Miksi Ranskassa tai Englannissa ei tavikset puhu hometaloista mitään?
Eikö niitä ole tunnistettu vai onko siellä kaikkialla niin paljon hometta, ettei asia ole mikään juttu?
Kommentit (39)
Olen kuullut sanottavan, etta homeongelmia ei ole ainoastaan Suomessa. Suomalaisilla on homeongelma mihin ikinä menevätkään.
Itse Briteissä useassa talossa asuneena tutustuin kyllä paikallisiin homeisiin, ja sitä on! Ilmanvaihto tosin pelaa, mutta kosteus sekä sisällä että ulkona vaikeuttaa kuivumista. Olen saanut hengitystieoireita sekä Suomessa että Briteissä, täällä homeeseen suhtaudutaan eri lailla.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 10:15"]
Olen kuullut sanottavan, etta homeongelmia ei ole ainoastaan Suomessa. Suomalaisilla on homeongelma mihin ikinä menevätkään.
[/quote]
Merkillinen tämä käsitys, että home olisi jotenkin vain suomalaisten ongelma. Esimerkiksi viime talvena Upsalan yliopistossa Ruotsissa hyväksyttiin väitöskirja, jossa tutkittiin homeongelmia päiväkodeissa Ruotsissa, joissain Euroopan maissa ja Malesiassa. Tuloksena oli, että kaikissa tutkituissa maissa päiväkodeissa on hyvin samantyyppisiä homeongelmia ja ne myöskin aiheuttavat lapsille ja työntekijöille samanlaisia oireita.
Olen myös asunut Briteissä useammassa asunnossa ja kyllä siellä hometta ja kaikennäköistä kosteusvauriota piisaa. Kulttuuri ja suhtautuminen on vain niin erilainen. Suomessa ollaan jotenkin todella herkkiä aivan kaiken suhteen, kun taas Briteillä menoa ei välttämättä haittaa, vaikka katto on vähän nurkista musta.
Ranskassa kosteus/homeen haju tuntuu myös olevan tosi yleistä, sitä ei vain pidetä minään. Kylpyhuoneita rakennetaan miettimättä, minne kosteus menee. Suomessa ongelma on vain pahempi, kun ilmaston takia taloista joudutaan tekemään tiiviitä.
Tapahtuu sitä muuallakin, Brittany Murphyn kuolinsyyksi epäillään hänen asuntonsa homeongelmaa, myös samassa asunnossa asunut puoliso kuoli vähän myöhemmin. Jäi mieleen tällainen artikkeli :)
Joskus oon katsonut BBC:ltä jotain remonttiohjelmia, niin niissä vaan maalataan home piiloon ja vaihdetaan homeinen matto ja korjataan joku vuoto. Ei siellä tehdä samanlaisia homesaneerauksia kuin Suomessa. Sitten ne on taas hetikohta homeessa uudestaan.
Ap ja muut, kannattaa lukea täältä mielenkiintoinen juttukokonaisuus:
http://yle.fi/uutiset/yle_uutiset_selvitti_home_ei_huoleta_ulkomailla/6656003
Tosi on, että muualla kuin Pohjoismaissa ei olla yhtä huolissaan homeongelmasta. Syynä on ennen kaikkea erilainen ilmasto ja siihen liittyen rakennustekniikka. Muualla ei rakenneta yhtä tiiviisti kuin Suomessa, joten hometta ei tule rakenteisiin ihan yhtä herkästä.
Ja toisaalta lämpimämmän ilmaston vuoksi asuntoja tuuletetaan paljon enemmän. Joissain maissa, mm. Saksassa asukkaille annetaan tarkat tuuletusohjeet.
[quote author="Vierailija" time="29.07.2014 klo 11:12"]
Joskus oon katsonut BBC:ltä jotain remonttiohjelmia, niin niissä vaan maalataan home piiloon ja vaihdetaan homeinen matto ja korjataan joku vuoto. Ei siellä tehdä samanlaisia homesaneerauksia kuin Suomessa. Sitten ne on taas hetikohta homeessa uudestaan.
[/quote]
Jep. Grand Designsissakin on remontoitu aivan uskomattomia pommeja melko pienillä toimenpiteillä. Yhden kohteen koko kivinen sisäseinä täysin homeen lahottama, siitä vain kaavittiin pahimmat päältä ja uutta tiiltä vaan eteen. Hyvä tuli.
Niin mä en yhtään esitä, etteikö hometta olisi tai etteikö se olisi ongelma. Siksi kysyinkin, että miksi ei tavikset tunnu pitävän asiaa minään. Oletan omien kavereiden edustavan taviksia.
Ap
Olen asunut briteissä kohta 15v ja mun mielestä täällä on aivan kaikkialla hometta. Ei paikallisia tunnu haittaavan, pyyhitään pois ja uudet maalit pintaan. Seuraan välillä suomalaista homehysteeriakeskusteluja ihmeissäni. Kai musta on tullut britti, kun en jaksa hermostua. Meillä on hometta. Entäs sit?
Ap, voi myös olla, että mainitsmistani syistä hometta ei OLE yhtä paljon kuin Pohjoismaissa. Tai se ei aiheuta yhtä herkästi terveysongelmia.
Ongelma EI AINA OLE KOSTEUSERISTEEN PUUTE, JOSKUS SE ONGELMA ON NIMENOMAAN KOSTEUSERISTYS eli liika tiiviys. Tästä kerron omakohtaisen esimerkin Italiasta.
Siskoni osti Rooman pohjoispuolelta muutama vuosi sitten talon, jota on remontoinut sikäläisen firman kanssa. Monta vuotta on töitä tehty vähä vähältä. Kun tuli kylpyhuoneen vuoro, sisko olisi väen vängällä halunnut kosteuseritykset Suomen malliin. Italialainen kokenut urakoitsija sanoi, että "te pohjoismaalaiset ollette hulluja, kosteus poistuu tuulettamalla. Tässä laaksossa on toinen kaltaisesi puupää, tuolla laaksossa asuva ruotsalainen, jolle pakolla jouduin tekemään eristeet kylpyhuoneen lattiaan ja seiniin - ja nyt se kylppäri onkin jo parin vuoden jälkeen homeessa!"
Rakennustekniikka ja ilmasto siis jälleen... Italiassa rakennetaan paljon kalkkikivestä, joka on huokoinen ja hengittävä materiaali. Kosteus on lämpimässä ilmanalassa tapana tuulettamalla kuivata, ja jos siihen päälle isketään hengittämätön eristyskalvo, kalkkikivinen seinä alkaa homehtua.
Aina se meidän tapa rakentaa ei ole siis se paras kaikkialla, vaikka Suomeen ehkä parempi onkin kuin eristämättä jättäminen.
PS: sisko otti kosteuseristyksen lattiaan, mutta seiniin ei.
25
Siellä hometta on ollut aina paljon ja homeisuus on normaalia. Kulttuuriin kuuluu, että sisätiloissa oleskellaan vähemmän. Tärkein syy on kuitenkin se, ettei ihmisillä todella ole varaa parempaan. Ne Britannian purkukuntoiset homeläävät maksavat miljoonia! Mieti minkä verran homeeton talo (koneelliset kuivatukset jne.) maksaisi.
Ihmiset ovat monesti hitaita heräämään ongelmiin, ja eri maissa herääminen voi tapahtua eri aikaan. Kiinnostavana vertailukohtana asbesti, jonka haitallisuudesta oli viitteitä jo 1920-luvulla mutta joka alkoi herättää huolta vasta useita vuosikymmeniä myöhemmin - ja siitä oli vielä pitkä matka oikeisiin toimenpiteisiin.
Katsoin dokumentin Britannian köyhistä lapsista. Ne talot olivat aivan hirveitä lääviä! Maalit tai tapetit eivät pysyneet seinissä, kun kosteutta oli niin paljon. Lapsilla hirveitä ihottumia. Että kyllä home on todellinen ongelma ja terveysongelma. Siellä vaan ei ole ajatusta "hyvinvontivaltiosta", että köyhistä huolehdittaisiin niin hyvin kuin Suomessa.
Englannissa tehdään taloja perse edellä. Ihan samanlaisia rakennusvirheitä sielläkin on. Ikkunat on yksinkertaisia ja ikkunoihin sen vuoksi kondensoituu erittäin paljon kostetutta. Rakentee on eristämättömiä. Katsokaapa ikkunoita Englannissa, niin näette hometta erittäin paljon. Englannissa ei yksinkertaisesti ole ymmärretty asian vakavuutta tai ole haluttu ymmärtää. Nyt sielläkin on alkanut valistus asiassa ja vaaditaan korjauksia. Tuo on erittäin kallis investointi Englannissa, jos aletaan tekemään asunnoista homettomia. Ja kyllä siellä on yhtä haitallisia homeita kuin Suomessakin. Suomessa on talokanta vain paljon terveemmällä kannalla, kun täällä asiaan kiinnitetään huomiota jatkuvasti. Tuossa maassa rakennuskannan kunnostaminen maksaisi satoja miljardeja ja kuka ne maksais? Ei kukaan. Siksi on pidetty turpa kiinni eikä ole huolestettu ihmisiä asiassa. Ellet tiedä asiasta, niin et sinä osaa olla asiasta huolissaankaan. Raha siinä on syynä miksi muissa maissa hyssytellään asiasta.
35 jatkaa: Itse asuin homeasunnossa lähes 10 vuotta ja kärsin jos jonkinlaisista oireista, mutta jostain syystä ei tullut mieleenkään, että oireeni voisivat johtua homeista. Muutama ihminen kyllä sitä ehdotti, mutta ajatus tuntui naurettavalta. Lopulta sitten ajattelin, että kaipa sekin vaihtoehto täytyy sulkea pois, ja kas kummaa, syy selvisi. Osan oireista tiedostin vasta siinä vaiheessa, kun muutin pois ja ne paranivat.
Veikkaan, että monissa maissa on paljon ihmisiä, jotka kyllä oireilevat homeen vuoksi kotonaan tai työpaikallaan mutta laittavat oireilunsa jonkun muun asian piikkiin, etenkin jos homeesta ja sen aiheuttamista ongelmista ei juuri puhuta julkisuudessa ja jos ollaan totuttu ajattelemaan, että home on normaalia ja vaaratonta.
Mä luin just Irlannissa jostain perheestä, jossa kaikki sairastui homeesta. Kyllä asiasta sielläkin on herätty keskustelemaan. ja jossain amerikkalaisessa remppaohjelmassa oli just perhe, jonka asunto oli asuinkelvoton homeen vuoksi ja heille rakennettiin uusi ja vanha jyrättiin puskutraktorein. ja kaikki kamat jäi sinne...
Vanha ketju, mutta pakko kommentoida. Olen asunut Lontoossa nyt kolme vuotta. Ensin asuin kaksi vuotta alivuokralaisena eri vuokranantajien omassa kodissa vuokrahuoneessa, mikä on todella yleinen tapa täällä, mutta sitten pystyin vihdoin muuttamaan omaan kotiin. Muutin usein, koska vuokranantajat olivat joko valehtelijoita, henkilökohtaista tilaani kunnioittamattomia tai yrittivät tappaa minut talvella kylmyyteen (eivät pitäneet lämpöjä päällä eikä minun annettu pitää erillistä lämmitintä huoneessani.)
Olen näiden vuosien aikana käynyt katsomassa valtavan määrän asuntoja/huoneita, arviolta 300-400. Taloista on 90-prosenttia homeessa niin, että sen haistaa heti, kun ulko-ovi avataan. Suuri osa taloista/asunnoista on huonosti rakennettuja, rumia ja paskaisia, ellei ole viimeisen kahden vuoden aikana remontoitu. Huonekalut ovat usein rikkinäisiä, naarmuisia jne. koko huushollissa (ei siis ainoastaan vuokralaiselle tarkoitetussa huoneessa). Vesieristyksiä ei kylppäreissä tai keittiölaattojen takana käytetä, joten kylppärit lähes poikkeuksetta homeisia myös paremmin huolehdituissa kodeissa (kyllä, myös varakkaampien hienommissa kodeissa). Täällä ei kansa ymmärrä sitä, miten hometta tulee ja miten sitä voisi estää (riittävä lämmitys ja riittävä tuuletus yhdessä ovat ainoat keinot). Talot pidetään hel*etin kylminä, eikä ymmärretä, miten lämmitys toimii; voisihan jossain huoneessa pitää lämmöt päällä kovemmalla ja panna muista huoneista patterit kiinni. Kyllä suututti palella öisin 13 asteen lämpötilassa, kun isäntäväki on sitä mieltä, että makuuhuoneen lämmittäminen öisin tulee maksamaan liikaa. Lämmittävät talojaan "periodisesti", mikä tarkoittaa, että kahdesti päivässä napsaistaan pääkatkaisijasta lämmöt päälle 30 minuutiksi tai enintään tunniksi).
Täällä asuminen oli täyttä hel*ettiä näiden tomppelien kanssa siihen asti, että pystyin tienaamaan tarpeeksi oman kodin vuokraamista varten. Sain vihdoin kodin hyvästä kerrostalosta: taloyhtiön hallituksessa istuu pohjoismaalaisia, joilla ymmärrystä asioista, ja talossa asuu noiden asunnonomistajien lisäksi vuokralaisinakin lähinnä pohjoismaalaisia, joten perusasioista huolehditaan. Omassa kodissa lisähyötynä tietenkin se, että pääsen itse säätämään kotini lämmöt ja tuulettamisen.
Paikalliset eivät ymmärrä eivätkä osaa pitää huolta mistään. Muualta maailmasta (vielä erilaisemmista ja kurjemmista oloista tulleet) eivät luonnollisesti ymmärrä tämän maan ilmaston vaatimuksista yhtään sen enempää, joten heistäkään ei ole maan pelastajiksi.
Ajattelin ennen, että britit ovat fiksuja, ja jonkinlaisia sielunveljiä meille suomalaisille, mutta silmäni avautuivat. Tämä on todella kangistunut, typeryydessä itsepäinen ja ylpeä maa, jossa ihmiset kuvittelevat itsestään ja tavoistaan liikoja. Tietysti on poikkeuksiakin, kuten aina, mutta tämä on yleiskuva, jonka olen näiden kolmen vuoden aikana muodostanut.
Jos tykkäät käydä turistina Briteissä, älä koskaan muuta tänne, ellei ole heti varaa Suomen tasoiseen asumiseen. Tulet vihaamaan tätä maata ja sen kansaa, ja menee aiemmin saadut hyvät kokemukset pilalle.
Olen asunut briteissä ja sanoisin että kyllä siellä taloissa hometta on, varsinkin niissä kokolattiamatoissa. Mutta tosiaan koska talot ei ole kovin tiiviitä, ilma vaihtuu hyvin eikä homepitoisuus ilmassa pääse niin kovaksi kuin Suomen jo ilmaston takia paremmin eristetyissä "pullotaloissa". Useimmille homeet ei aiheuta briteissä tosiaan ilmeisesti mitään oireita niissä pitoisuuksissa, mutta luultavasti suomalainen tiivis hometalo olisi yhtä haitallinen heikäläisillekin kuin meillekin.