Tietääkö joku miten persoonallisuushäiriö diagnosoidaan??
Kommentit (26)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää täyttää monia lomakkeita. Tähän voi mennä useampikin tapaaminen psykiatrin kanssa. Psykiatri sen diagnoosin tekee eikä kukaan muu. Perhettä ja ystäviä yleensä haastatellaan myös.
Voi myös sairaanhoitaja tehdä eli ei tartte psykiatrin kanssa puhua. Eikä tartte kyllä mitään perhettä tai ystäviä haastatella, eihän he sitä diagnoosia ole vailla :D
Läheisiä voidaan haastatella siksi, että he jatkuvasti näkevät diagnosoitavan henkilön käytöstä ja pystyvät antamaan tärkeää tietoa lääkärille. Kaikki ihmiset eivät itse pysty arvioimaan käytöstään kovin hyvin.
Se käy näppärästi täällä Vauva-palstalla. Ihan kuten narsismin diagnosointikin.
Mä sain asperger-testien perusteella, jota en pidä oikeana. En jaksa lähteä valittamaan ylemmälle taholle, joudun vielä suljetulle.
Mun piti täyttää niitä typeriä lomakkeita, sitten sairaanhoitaja haastatteli. Psykiatria näin koko 2 kk prosessin aikana vain kahdesti: eka ja vika vastaanottokäynti...
Kyllähän heidät erottaa, jos seuraa käytöstä useamman vuoden ajan pari tuntia viikossa. Jatkuva manipulointi, huomionkipeys, itsensä asettaminen muiden ihmisten ja kaikkien sääntöjen yläpuolelle, tauoton pahanteko ja ilkivalta, silmät palaa kierroksilla koko ajan ja hetkenkään normaalia keskusteluyhteyttä tai levollista olotilaa ei synny. Lisäksi ovat usein tosi hierarkkisia ja ikäänkuin arvottavat jotenkin sairaasti kaikkia muita ihmisiä itsensä alapuolelle. Käsitykset omasta itsestään on luokkaa ”olen kuningas” tai ”en ole vielä päättänyt, että viitsinkö mennä NHL:ään isona”.
Näitä on noin 1% pojista. Tuppaavat peruskoulun jälkeen päätyvän narkkareiksi ja vankilaan.
t. Vuosikymmeniä yläkoulun opena
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää luottako noihin psykiatreihin. Se on vaan mielivaltaista diagnosointia naamavärkin ja lekurin mielialan mukaan
Ei kannata, vaikka olen ihan kunnollakin testattu niin on sattunut vastaan psykiatreja jotka itse on olleet jossain maanisessa tilassa ja diagnosoineet minulle persoonallisuushäiriön parissa minuutissa, koska en ole suostunut menemään psykiatrin pillin mukaan
Unohtui sanoa. Se diagnoosi minkä sain oli narsistinen persoonallisuushäiriö. Että älkää tulko sanomaan että vain psykiatri osaa diagnosoida ja diagnoosin asettaminen on vaativaa. Ei ole. Sen voi heittää 5 minuutissa ja kun on nähnyt asiakkaan kahdesti. Joten ihmiset jakakaa rauhassa niitä narsisti diagnooseja jos siltä tuntuu. Te tiedätte minkä kanssa elätte. Lääkärit jakelee niitä paljon heppoisemmin perustein.
Juttelulla sairaanhoitajan kanssa siitä, mihin väliin saisi ujutettua pyykinpesun ja miten muistaisi tarkistaa palovaroittimen riittävän usein. Ei tarvita kysymyslappusia, koska sh on sen verran pätevä tekemään dg:n pelkästään sen perusteella, miten asiakkaan oli vaikea muistaa mihin aikaan vastaanotolle piti saapua. Asiakkaan työpäivän päättyminen kun oli sen verran lähekkäin vo:n kanssa, ettei hän meinannut ehtiä ajatella jokaista minuuttia.
Ei tarvita haastattelua, koska hoitaja osaa lukea ajatukset ja tietää jo asiakkaan kertaluontoisesta työpäivän venymisestä pakollisen lisätyön vuoksi sen, ettei hän ole kykenevä toimimaan toisten ihmisten kanssa.