Miksi tv:ssä haastateltava sanoo haastattelun päätteeksi KIITOS?
Haastattelija, siis toimittaja päättää haastattelun ja sanoo esim. " työministeri Kanerva, kiitos haastattelusta". Ja sitten Kanerva sanoo perään, että KIITOS. Mistä haastateltava tässä oikein kiittää?? Eikö kuuluisi sanoa, että OLE HYVÄ?
Kommentit (37)
Ja mun tyttäreni vihaisena ihmettelee että miksi sanon "kiitos hei" hammaslääkäristä lähtiessä, kun häntä on oikein kunnolla rääkätty ja revitty hampaita.
Ole hyvä kuulostaisi tuossa yhteydessä todella oudolta.
Kaupassa kun kassalle antaa rahaa ja he sanovat kiitos niin maksun suoritettuani sanon minäkin kiitos :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:12"]
Se nyt on vaan kohteliasta.
[/quote
Ai vähän niinku suojatiellä nykyään jokainen moikkaa mua kun päästän hengissä yli :-)
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:17"]
Kaupassa kun kassalle antaa rahaa ja he sanovat kiitos niin maksun suoritettuani sanon minäkin kiitos :D
[/quote]
No mistä sä siinä sitten kiität?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:10"]
Haastattelija, siis toimittaja päättää haastattelun ja sanoo esim. " työministeri Kanerva, kiitos haastattelusta". Ja sitten Kanerva sanoo perään, että KIITOS. Mistä haastateltava tässä oikein kiittää?? Eikö kuuluisi sanoa, että OLE HYVÄ?
[/quote]
Ei. Kiitos on juuri se oikea sana tässä tilanteessa.
Ja mun tyttäreni vihaisena ihmettelee että miksi sanon "kiitos hei" hammaslääkäristä lähtiessä, kun häntä on oikein kunnolla rääkätty ja revitty hampaita.
[/quote]
Toimittaja Päivärinnan hiillostussession jälkeen se haastateltavan "kiitos" kuulostaa joskus ivalliselta.
Ois aika törkeän kuulonen jos vaa tokasis että ole hyvä :D
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
En ole sama kirjoittaja, mutta kiitän saamastani palvelusta/tuotteesta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:19"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
Minä kiitän palvelusta. Kerran työkkärin virkailija oikein häkeltyi, kun kiitin hyvästä palvelusta.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:20"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:10"]
[/quote]
Ei. Kiitos on juuri se oikea sana tässä tilanteessa.
[/quote]
Kerrotko mistä siinä kiitetään?
Kiitokseen voi aina vastata kiitoksella, se on kohtelias tapa. Ole hyvä sanotaan silloin kun toinen selkeästi antaa jotain. Haastattelu ei mun mielestä ole sellainen, että toinen saisi haastattelun ja toinen antaisi, vaan siinä keskustellaan yhdessä ja lopuksi kumpikin kiittää toista keskustelusta. Haastattelija kiittää haastattelusta ja toinen vastaa, että kiitos kun haastattelit minua (eli olin tarpeeksi kiinnostava, että minua pyydettiin tähän haastatteluun). Englannin kielessä kuulee usein sanottavan: "Thanks for coming for this show" mihin toinen vastaa "Thanks for having me". Eli haastateltava kiittelee, että kelpasi vieraaksi show´hun.
On kohteliasta kiittää jos joku viitsii kuunnella ja kysyä mielipidettä.
[/quote]
Eihän tässä ole kyse viitsimisestä, toimittaja tekee työtään ja kysyy just mitä kysyy. Voishan se haasteltava kiitellä pääsystä sinne studiolle esim. jo tullessaan lämpiöön...
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:22"]
Ois aika törkeän kuulonen jos vaa tokasis että ole hyvä :D
[/quote]
Pikemminkin tökerön, mutta ihan hyvin voisi jollekin hölynpölyhaastattelun tekijälle sanoa: "Ole hyvä vaan!"
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:22"]
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:19"][quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:17"]
[/quote]
[/quote]
En ole sama kirjoittaja, mutta kiitän saamastani palvelusta/tuotteesta.
[/quote]
Tv:n toimittajatko saavat vastineeksi palveluja / tuotteita? En tällaista tiennyt..
Miksi sitten haastateltavat vastavat jokaiseen kysymykseen sanomalla ensimmäiseksi no?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:24"]
Kiitokseen voi aina vastata kiitoksella, se on kohtelias tapa. Ole hyvä sanotaan silloin kun toinen selkeästi antaa jotain. Haastattelu ei mun mielestä ole sellainen, että toinen saisi haastattelun ja toinen antaisi, vaan siinä keskustellaan yhdessä ja lopuksi kumpikin kiittää toista keskustelusta. Haastattelija kiittää haastattelusta ja toinen vastaa, että kiitos kun haastattelit minua (eli olin tarpeeksi kiinnostava, että minua pyydettiin tähän haastatteluun). Englannin kielessä kuulee usein sanottavan: "Thanks for coming for this show" mihin toinen vastaa "Thanks for having me". Eli haastateltava kiittelee, että kelpasi vieraaksi show´hun.
[/quote]
No, ehkä jossain amerikkalisessa show- ohjelmassa kiitellään ja kehutaan yli kaiken, mutta hei, eihän ulkomaiset haasteltavat kiitä uutiskanavalla sen jälkeen kun toimittaja on kiittänyt. Suomessahan vain näin tehdään, mutta miksi Suomessa?
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 23:24"]
[/quote]
Kiitokseen ei todellakaan voi vastata aina kiitoksella. Kadulla kuulin keskustelun, jossa ulkkarimies kysyi mansikanmyyjältä tietä, tyttö neuvoi, mies kiitti Thank you ja tyttö kiitti myös Thank you. Kuulosti kyllä ihan pöljältä. Monet ulkomaalaiset muuten ihmettelevät tätä suomalaista olehyvä= kiitos -meininkiä.
On kohteliasta kiittää jos joku viitsii kuunnella ja kysyä mielipidettä.