Mitä sinulle tulee mieleen sanoista öyhöttää
Kommentit (18)
Ainakin se tulee mieleen, että öyhöttää on yksi sana. Aloittajalla ei ollut tämä tiedossa.
Tunteella käyvä persujen äänestäjä
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä että kysyn siksi kun minua pidetään öyhöttäjänä. Ap
Ei todellakaan alkuperäinen ap.
-AP
Suomi-median uutisointi su wakkien vihaamista poliitikoista. Trump öyhöttää sanoi hän mitä tahansa, mutta Obama tai Bidee eivät ikinä.
Suuriäänisesti puhuu puutaheinää totuutena.
Minä nimitän öyhöttäjiksi ihmisiä, jotka liioitellen kertovat omia mielipiteitään totuutena. Korona on saanut huomaamaan, että öyhöttäjiä on paljon enemmän kuin olin ennen uskonutkaan.
Vetää hirveitä kierroksia jostain asiasta.. Paasaa.. Liioittelee tarkoituksella. Assosioin tuon kyllä etenkin tiettyihin juttuihin.
Savolaiset. Niillä on myös ’säpäkkä’ ja ’noheva’.
Arhinmäki yöllä humalassa potkimassa nuoren autoa.
Tekee tikusta asiaa. Päättää, että joku asia on tärkeä ja jatkaa siitä puhumista (kovaäänisesti) loputtomiin, eikä siedä vastakkaisia mielipiteitä. Minä käyttäisin sanaa vouhottaa, mutta sama asia.
Mistään mitään tietämättä, asioista selvää ottamatta, pistää menemään. Totuudesta viis.
Sama, kuin pelaisi shakkia pulun kanssa.
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/#/%C3%B6yh%C3%B6tt%C3%A4%C3%A4?s…
öyhöttää =
ark. vouhkata, jankuttaa, käyttäytyä häiritsevästi tms.
Öyhöttää sosiaalisessa mediassa.
Minua tuo sana ärsyttää, koska se on kiusallisen keinotekoinen. Suomen kielessä negatiiviselta kuulostavissa sanoissa on paljo ö- ja ä-äänteitä, ja "öyhöttää" on laadittu tämän mallin mukaan. Jollen ihan väärin muista, ensin sanasta "vouhottaa" väännettiin "vöyhöttää", ja "öyhöttää" seurasi muutaman vuoden takaisista katupartioista uutisoidessa.
Muistaako joku, että "öyhöttää" olisi ollut käytössä esimerkiksi vuosituhannen vaihteessa tai jossain murteessa aiemminkin?
Kolmiväriset lyhyet hiukset omaava kehopositiivissateenkaarifeministi jonka elämää hallitsee ideologia jonka perusteella hän käyttää tätä sanaa muista jonka täysin kannata hänen lahkoaan.
Entäs leuhottaa? Kun ihminen puhuu normaalisti kokouksessa tms niin kuulin ihmeekseni, että jonkun mielestä leuhottaa? Tämä tietysti Savossa.
Lisään vielä että kysyn siksi kun minua pidetään öyhöttäjänä. Ap