisin tilalme parempikuntoisemman, mutta otan takkiini polttoainekuluissa.

Mitä tekemistä tällä tarinalla oli pihiyden kanssa?

Vierailija
15/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä pihiä on siinä että haluaa maksaa tasan puolet? Niinhän se kuuluu mennäkin. Miksi hänen pitäisi teille tarjota??

Vierailija
16/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaisin vain julkisilla paikoilla jossa molemmat maksaa omat syömisensä/pääsylippunsa/tmv.

Ihmetyttää miksi tarjoiluja laitettaisiin edes tasan. Itse en tarvitse kylässä kahvipöytään muuta kuin sitä kahvia niin miksi pitäisi maksaa pullasta jota en edes halunnut. Vanhemmilla sukulaisilla kyläily ärsyttää jopa tästä syystä kun aina pitää syödä marjapiirakkaa ja korvapuustia jne. En välitä makeasta ja ruokanikin syön kotona (tai ravintolassa) silloin kun on nälkää.

Vierailija
17/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se piirre raivostuttavaa piheissä ihmisissä kaikkein eniten, että muiden piikkiin syödään ja tehdään kaikkea kyllä. Silloin ei nuukailla yhtään. Ärsyttää nämä, jotka ovat aina vain ottamassa itselleen.

Vierailija
18/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yksi samantyyppinen kaveri. Hän on ihan normaalituloinen mutta käyttäytyy kuin olisi joutumassa vararikkoon. Kaikki maksulliset aktiviteetit, kuten vuokramökit, ovat poissuljettuja. Reissuilla ja illanvietoissa hän ei halua osallistua yhteisiin kokkailuhetkiin vaan syö itselleen ostamiaan nuudeleita ja pussipuuroja. Tulee todella kiusaantunut olo syödä "kunnon ruokaa" yhden mutustaessa vieressä omia eväitään. Hän myös osallistuu mielellään muiden järjestämiin juhliin mutta ei koskaan vastavuoroisesti järjestä mitään. Asia pitäisi ottaa puheeksi, mutta vaikeaa on.

Vierailija
19/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa todella oudolta että noin pihi ihminen kävisi leffateattereissa.

Sehän tässä onkin niin ärsyttävää, että hän kyllä laittaa rahaa itseensä, ostaa esim. merkkivaatteita, mutta ei voi tarjota kylässä edes kahvia ja keksejä. ap

Vierailija
20/24 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on yksi samantyyppinen kaveri. Hän on ihan normaalituloinen mutta käyttäytyy kuin olisi joutumassa vararikkoon. Kaikki maksulliset aktiviteetit, kuten vuokramökit, ovat poissuljettuja. Reissuilla ja illanvietoissa hän ei halua osallistua yhteisiin kokkailuhetkiin vaan syö itselleen ostamiaan nuudeleita ja pussipuuroja. Tulee todella kiusaantunut olo syödä "kunnon ruokaa" yhden mutustaessa vieressä omia eväitään. Hän myös osallistuu mielellään muiden järjestämiin juhliin mutta ei koskaan vastavuoroisesti järjestä mitään. Asia pitäisi ottaa puheeksi, mutta vaikeaa on.

Niinpä, tavallaan sitä ajattelee, ettei rahalla ole tekemistä ystävyyden kanssa, mutta kuitenkin tuollainen piheys ja erilaiset rahakäsitykset ylipäätään vaikeuttaa ystävyyssuhteita aika pahasti. ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi kaksi