Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koronavilkun altistuslokin toiminta?

Vierailija
21.07.2021 |

Puhelimesta pystyy seuraamaan Koronavilkun altistuslokia ja nykyään loki päivittyy useita kertoja vuorokaudessa, kun ennen päivittyi vain kerran. Mitä tarkoittaa, jos esim yhden vuorokauden aikana lokissa on monta kertaa esim 1 osuma? Onko se yksi ja sama henkilö vai olenko kohdannut eri henkilöitä? Kyse ei one siis altistumisesta vaan että esim ohitseni on kävellyt henkilö, joka on myöhemmin sairastunut koronaan.

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt ihan samaa! Joskus talvella kaverillani oli 7 osumaa ja mietittiin, että onko yksi ja sama hlö esim samasta kerrostalosta vai 7 eri hlö.

Vierailija
2/43 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kans ymmärrä tuota logiikkaa. Miksi seuraat ylipäätään lokia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
21.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se koodi, mitä puhelin lähettää, mutta voi vaihtua useita kertoja tunnissa tämän jutun mukaan: https://www.apu.fi/artikkelit/tallainen-on-uusi-koronasovellus-koronavi…

Eli voi varmaan olla sama henkilö tai sitten monta eri ihmistä, joten ei voi tietää. Itse seurasin puolisen vuotta lokia ja oli pari kertaa yksi avainosuma. Sitten kun alkoi tulla monta kertaa päivässä päivityksiä, kyllästyin, liikaa klikkailua, ja tartuntamäärätkin olivat laskusuunnassa.

Vierailija
4/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä tuota on seurata?

Vierailija
5/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tuossa ennen sentään joku järki, päivityksen jälkeen ei enää mitään.

Vierailija
6/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Kyllähän se sitten hälyttää jos on altistunut.

Vierailija
7/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä päivityksen jälkeen tapahtui ja miksi oli järkeä ennen sitä ja ei enää?

Vierailija
8/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikai niitä pitää seurata? Sehän hälyttää jos tarvetta on.

Vierailija
9/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Kyllähän se sitten hälyttää jos on altistunut.

Eikä sekään kerro yhtään mitään. Täysi susi koko ajan ollut koko vilkku. Noh, joku rikastui tälläkin pas**lla.

Vierailija
10/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tuli vaan yksi loki päivässä. Nyt tulee 5(?), eikä kukaan tunnu tietävän, onko ne osumat joka kerta uusia vaiko se sama ”mini-altistus”, joka itse asiassa nyt deltan aikana voi jopa johtaa oikeasti tartuntaan.

Esimerkki elävästä elämästä (ennen päivitystä): olin ollut tekemisissä koronaan sairastuneen pikaisesti (alle 15 min ajan) kanssa hieman ennen kuin hänestä tuli tartuttava. Koronavilkku ei hälyttänyt, mutta lokiin ilmestyi osuma, joka oli siis virallisesti viimeisen kahden viinin ajalta, mutta tiesin kyllä, kenestä oli kyse. Sairastuneen kanssa tartuttavana aikana pidempään tekemisissä olleille tuli hälytys samana päivänä. Osalle tuli useampi hälytys, koska tapaamisia oli useita.

Nyt päivityksen jälkeen ei kyllä ole enää mitään hajua mistään.

Vierailija
11/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siis seurasin osumia puoli vuotta. Asia kiinnosti, kun asuin alueella, jossa oli tartuntaluvut aika korkeat ajoittain. Avainosumia ei kuitenkaan ollut kuin kaksi ja nekin vasta myöhemmin keväällä.

Altistuminen on kuitenkin laskennallinen juttu (tietty aika, tietty etäisyys) ja harvoin edes olin sellaisessa tilanteessa, jossa olisin ollut kenenkään läheisyydessä sitä varttia, mitä usein pidetään rajana, että saisi virallisen ilmoituksen altistumisesta. Siksi muutkin kohtaamiset koronastaan systeemiin ilmoittaneiden kanssa olivat minusta mielenkiintoisia, kun eiväthän nekään ihan riskittömiä ole. En kuitenkaan jaksanut enää klikkailla niin monta kertaa päivässä tulevia ilmoituksia, kun niitä alkoi olla kuusikin kertaa päivässä.

Vierailija
12/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen tuli vaan yksi loki päivässä. Nyt tulee 5(?), eikä kukaan tunnu tietävän, onko ne osumat joka kerta uusia vaiko se sama ”mini-altistus”, joka itse asiassa nyt deltan aikana voi jopa johtaa oikeasti tartuntaan.

Esimerkki elävästä elämästä (ennen päivitystä): olin ollut tekemisissä koronaan sairastuneen pikaisesti (alle 15 min ajan) kanssa hieman ennen kuin hänestä tuli tartuttava. Koronavilkku ei hälyttänyt, mutta lokiin ilmestyi osuma, joka oli siis virallisesti viimeisen kahden viinin ajalta, mutta tiesin kyllä, kenestä oli kyse. Sairastuneen kanssa tartuttavana aikana pidempään tekemisissä olleille tuli hälytys samana päivänä. Osalle tuli useampi hälytys, koska tapaamisia

Mistä voit tietää, että avainosuma oli juuri tämä henkilö? Onhan se voinut olla joku vastaantulija kadulla, kaupassa tms. Vai oletko ollut 2 viikkoa vain kotona ja tavannut vain tämän sairastuneen?

Vierailija
13/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkki elävästä elämästä (ennen päivitystä): olin ollut tekemisissä koronaan sairastuneen pikaisesti (alle 15 min ajan) kanssa hieman ennen kuin hänestä tuli tartuttava. Koronavilkku ei hälyttänyt, mutta lokiin ilmestyi osuma, joka oli siis virallisesti viimeisen kahden viinin ajalta, mutta tiesin kyllä, kenestä oli kyse. Sairastuneen kanssa tartuttavana aikana pidempään tekemisissä olleille tuli hälytys samana päivänä. Osalle tuli useampi hälytys, koska tapaamisia

Mistä voit tietää, että avainosuma oli juuri tämä henkilö? Onhan se voinut olla joku vastaantulija kadulla, kaupassa tms. Vai oletko ollut 2 viikkoa vain kotona ja tavannut vain tämän sairastuneen?

Tämä! Ja jos olit tekemisissä hieman ennen kuin hänestä tuli tartuttava niin eihän koronavilkun kuulukaan reagoida.

Vierailija
14/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihanko oikeasti joku tuotakin turhaketta edelleen käyttää? itsekin aluksi innolla sen asensin, mutta kun tajusin, miten turhaakin turhempi väkerrys on kyseessä, niin poistoonhan se meni.

veikkaanpa, että ei ole ollut pienintäkään hyötyä ko. sovelluksesta. työpaikalla oli kaksi altistunutta ja koronavilkun ilmoitus tuli nätisti karanteenin viimeisinä päivinä. todella iso apu siis...

Vierailija
15/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin jo unohtanut tän sovelluksen, en koskaan ladannut, ihme että joku vielä käyttää vilkkua.

Vierailija
16/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään ladata mitään elämääni rajoittavaa sovellusta puhelimeeni. Kyllä te ootte hulluja!

Vierailija
17/43 |
22.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihanko oikeasti joku tuotakin turhaketta edelleen käyttää? itsekin aluksi innolla sen asensin, mutta kun tajusin, miten turhaakin turhempi väkerrys on kyseessä, niin poistoonhan se meni.

veikkaanpa, että ei ole ollut pienintäkään hyötyä ko. sovelluksesta. työpaikalla oli kaksi altistunutta ja koronavilkun ilmoitus tuli nätisti karanteenin viimeisinä päivinä. todella iso apu siis...

Eihän sen pidä hälyttää altistuneista vaan tartunnan saaneista.

Vierailija
18/43 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sen pidä hälyttää altistuneista vaan tartunnan saaneista.

Juuri näin!

Vierailija
19/43 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli nyt eka oikea altistumisilmoitus. Olen tuplarokotettu, ja pystyin päättelemään eräistä asioista, että altistuminen on tapahtunut suurella todennäköisyydellä 9.7 (silloin tosin oli vain eka rokotus). Onneksi tämä on täysin anonyymi. Kun ei ole oireita ja tuo 2. rokotus, ei virallisten ohjeidenkaan mukaan tarvitse hakeutua testiin.

Vierailija
20/43 |
23.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on nyt kolme vuorokautta putkeen ollut jokaisessa tarkistusajassa yksi avainosuma. En ymmärrä miten se on mahdollista?!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi