Paiseen puhkaiseminen itse?
Onko aivan hullua jos puhkaisen pakarassani olevan paiseen itse? En haluaisi mennä lääkäriin. Paise on luumun kokoinen ja tosi kipeä. Minulla oli samanlainen puoli vuotta sitten ja lääkäri vain puhkaisi sen ja laittoi suojaa päälle. Tosin sain myös antibiotit, mutta tällä kertaa en tule kuuria syömään joka tapauksessa. Desinfioisin alueen, neulan ja puristaisin mädän pois? Minulla on viime kerrasta laputkin siihen.
Kommentit (14)
Nyt on mätäkuu ja tutkitustikin haavat yms paranevat hitaammin ja märkivät/tulehtuvat helpommin.
Että todellakin menisin lääkärille ja söisin myös tarv sen ab-kuurin. Ja vielä luumun kokoinen, miten se on mahdollista??
Saisko siitä paiseesta kuvan?
Mikset mene lääkärille? Nolouden takia? Ne lääkärit on kuule nähneet vaikka mitä. Ei ne vähästä hätkähdä. Mene sinne, tuossa on suuri tulehdusvaara varsinkin näin helteillä!
Miten ihmeessä saisit aikaiseksi parin sentin mittaisen vekin omaan ihoosi ja vielä takapuolelle? Jos tarinasi on tosi, tiedät itsekin, ettei se märkä tule pois mistään neulanpoistosta. Haavaa pitää myös pitää auki useampi päivä ja siksikin ne antibiootit ovat ihan tarpeen. Lisäksi saatat päästä heti leikkausjonoon, missä tuo ontelo otetaan pois niin, että pääset vaivastasi lopullisesti. Been there, done that.
Ihan hyvin voi puhkaista itse. Niin olen itsekin tehnyt, eikä ole koskaan tulehtunut tai mitään. Ja ehdit sinä ne antibiootit hakea sittenkin, jos se alkaa oikeasti tulehtua. Todennäköisesti ei ala edes. Turhia antibioottikuureja taas ainakin minusta kannattaa välttää monestakin eri syystä, ei syödä varmuuden vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2014 klo 10:45"]
Ihan hyvin voi puhkaista itse. Niin olen itsekin tehnyt, eikä ole koskaan tulehtunut tai mitään. Ja ehdit sinä ne antibiootit hakea sittenkin, jos se alkaa oikeasti tulehtua. Todennäköisesti ei ala edes. Turhia antibioottikuureja taas ainakin minusta kannattaa välttää monestakin eri syystä, ei syödä varmuuden vuoksi.
[/quote]
Siis luumunkokoisen reilusti ihon alla olevan paiseen olet puhkaissut itse???
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:52"]
Voisitko videoida sen meille?
[/quote]
Paise on sen verran kinkkisessä paikassa, että voi tuottaa vaikeuksia kuvata kyseistä toimintaa. Pahoittelen.
ap
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:52"]
Voisitko videoida sen meille?
[/quote]
Tämä!
Ei noita oikeasti kannata itse mennä sorkkimaan etenkään, kun ei sinne näe ja yletä kunnolla. Jos paisen on lähellä selkärankaa, onkaloiden mahdollinen muodustuminen tuo ihan oman lisäjännityksensä, joka parhaillaan voi muuttua stephen kingimäiseksi...
Suurin vaara kai verenmyrkytys ja se on menoa sitten, jos onnistut saamaan bakteerim verenkiertoon.
Ei mielestäni riskin arvoista, jos ainoa syy on laiskuus mennä lääkärille.
Asiallinen tyhjennys JA vahvat antibiootit pitää olla minimissään. Pahasti tulehtuneessa psise reilusti auki ja pidetään myös paranemisen ajan avoinna. Jotkut sidetaitokset ovat ihan sivuseikka.
Ei missään nimessä kannata puhkaista itse. Koska sulla on uusiutunut paise, niin lääkärin pitäisi tarkistaa, ettei paiseita aiheuta esimerkiksi anaalifisteli, joka ei parane ilman leikkaushoitoa. Jos taas paise on pakaravaossa, saattaa olla kysessä sinus pilonidalis.
Jos puhkot itse, niin tulehdusta saattaa jäädä alueelle ja bakteerit syö käytäviä ajan kanssa ihosi alle, jolloin leikattava alue on paljon suurempi kuin olisi nyt (tulehtunut kudos pitää poistaa). Lisäksi hoitamaton pilonidalis voi myös johtaa fisteliin. Fistelit ovat hyvin hankalahoitoisia.