Kaverin lapsi menee opiskelmaan merkonomiksi
Taisi loukkaantua kun sanoin, että ei sillä tutkinnolla töitä saa, vaan kortistoon suoraan. Miten joku voi opiskella nykyään vielä merkonomiksi? Työttömäksi.
Kommentit (55)
Eiköhän tuollaiset asiat ole ihan perheen sisäisiä päätöksiä / nuoren omia. Ei niitä mielestäni tarvitse alkaa arvostelemaan. Ap, vaikutat melko sivistymättömältä ja huonokäytöksiseltä. Itse olisin kommentoinut jotakin positiivista, vaikka olisin ollut oikeasti tuota mieltä. Käytöstavat, hienotunteisuus.... Tuttuja käsitteitä sinulle??
Minä opiskelun aikuisiällä merkonomiksi ja sain kaksi vuotta sitten heti valmistuttuani vaki paikan kirjanpitäjänä, eli ei nyt niin huono ammatti. Kun lukee täältä kuinka vaikeaa nykyään on löytää työpaikka.
Itse olen yo-merkonomi. Tällä hetkellä toimin laskutussuunnittelijana.
Merkonomit juurikin työllistyy. Lähipiirissä on monta merkkaria (suurin osa yo-merk taloushallinnon puoli, yksi markkinointipuolen) ja kyllä he kaikki on aina töitä saaneet nopeasti kun ovat hakeneet :) välillä on joku tehnyt pariakin työtä samaan aikaan jne. Ei tosiaan ole pöllömpi valinta.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 06:46"]Lapseni valmistui keväällä merkonomiksi (eka tutkinto ja heti peruskoulun jälkeen), sai heti töitä ja paperit on niin hyvät että pääsee mihin tahansa AMK:iin. Sitä kautta tarvittaessa yliopistoonkin.
[/quote]
Jos nyt ensin kävisi niissä pääsykokeissa...
voi tyhmää lasta, miksi menee amikseen, eikö päässyt lukioon? merkonomin tutkinto on tosiaan yksi turhimmista
Toivottavasti tämä on provo. Ei kai kukaan voi olla noin ilkeä ja tilannetajuton? Kyllä merkonomeja tarvitaan! Ei taloushallinnon ja myynnin hommat mihinkään katoa.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:45"]
Kai nyt ylioppilaat menee tradenomiksi opiskelemaan kun merkonomiksi johon pääsee peruskoulupohjalta.
[/quote]
Varsinkin kun tradenomiksi pääsee opiskelemaan lähes kuka tahansa, jos ei oppilaitoksella ole niin väliä.
Kyllä mä ainakin työllistyin heti merkonomin papereilla. Eipä sillä mitään johtajapaikkoja havitella, mutta tuskin kukaan sellaista edes kouluun mennessään ajattelee. Perushommaa peruskoulutuksella noin ens alkuun.
Tätini on ikänsä ollut pankissa töissä, 40 vuotta, merkonomi, ja hän sanoi että pankissa on merkonomeja ja tradenomeja, merkonomit kassalla ja tradenomit huoneissa.
Mun sisarukset on kaikki merkonomeja, kahdella vanhemmalla on ollut aina töitä, sisko opiskelee nyt uutta alaa kun kyllästyi kaupanalaan, veli luki vielä jotain tietokonejuttua merkonomin lisäksi olikohan joku datanomi, mutta jotain elektroniikkaa se on vuosia kasannut jossain firmassa, ei ole koskaan tarvinnut työttömänä olla. Nuorin meistä parikymppinen sisko ei ole saanut vielä työpaikkaa, on kyllä ollut paljon harjotteluissa ja palkkatuella töissä, saa nähdä miten käy tulevaisuudessa, on kuitenkin aika hiljainen tyttö. Itse olen vain merkantti, ja valmistuin suoraan kortistoon pahimman laman aikana 1992, silti olen sitä mieltä että kauppis on todella hyödyllinen koulu kenelle vaan.
Tyttäreni suoritti kolmoistutkinnon, eli neljässä vuodessa tuli käytyä sekä ylioppilaaksi että merkonomiksi, merkonomin papereilla pääsi jo tradenomikouluun, englanninkieliselle puolelle, tähtää ulkomaankauppaan.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:03"]Kyllä se merkonomin tutkinto kestää sen 3 vuotta niin kuin kaikki muutkin ammatilliset koulutukset :)
[/quote]
Aikuiskoulutus voi kestää vain kaksi vuotta, jos on näyttötutkinto.
En nyt kaikkia kommentteja jaksanu lukea, joten pahoittelen jos on asia tullut jo esille. Mutta ap, mikä on sinun koulutuksesi ja mitä teet työksesi? Itse sain vakipaikan heti kun 3 vuotta sitten valmistuin merkonomiksi.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 14:03"]Kyllä se merkonomin tutkinto kestää sen 3 vuotta niin kuin kaikki muutkin ammatilliset koulutukset :)
[/quote]
Aikuiskoulutus voi kestää vain kaksi vuotta, jos on näyttötutkinto.
[/quote]
Voi, mutta osaamisen taso on myös sen mukaista.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 06:46"]
Lapseni valmistui keväällä merkonomiksi (eka tutkinto ja heti peruskoulun jälkeen), sai heti töitä ja paperit on niin hyvät että pääsee mihin tahansa AMK:iin. Sitä kautta tarvittaessa yliopistoonkin.
[/quote]
amkin kautta ei pääse yliopistoon. Ja amispohjaltakin pääsee yliopistoon jos menestyy pääsykokeissa. Sinä et taida olla kovin hyvä esimerkki koulutuksen suhteen.
Mun mielestä kaikkien pitäis opiskella ensin merkonomiksi. Hyvää tietoa kaikille.