Mielipiteitä nimestä Ellen?
Tuleeko liika mielleyhtymä Jokikunnakseen? Oon pikkutytöstä asti tykännyt nimestä ja nyt olis omalle tytölle nimi hakusessa.
Kommentit (48)
Tykkään, meidän tytöllä toisena nimenä =)
Aivan ihana nimi. Tunnen Ellenin, joka on aivan ihana tosi persoonallinen ihminen. Hän tulee aina ensimmäiseksi mieleen tästä nimestä.
Ei tullut lainkaan mieleen tuo Jokikunnas, on mielestäni niin yleinen pikkutytön nimi. Mulle tulee nimestä mieleen pikkutyttö, joka on söpö ja jolla on vaaleat hiukset kahdella ponnarilla.
Kaunis vanha nimi,joka ei tunnu vanhanaikaiselta.Mieleeni tulee TÄÄLLÄ POHJANTÄHDEN ALLA-trilokian kaunis itsevarma ja älykäs ELLEN SALPAKARI,papin puoliso mutta itsenäinen ja vahva nainen.Ei tosin alemmilleen oikeudenmukainen enkä pitänyt hänen suhtautumisestaan torppareihin,mutta silti aikaansa edellä oleva nainen.Hän tulee mieleeni nimestä Ellen.
Ensimmäisenä tuli mieleen "ellen kohta kotiin lennä niin en hetkeäkään elää saa" vai mites se meni. Tästä syystä en ehkä itse antaisi tuota nimeä. Silti ihan kiva nimi! :D
Ellen, sellen sipulin saa
sipulin sapulin nork.
tämä oli meillä lapsena leikkiloruna. ( siis kun katsottiin kuka on jääjä tms.) Se oli jossain vanhassa aapisessa e-kirjaimen värssynä.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:19"]Mä olen niin vanha että tulee mieleen Sue-Ellen, juoppo nainen Dallasista:)
[/quote]
Ja mä olen niin vanha että tulee mieleen se entinen presidentin vaimo.
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 01:54"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:19"]Mä olen niin vanha että tulee mieleen Sue-Ellen, juoppo nainen Dallasista:)
[/quote]
[/quote]
Vieläkö niitä Ellen Svinhufvudin leivoksia saa jostain?
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 01:54"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:19"]Mä olen niin vanha että tulee mieleen Sue-Ellen, juoppo nainen Dallasista:)
[/quote]
[/quote]
ainakaan sen pressan valtakautta et varmaan ole nähnyt. Oli eka.
Mulla on todella hyva tanskalainen ystava, jonka nimi on Ellen ja sita kautta tykastyin siihen nimeen. Mulle kuitenkin tulee vahan toi Ellen Jokikunnas -assosiaatio, niin en tiia antaisinkon omalle tyttarelleni. Toisaalta eihan Ellen Jokikunnas mikaan maailman merkittavin julkkis oo, et varmaan siina vaiheessa kun sun tytar on vahan vanhempi, kukaan ei enaa yhista tuohon Elleniin.
Elle-nimesta sanoisin sen verran, etta se on ranskassa persoonapronomini vastaten enkun "she"-persoonapronominia. Ja lausutaan ihan "el" vaan. Tosta vois siis muodustua ongelma, jos ranskankielisiin maihin joskus sattuis suuntaamaan. Toisena esimerkkina vaikkapa nyt lause "Han tulee" / "Elle tulee", joka sanottais "Elle vient". Tietyssa tilanteissa toi siis saattais olla ongelma, mutta antakaa toki, jos silta tuntuu. :) Kylla sita on ihmeellisimpienkin nimien kanssa eletty. :)
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 02:06"]
Mulla on todella hyva tanskalainen ystava, jonka nimi on Ellen ja sita kautta tykastyin siihen nimeen. Mulle kuitenkin tulee vahan toi Ellen Jokikunnas -assosiaatio, niin en tiia antaisinkon omalle tyttarelleni. Toisaalta eihan Ellen Jokikunnas mikaan maailman merkittavin julkkis oo, et varmaan siina vaiheessa kun sun tytar on vahan vanhempi, kukaan ei enaa yhista tuohon Elleniin.
Elle-nimesta sanoisin sen verran, etta se on ranskassa persoonapronomini vastaten enkun "she"-persoonapronominia. Ja lausutaan ihan "el" vaan. Tosta vois siis muodustua ongelma, jos ranskankielisiin maihin joskus sattuis suuntaamaan. Toisena esimerkkina vaikkapa nyt lause "Han tulee" / "Elle tulee", joka sanottais "Elle vient". Tietyssa tilanteissa toi siis saattais olla ongelma, mutta antakaa toki, jos silta tuntuu. :) Kylla sita on ihmeellisimpienkin nimien kanssa eletty. :)
[/quote]
Pakko sanoa tähän, että Ella tarkoittaa espanjaksi häntä ja Mira tarkoittaa "katsoa". Erilaisia merkityksiä on lukuisia, mutta esim. Elle on ihan yleinen nimi espanjalaisissakin maissa.
Elle (0/1478) tunnetaan Suomessa vanhastaan saamelaisena nimenä ja erityisesti yhdysnimien osana (Elle-Maaret, Elle-Maari). Nimi on maassamme ollut käytössä virallisena nimenä ainakin toistasataa vuotta. Erityisen suosittu se on ollut 1900-luvun alkuvuosikymmeninä: vuosina 1900-1919 on nimetty 552 Elleä. Joku on kirjoittanut nimen asussa Ellé (alle viisi kantajaa).
Elle käsitetään meillä perinteisesti Elli-nimen pohjoiseksi variantiksi. 2000-luvulla on kuitenkin koettu nimen toinen tuleminen, johon ovat selvästi vaikuttaneet kansainväliset trendit. Suomessa on nimetty viimeisen kymmenen vuoden aikana 416 Elle-tyttöä. Samaan aikaan Elle on valittu yhä useammin tytönnimeksi esimerkiksi Yhdysvalloissa (jossa se käsitetäänEllien ortografiseksi variantiksi; kantanimenä Eleanor) sekä Keski-Euroopassa. Ranskan kielessä 'elle' merkitsee naispuolista pronominia "hän"; tässä merkityksessä Elle on maailman suurimman naisten muotilehden nimi. Elle mielletään myös meillä perin "naiselliseksi" nimeksi. Nimeä on tehnyt tunnetuksi julkisuudessa mm. australialainen malli Elle Macpherson (s. 1963); hänen alkuperäinen etunimensä on tosin Eleanor.
Ellen uuteen suosioon meillä on toki vaikuttanut se, että nimi on ollut ennestään tunnettu. Samalla se on toiminut tuoreena vaihtoehtona huippusuosituiksi tulleille Ellille (0/20300), Ellalle(alle 5/11436) ja Ellenille (alle 5/16523). Elle esiintyy saamelaisessa nimipäiväkalenterissa ("Elle, Ellá, Ello") 10. helmikuuta. Myös Virossa Elle on kalenterinimi ("Ella, Elle, Elli, Ellu, Ellen"), päivä sielläkin 10.2.
Ruotsissa Elle mielletään pääasiassa saamelaisnaisten nimeksi. Nimi näyttää leviävän hitaammin kuin meillä, eikä se ole läheskään yhtä suosittu (14 miestä, 214 naista).
[quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 02:00"][quote author="Vierailija" time="02.08.2014 klo 01:54"]
[/quote]
[/quote]
ainakaan sen pressan valtakautta et varmaan ole nähnyt. Oli eka.
[/quote]
Tarkistapa faktasi..:D
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:23"]
Kieltomuoto tulee mieleen.
Elle olisi lähellä Elleniä eikä tule negatiivista assosiaatiota siitä.
[/quote]
Elle tarkoittaa hän ranskaksi.
Todella ihana nimi. Täällä näköjään osataan copypasteta ja spekuloida muilla kielillä, aivan turhaan...
Minulle tulee siitä assosiaatio vaatimisesta ja uhkailusta. "Ellen saa sitä ja tätä ja tota, niin..."
On se kuitenkin tässä suhteessa miellyttävämpi nimi kuin Elin, josta tulee mieleen seisova kyrpä.
No mites olisi nimi Helen, saman tyypinen ja myöskin kaunis nimi.
Kaunis nimi ja itselleni tärkeän tytön nimi.