Miksi saan lähes aina tööttäyksiä liikenneympyrässä? Mitä teen väärin
Lähestyn kiertoliittymää ja hiljennän vauhtia kuten kuuluukin. Huomaan että ympyrän toiselta puolelta on tulossa auto ja koska olen väistämisvelvollinen niin odotan mihin auto on menossa.
Huomaan että nyt on ympyrä tyhjä ja lähden menemään. Olen varovainen joka ulosmenoaukon kohdalla koska hyvin usein on auto tullut sieltä suoraan eteeni. Poistun ympyrästä.
Saan tööttäyksiä tai vihaisia päänpudistuksia jo ympyrään mennessä. Mikä tuossa muka meni väärin?
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin sain aikaisemmin tööttäyksiä MIEHILTÄ, kun olin liian varovainen liikenneympyrässä Nykyään olen jo rohkeampi ja osaan kiilata eteen, niin ei enää töötätä. Samoin kun ramppiin meno, vaatii aralta ihmiseltä rohkeutta. Sitten ajattelen jos rysähtää niin sitten rysähtää. Tööttääminen on todella ärsyttävää, jää pitkään miettimään mitä on tehnyt väärin vaikka syynä on ollut vain hitaus ja varovaisuus.
Jos tarkoitat ramppiin menolla motarille liittymistä, niin mikään ei ole niin ärsyttävää kuin se että sun edessä ajaa joku aivan liian hiljaa, kun kohta pitäisi päästä liittymään. Se on myös oikeasti vaarallista, jos yrittää 60-80km/h vauhdilla liittyä vilkkaalle tielle, jossa muut ajaa 100-120km/h. Tilanne on vielä hankalampi, jos hitaasti ajavan perään kertyy jonoa.
Kyllä tuon ymmärrän hyvin, jos joku hidastaa liikennettä ja aiheuttaa näin vaaraa muulle liikenteelle. Mutta rohkeutta pitäisi vaan lisää jos kärsii ylivarovaisuudesta. Rampeissa pitää mennä siihen nopeuteen mikä on määrätty. Liikenneympyrään mennessäkin tarvitaan vaan rohkeutta ja mennä väliin.
Hankin ajokorti vasta aikuisena nyt kesällä ja ainoat tilanteet, joissa minulle töötätään, ovat liikenneympyrät. Jos liikenneympyrässä on autoja ja on riski, että ne tulevat kylkeen, jään odottamaan, kunnes näen vilkkumerkin, josta tiedän, että ne ovat poistumassa ympyrästä. Kotini lähellä on esimerkiksi yksi ympyrä, jossa 99% ajaa ns. suoraan ja suurin osa ei käytä vilkkua poistuessaan ympyrästä. Jään siispä odottamaan, kunnes olen varma, että voin turvallisesti liittyä mukaan. Syy ei ole minun, vaan niiden autoilijoiden, jotka eivät näytä vilkkua, niin kuin kuuluisi. Sen sijaan jos menisin ympyrään ja sattuisikin olemaan se 1 % kerroista, kun joku ei poistukaan ympyrästä odotetusti, syy olisi minun kolarin sattuessa.
Näiden tööttäilijöiden kohdalla olen myös kohdannut rattiraivon sisälläni ensimmäistä kertaa elämässäni. Joku kerta vielä pistän vaihteen vapaalle, käsijarrun päälle ja nousen selvittämään asiaa takana olevan urpon kanssa. Täälläkin kommenteissa näitä varovaisuudelle naureskelevia arjen hurjapäitä on mukana, ehkä vielä tapaamme.
P.S. Näitä vilkutta suhailevia tapauksia näkyy myös muualla, esim. motareilla. Liu'utaan kaistalta toiselle vilkuttamatta. Ikään kuin he pelkäisivät, että valot kuluvat tai viiksi kuluu käytössä. Ihme meininkiä.
P.P.S. Toinen mikä raivostuttaa ovat autoilijat, jotka hyväksikäyttävät liikenteessä asiallisesti toimivien ajotapaa. Esim. motarilla kun pitää huolen riittävästä turvavälistä, niin eiköhän joku arjen sankari sieltä lähde suikkelehtimaan kaistalta kaistalle leikkien Keke Rosbergia. Tai kiilaa liittymässä yhdistyvältä kaistalle juuri eteen. Surkuhupaisinta on, että varsin usein ollaan näiden hurjastelijoiden kanssa samoihin aikoihin poistumassa motarilta, jos reitit yhtenevät. Eivät siis säästä touhullaan aikaa yhtään, luovat vaan kaaosta ja vaikeasti ennakoitavia tilanteita ympärilleen yrittäessään säästää minuutin sieltä, toisen täältä. Älytöntä.
" kuvittele pk seudulla jos kaikki ajaisivat miten autokoulussa opetetaan niin liikenne olisi samantien tukossa joka paikassa."
Helsinki. Pälliaivojen paratiisi - liikennekäyttäytymisen perusteella.