Mikä niissä ruispaloissa niin viehättää?
Meillä ei syödä koskaan ruispaloja, vaikka se on Suomen suosituin leipä - tai juuri siksi. Syödäänkö teillä? Mikä ne tekee niin suosituiksi, hinta vai?
Oma suosikkileipäni ruisleivistä on Oululaisen jälkiuunileipä (halkaisematon), jos paikallisleipomoiden herkkuja ei lasketa. Jälkiuunileipä ei koskaan homehdu eikä halkaisematon kuivukaan kohtuuttomasti.
Kommentit (22)
Mulle ei oo väliä on ruispalaa, ruispuikulaa vai reissaria. Kaikki maistuu yhtä hyvin.
Hyvää, helppoa ja edullista perusleipää. Ei siinä sen kummempaa viehätystä tarvita.
Kyllä näillä kosteilla helteillä meillä on homehtunut jälkiuunileipä, mutta yleensä syödään/pakastetaan leipä ennen sitä.
Mutta joo, meilläkin tykätään oululaisesta jälkiuunileivästä, minä syön myös realia.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:32"]
Kyllä näillä kosteilla helteillä meillä on homehtunut jälkiuunileipä, mutta yleensä syödään/pakastetaan leipä ennen sitä.
Mutta joo, meilläkin tykätään oululaisesta jälkiuunileivästä, minä syön myös realia.
[/quote]
Oliko halkaisematon vai halkaistu, se homehtunut leipä? Ei se kyllä yleensä homehdu, mutta varmaan on näissä poikkeusoloissa mahdollista :)
Ihan saakelin hyvää tuoreena juustosiivu päällä omnom
Mä en nyt tajua tän aloituksen pointtia. Ilmeisesti on hyväksyttyä syödä vain luomuleipää itse kasvatetusta viljasta..? Ruispalat on ihan rehtiä, hyvää ruokaleipää joka maistuu useimmille. On kai se nyt parempi valinta kuin vehnäpaahtis.
Mun henkilökohtainen suosikki on Äijäsen Jyväkäs, mutta siitä taas ei muu perhe tykkää.
Koska Ruispalat on wt, ja valtaosa kansasta nyt vaan sattuu olemaan wt.
Ruisleipä on kuin huumetta. Siihen kun jää koukkuun, niin todella vaikea on päästä irti.
En tiedä mikä niissä viehättää, mutta minua karkottaa se keinotekoinen lisätyllä gluteenilla aikaansaatu kimmoisa pehmeys.
Mun mielestä niistä tulee hyviä voileipiä, kinkulla, juustolla jne. On meillä muutakin.
Minulla se on vakiintunut aamupalaleiväksi. Juustoa, kurkkua ja lehtisalaattia väliin. Muuten kyllä syön rukiisena paikallista reikäleipää.
Ruispalat on ihan hyviä, varsinkin paahdettuna ja juustoa, tomaattia ja mustapippuria päälle. Omat suosikkini kuitenkin ovat Real ja Linkosuon varrasleipä. Ruispalat näitä edullisempia.
Onko siinä leivässä jotain vikaa miksi siitä ei saisi pitää? Kyselee hölmö ja tietämätön ulkosuomalainen, jolle kyllä kelpaa ruisleipä kuin ruisleipä.
No Se nyt on semmosta ihan hyvää arkileipää. Eikö siitä saisi tykätä vaan Pitäis yrittää olla jotenkin erikoisempi ja yksilöllisempi ettei olisi Se kuuluisa wt:)
En ole koskaan maistanut tuoretta jälkiuunileipää, joten sitä en osta. Ruispalat, puikulat yms leivät käy, kunhan ne on tuoretta.
Meillä kävi yökylävieraita. Toivat tullessaan ruispaloja ja activia-jugurtteja.
Se on semmonen tuttu, edullinen arkileipä. Löytyy joka kaupasta. Just hetki sitten söin ihanan tuoreen ruispalan kurkulla ja juustolla. Samanlaisia leipiä on syöty lapsesta asti ja edelleen maistuu.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 16:14"]
No Se nyt on semmosta ihan hyvää arkileipää. Eikö siitä saisi tykätä vaan Pitäis yrittää olla jotenkin erikoisempi ja yksilöllisempi ettei olisi Se kuuluisa wt:)
[/quote]
Miksi arkena pitää syödä huonoa leipää?
Ruispalat on helppo ja edullinen valinta, sitä on tarjolla ihan joka kaupassa. Ostan itsekin sitä joskus ja laitan ns. "hätävaraksi" pakkaseen. Ei sen maussakaan mitään vikaa ole. Olen yrittänyt etsiä ihan jotain suoerhyvää ruisleipää pk-seudulta ja s-marketista löysin Ullan ruisleivän paperipussissa. Tosi hyvää on.
Ja vinkkinä teille ruisleivän ystäville jotka ajelette kolmostiellä Ikaalisten ohi, siellä on Myllyn Leipä, leipomo ja ihana järvenrantakahvila. Ohut ruisleipä ihan maailman parasta. Käyn kesäisin siellä suunnalla sukuloimassa ja toin taas pakkaseen ison kasan niitä:). Samana päivänä leivottu 95 senttiä/kpl.
En tiedä, en syö minäkään. Veikkaan, että näitä syö ne samat, jotka ostaa niitä kakkausjugurtteja. Näennäisterveellisesti syövät toopet.