Miten ihmeessä te pystytte näillä helteillä kuntoilemaan?
Lenkille ei tosiaan ole mitään asiaa, jollei mene yöllä. Sisällä jos koettaa jotain treeniä vetää, niin varma kuolema jo vartin sisään. Varmaan on tosi hyödyllistä nää mun aaamuin illoin kahvakuulailut, kesto n.13 min/kerta :(
Ja sinne lenkille, miten sinne voi ottaa vesipullon mukaan? En sitä kädessäkään viitsisi kantaa ja tuntuisi typerältä ottaa joku reppu selkään pulloa varten.
Kommentit (25)
Aamusta aikaisin, terv huonokuntoinen. Illallakin voisi muttei enää jaksa.
Kyllähän treenatessa muutenkin hiki lentää, helteellä vähän enemmän. Ja kyllä ne tuolla lämpimissäkin maissa pystyy ihan hyvin treenaamaan. :)
Ei mua ainakaan treenatessa oo tää helle haitannut. Hikoileehan siinä mukavasti ja vaatteet on läpimärät, mutta mitä siitä sitten. Nesteytys kuntoon niin kyllä jaksaa!
No eipä oo ollunna ongelmia. Salillakaan ei tunnu ilmastointi pelittävän, eli hiki roiskuu.. Mutta silti, tunnollisesti 3-4 krt viikossa.
Kun on kerta aloitettu... T. 120kg
Hyväkuntoiselle ihmiselle kuumuus ei ole niin tukalaa kuin huonokuntoiselle. Säännöllinen liikunta vaikuttaa kehon lämmönsäätelykykyyn.
Mene vesijuoksemaan, siinä ei kuumuus haittaa.
No olen kuluneen viikon aikana tehnyt vain kaksi lenkkiä (8 ja 7 km) ja yhden lihaskuntotreenin mökillä, muuten vain käynyt uimassa parikin kertaa päivässä. Ei se kunto nyt heti romahda, jos yksi viikko on tällainen keveämpi.
Juoksua varten voi ostaa sellaisen vyön, johon saa pikkujuomapulloja. Mutta olen juossut vajaa pullo kädessä.
Omaa oloani on myös vähän helpottanut lenkkejä varten se, kun kastelen hiukset ja laitan vielä märän huivin päähän. Huivi ja pää ehtivät kyllä kuivua lenkin aikana mutta pienikin helpotus on auttanut minua, jolle helteessä lenkkeily on tuskaa.
Helposti on juoksu kulkenut, aamulla kun herää, tai illalla seiskan jälkeen. Joka pvä juostu vähintään 8.15km, näytti mittari mitä vaan. Joka toinen pvä vedetty 45min bodypump, tai tunnin kahvakuulatreeni. Yhtenä pvänä/vko pilates. Kroppa kiittää ka mieli tykkää :)
"Ja sinne lenkille, miten sinne voi ottaa vesipullon mukaan? En sitä kädessäkään viitsisi kantaa ja tuntuisi typerältä ottaa joku reppu selkään pulloa varten."
Täysiä tekosyitä. :D
Miksi ei pystyisi? Hikeä tulee kuin pieneltä sialta, mutta lenkin jälkeen pääsee kylmään suihkuun. Tosin itsekin suosin aamu- tai iltalenkkejä ja ilmastoitua kuntosalia, mutta pystyn vetämään vaikka klo 12 tunnin juoksulenkin jos haluan. Ennen lähtöä perkuleesti kylmää vettä kitusiin niin jaksaa. Valitsee varjoisan maaston (metsäpolku / pururata). Voin taata että suihkun jälkeen olo on taivaallinen.
Käyn ilmastoidulla kuntosalilla juoksemassa matolla, polkemassa pyörää ja nostelemassa painoja. Ulkona teen rentoja kävelylenkkejä, esim. tänään kävelin 8 km nopeudella 5,6 km/h. Juomapullo mukana. :)
Minä ainakin käyn heti aamusta salilla. Hana hikoilla siellä kunnolla ja sit viileään suihkuun. Hiki tulisi joka tapauksessa. Salilla on hyvä ilmastointi niin ei paljon eroa siihen tekeekö kuumalla vai kylmällä ilmalla. Sit onkin koko loppupäivän virkeä mieli ja voi keskittyä vaikka riipputuolissa chillailuun hyvän kirjan parissa :)
Meillä ainakin salilla on ilmastointi, paljon miellyttävämpää siellä on kuin kotona telkkarin ääressä hikoilemassa.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:21"]Hyväkuntoiselle ihmiselle kuumuus ei ole niin tukalaa kuin huonokuntoiselle. Säännöllinen liikunta vaikuttaa kehon lämmönsäätelykykyyn.
[/quote]
En ole huonokuntoinen, vaan paras lämpötila lenkkeillä mulle on 5-12 astetta. 18 asteesta ylöspäin alkaa olla tuskallisen kuuma.
Huomautuksena tuohon aiempaan kommenttiin, etelässä asuvat ovat keholtaan tottuneet lämpimään ilmastoon samoin kuin pohjoisessa asuvat kylmään. Se selittää sitä, miksi pohjoisessa asuvalle 20 astetta on "kuuma", kun taas etelässä asuva voi pitää toppatakkia.
8
Olen juossut vain aamulla ennen klo 10, enkä todellakaan mitenkään joka päivä, pari kertaa viikossa. Alle tunnin treeniä varten en tarvitse mitään vesipulloa, kun nesteytys on edellisinä päivinä ollut kunnossa. Olen myös pari kertaa tehnyt niin, että olen juoksulenkin puolivälissä käynyt uimassa (reitillä sopivasti uimaranta), sitten vaan juossut bikinin yläosassa (minulla urheilumallinen) kotiin. Se nyt ainakin helpotti.
Keskipäivällä jätän suosiolla suuremman hikiliikunnan väliin. Pyörällä toki tulee työmatkat tehtyä, mutta se 5 km nyt menee ihan ilman hengenahdistusta kuumimpanakin aikana. Jos tuntuu pahalta harrastaa liikuntaa ulkona näin kuumalla, jätä suosiolla väliin! Olen itse tänä kesänä paremmassa kunnossa kuin esim. viime kesänä, jolloin muistan kyllä +25 asteessa juoksemisenkin tuntuneen tuskaiselta. En sitten vaan mennyt, vaan lepäilin enemmän. Ui sen sijaan tai käy ilmastoidulla kuntosalilla!
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 19:24"]"Ja sinne lenkille, miten sinne voi ottaa vesipullon mukaan? En sitä kädessäkään viitsisi kantaa ja tuntuisi typerältä ottaa joku reppu selkään pulloa varten."
Täysiä tekosyitä. :D
[/quote]Juomavyö on ratkaisu
Mä käyn kuumimpina päivinä maantiepyöräilemässä, koska siinä lämpö ei niin haittaa. Juoksemassa käyn metsässä maastossa, jossa on varjoisaa. Lihaskunnon teen ulkona auringon jo laskiessa kahvakuulilla ja TRX-nauhalla. Lihashuolto hoituu niin ikään joogalla ilta-auringossa.
Helteellä tehdyn lenkin jälkeen olo on eufoorinen. Suosittelen.