Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi opetat lapsesi addiktoitumaan mm. sipseihin?

Vierailija
29.07.2014 |

Ihmettelen.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niissä on paljon suolaa ja makuaineita jotka "syötättää" niin ettei voi lopettaa.

Sen sijaan ne toiset lastut jotka ovat tulleet markkinoille, saattavat olla parempia (en tiedä).

Vierailija
2/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen addiktoitunut juurikin sipseihin ja toivon, ettei lapsille tule vastaavanlaisia ongelmia. Olen ylipainoinen ja luulisin, että mulla oli myös BED. Sipseistä en ole vieläkään päässyt eroon.

Miksi sitten olen addiktoitunut? Sen kun tietäisin... Kai se johtuu lapsuuden/nuoruuden ongelmista. Yritin lohduttaa itseäni sipseillä, koska olivat niin hyviä. Niistä tuli parempi olo. (Lisäksi oli herkut kielletty, paitsi kerran vikossa sai karkkipussin.) Ei ollut ketään aikuista, joka olisi ollut luotettava ja oikeasti välittänyt ja ollut tukena. Sääntöjä ja rajoituksia oli kyllä, ja ulkoisesti kaikki kunnossa. Mutta rakkaus puuttui. Lisäksi ei ollut paljon kavereitakaan. Söin yksinäisyyteen...

Toivottavasti osaan opettaa lapsille, että kaikkea saa syödä kohtuudella. Meilläkin on karkkipäivä, mutta olen ajatellut sen lakkauttamista. Pitäisi osata syödä herkkuja kohtuudella, eikä niin että yhtenä päivänä ahmitaan... Olen mielestäni jo onnistunut tässä ruokaopettelussa aika hyvin, mutta tuo karkkipäivä metityttää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, että täysin kielletystä asiasta tulee kohtuuttoman kiinnostava. Kun on lupa syödä sipsejä kerran viikossa, saada karkkia tai limua samaan tahtiin, niin "kielletyn hedelmän maku" häviää. Hyvin on toiminut. Kun ipanat ovat nyt 18-23, kaikki ovat hoikkia ja liikunnallisia poikia, joille ei enää maistu mässy. Makuvalinnat menevät luontaisesti terveelliseen suuntaan ja herkkua saattaa olla kunnon kulhollinen salaattia.

Vierailija
4/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En opeta, ovat addiktoituneet ihan itse...

Vierailija
5/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:39"]

Siksi, että täysin kielletystä asiasta tulee kohtuuttoman kiinnostava. Kun on lupa syödä sipsejä kerran viikossa, saada karkkia tai limua samaan tahtiin, niin "kielletyn hedelmän maku" häviää. Hyvin on toiminut. Kun ipanat ovat nyt 18-23, kaikki ovat hoikkia ja liikunnallisia poikia, joille ei enää maistu mässy. Makuvalinnat menevät luontaisesti terveelliseen suuntaan ja herkkua saattaa olla kunnon kulhollinen salaattia.

[/quote]  ilmeisesti opetit myös alkoholia juomaan kerrqan viikossa vähintään ja tupakkaa polttamaan

Vierailija
6/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole kielletty asia kun siihen ei lapsia opeteta.

Vierailija
7/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4, en. Olen kieltäytynyt ehdottomasti ostamasta tai tarjoamasta alkoholia ennen kuin ikää on 18v. Sen sanoo jo lakikin ihan kuten tupakan kanssa. Yksi on kokeillut molempia salaa ja jäikin tuoakointikoukkuun, jota itse harmittelee. Tyhmä pää, ei siinä äidin sanomiset auta. Alkoholi sen sijaan on jäänyt ihan toisarvoiseksi. 2 ei juo lainkaan, yksi harvakseltaan isoamman kaveriporukan mukana. Kohtuukäyttäjä.

Vierailija
8/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, mitä tarkoitat addiktoitumiseen opettamisella? Onko sinulla joku konkreettinen esimerkki siitä, kuinka tuo opetetaan? Tarkoitatko nyt vaikka karkki- tai sipsipäivää? Ainakaan minun mielestäni noissa ei varsinaisesti opeteta addiktioita kuitenkaan, vaan tietty tapa nautinnon hakuun, joka voi sitten siirtyä muihinkin nautintoaineisiin. Lähinnä nyt tarkoitan sitä, kuinka pizzaperjantai vaihtuu jossain vaiheessa perjantaipulloon. Varsinkin, jos lapselle korostetaan, kuinka "perjantaina saat sitten pizzaa, kun olet ollut kiltti koulussa" jne.,  lapsi oppii tietyn itsensä palkitsemisen tavan.

Addiktiossa on kuitenkin kyse muusta kuin mielihyvästä ja itsensä palkitsemisesta, yksi addiktion määritelmistähän on, että asia, johon on addiktoiduttu, ei enää tuota mielihyvää. Alkoholisti juo, muttei saa alkoholista mielihyvää, seksiaddikti nai, vaikka orgasmin jälkeen olo on tyhjä, jne. 

Vierailija
9/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska itse pidän sipseistä ja haluan niillä välillä herkutella. Oma lapseni on samanlainen herkkupeppu kuin mä, tehdään tosissamme työtä ettei mässäiltäis jatkuvasti.

Vierailija
10/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 21:46"]

4, en. Olen kieltäytynyt ehdottomasti ostamasta tai tarjoamasta alkoholia ennen kuin ikää on 18v. Sen sanoo jo lakikin ihan kuten tupakan kanssa. Yksi on kokeillut molempia salaa ja jäikin tuoakointikoukkuun, jota itse harmittelee. Tyhmä pää, ei siinä äidin sanomiset auta. Alkoholi sen sijaan on jäänyt ihan toisarvoiseksi. 2 ei juo lainkaan, yksi harvakseltaan isoamman kaveriporukan mukana. Kohtuukäyttäjä.

[/quote]

Antaisitko muuten lapsesi syödä sipsejä jos niillä olisi 18 vuoden ikäraja?

Vierailija
11/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En antaisi syödä sipsejä, jos niiden terveyshaitat lapsille olisi perusteltu yhtä vakuuttavasti kuin alkoholin. JOs vaikka olisi kiistaton yhteys II-tyypin diabetekseen tai aikuisiän verenpainetautiin. Olen kieltämättä myös lainkuuliainen, en tahtoisi joutua lastensuojelun puhutteluun lasten syöttämisestä sairaiksi.

Vierailija
12/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten syödä itse sipsejä, niin ettei anna niitä lapsille? Kerro mulle ap niin teen niin. Lapset asuvat meillä ainakin 15 vuotta, ehkä 21 tai enemmänkin, milloin mä sitten voisin syödä sipsejä? Kun he ovat 18? Koitan syödä niitä kun lapset ovat nukkumassa mutta esim. kesällä he menevät aika myöhään nukkumaan, vaikka ovat vielä 4- ja 6-vuotiaat. 

Väkisinkin syön siis sipsejä joskus lasten nähden ja he haluavat niitä ja ovat oppineen rakastamaan niitä. Syön itsekin sipsejä aika paljon ja olen ihan hyvässä kunnossa ja normaalipainoinen JA mulla on matala verenpaine ja hyvät kolemsteroliarvot. Eli se sipsien kamalasta pahuudesta.

Vierailija
13/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan addiktoidu sipseille eikä se paljon parjattu sokerikaan aiheuta todellista riippuvuutta. Älä usko kaikkea mitä media sulle selittää.

Vierailija
14/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Addiktiot on vain luonteen heikkoutta, ei niille voi altistaa oli addikti minkä ikäinen tahansa.

Vierailija
15/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perkele ku sais kasvatettua tässä nykymaailmassa nuo lapset suht koht järkeviks ihmisiksi eivätkä sortuis kaikenmaailman päihteisiin ja huumeisiin niin syökööt sipsiä vaikka nii että savu nousee korvista!! Kaikesta te mammat jaksatte vouhkata!

Vierailija
16/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en minä koskaan osta sipsejä niin lapsikaan ei ole nähnyt sipsien syömistä.

Se on vain niin turhaa ja rahan haaskausta.

Jotta ymmärtäisitte, lapset oppivat ja ryhtyvät vinkumaan sipsejä kun vanhemmat ovat niitä ostaneet.

Miksi ei sen sijaan jotain terveellistä?

Vierailija
17/17 |
29.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostetaan välillä niitä pikkupusseja, joissa on aika vähän sipsejä (en muista, kuinka monta grammaa...). Musta siinä ei ole mitään väärää, että 7v ja 4v syö välillä sipsejä. Tärkeintä lienee oppia kohtuus.