Kaverin lapsi menee opiskelmaan merkonomiksi
Taisi loukkaantua kun sanoin, että ei sillä tutkinnolla töitä saa, vaan kortistoon suoraan. Miten joku voi opiskella nykyään vielä merkonomiksi? Työttömäksi.
Kommentit (55)
Ai jaa, eihän sitä ole pakko jäädä merkonomiksi. Mun tuttavan tytär opiskeli ensin merkonomiksi, sai heti töitä tilitoimistosta, mutta parin tienaamisvuoden jälkeen jatkoi opintoja ja valmistui nyt keväällä tradenomiksi ja pääsi taas heti töihin, nyt pankkiin. Itse olen merkonomi vm. 90, valitsin yrittäjän uran ja hyvin olen menestynyt ja tyytyväinen olen, en vaihtaisi pois. Kaikki luokkakaverit, joista jotain tiedän, ovat työllistyneet hyvin ja monet ovat opiskelleet lisää. Yksi on suuren yrityksen johdossa, yksi on pankinjohtaja, on yrittäjiä, kirjanpitäjiä, palkanlaskijaa, sihteeriä, ammattiopettajaa, myyntipäällikköä, myyjää, taloussuunnittelijaa, kirjastovirkailijaa. Yksi on opiskellut ekonomiksi, toinen luokanopettajaksi. Ja alanvaihtajia on joukossa myös, ainakin sairaanhoitaja ja insinööri löytyy.
Merkonomi on ihan hyvä pohjakoulutus, sillä voi ponnistaa monille aloille. Itse kävin harrastuksen vuoksi lukion ja se oli kyllä minusta enimmäkseen helpompi kuin kauppaopisto, vain matikka, fysiikka ja kemia olivat vaikeampia. Saattoi johtua tietysti iästäkin ja työkokemuksesta, että lukio meni tosiaan niin helposti työn ohessa perheenäitinä.
Kyllä se merkonomin tutkinto kestää sen 3 vuotta niin kuin kaikki muutkin ammatilliset koulutukset :)
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:04"][quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:58"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 08:29"]Merkonomit juurikin työllistyy. Lähipiirissä on monta merkkaria (suurin osa yo-merk taloushallinnon puoli, yksi markkinointipuolen) ja kyllä he kaikki on aina töitä saaneet nopeasti kun ovat hakeneet :) välillä on joku tehnyt pariakin työtä samaan aikaan jne. Ei tosiaan ole pöllömpi valinta.
[/quote]
Oi ihanaa kuulla, mulla alkaa kahden viikon päästä yo merkonomin amis koulu!! Hypein riemusta kun pääsin. Lukion jälkeen haluan nopeasti ammatin ja töihin, mutten todellakaan poissulje mahdollisuutta että vielä joskus menisin myös amk tasolle lukemaan liiketaloutta. Nyt vain sellainen olo ja vaihe että haluan töihin välillä! :)
[/quote]
Yhtään merkonomeja väheksymättä, mutta kyllä mielestäni on todella ihmeellistä jos lukion käynyt menee lukemaan merkonomiksi eikä tradenomiksi. Trade on kuitenkin samaa asiaa, mutta laajemmassa paketissa. Jos olet lukion läpikäynyt niin oppimisresurssisi riittävät kyllä sinne amkiin. Kaikille se opiskelu ei ole niin helppoa ja moni ei ihan rehellisesti edes pärjää ammattikoulua haastavemmissa opinnoissa. Tässä ei ole mitään huonoa tai noloa, koska me kaikki ihmiset olemme erilaisia keskenämme. Mutta kyllä sitä silti kannattaisi antaa vähän haastettakin itselleen, eikä mennä vaan siitä helpoimmasta läpi.
[/quote] Ihmettele sitten sitä kun minä opiskelin lukion jälkeen merkonomiksi ja sen jälkeen vielä kahdessa vuodessa tradenomiksi! Eli 4 vuodessa 2 koulua. Kaikki tukivat toisiaan ja sain hyvitystä opintoviikoista aiemmasta koulusta seuraavaan siirtyessä.
Mistä sinä tiedät jo etukäteen, että hän aikoo opiskella merkonomiksi ja jäädä sen jälkeen työttömäksi loppuelämäkseen, jos ei sillä tutkinnolla satu työllistymään? Tuolla tutkinnolla on hyvä lähteä monelle eri alalle töihin tai jatkokoulutukseen niin halutessaan.
Marketin kassalla on töissä myös yliopistokoulutettuja, ettei se nyt ole mikään takuu suorasta tiestä johtoportaaseen, vaikka kuinka korkeasti itsensä kouluttaa.
Eihän koulutus takaa työtä kellekään jos asenne on surkea. Itse olen merkonomiksi opiskellut ja saanut tehdä mieluisia töitä hyvällä palkalla. Ei, en ole kaupan kassalla.
Hahah johan on! Onpas huonon alan valinnut. Esimerkki: kaverini kävi lukion ja sitten ammattikorkean alalla jonka piti työllistää. Hän on työskennellyt viimeiset kolme vuotta mäkkärissä. Itse kävin kauppiksen ja noh.. Yrityksen nimeä en sano mutta olen päässyt etenemään TODELLA hyvin urallani. Huomennakin lähden kahdeksi viikoksi reissuun! Oivoi pitikin opiskella merkonomiksi..
Taitaa olla provo ei kukaan voi olla noin tyhmä että ajattelee noin tai saati sitten sanoo noin!
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 10:10"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 09:41"]voi tyhmää lasta, miksi menee amikseen, eikö päässyt lukioon? merkonomin tutkinto on tosiaan yksi turhimmista
[/quote]hihii, vain merkonomi luulee että yllämainitut on jotakin erikoista...no ehkä ne merkonomille ovat suuria asioita kun taas kunnon koulutuksen hankkineille jokapäiväisiä arkijuttuja
Olen merkonomi, 59 vuotta, en ole koskaan ollut työtön! Palkallani olen kasvattanut kaksi lasta, hankkinut omakotitalon, huvilan, auton, matkoja jne.
[/quote]
Mielummin merkonomiksi kuin lukioon ja työttömäksi.
justiinsa taas. itse vastaan urheilutuotteista eräässä kaupassa merkonomin koulutuksella. kassalla istuvista suurin osa on näitä korkeasti koulutettuja :D phaha
Oliko pakko pilata toisen ilo? Toivottavasti sait helvetin hyvän mielen itsellesi.
Itse opiskelin muutama vuosi sitten merkonomiksi ja nykyään olen suositun vaatekaupan myymäläpäällikkö. :) Riippuu ihan asenteesta saako töitä.
Merkonomi voi tehdä ihan mitä vaan, parempi koulutus kuin ei koulutusta lainkaan. Taidat olla aika lannistaja. Onko omia lapsia ja lannistatko heitäkin vai vain muiden.
Itse menen nyt kakkosvuodelle, ja opiskelen merkonomiksi. Jännää, itse luullut aina että merkonomit saa duunia, siks se vaikutti hyvältä valinnalta.
Onnea hänelle!
Minä en edes päässyt merkonomiksi aikoinaan. Tosin hotelli-/ravintola-alalle kyllä, mikä olikin itselle mieluisampi.
Ihan hyvä koulutus. Aika noloa aikuiselta sanoa noin teini-ikäiselle?
Yksi lapsistani opiskelee merkonomiksi ja käsittääkseni se on ihan hyvä ala ja työllistääkin monipuolisesti.
Itse olin siltä pohjalta asiantuntijatehtävissä hyvällä palkalla. Olen siis edelleenkin samassa työssä mutta työn ohella suoritin vielä amk:n vaikka työn puolesta ei olisi ollut ns. tarvetta.
Lapseni valmistui keväällä merkonomiksi (eka tutkinto ja heti peruskoulun jälkeen), sai heti töitä ja paperit on niin hyvät että pääsee mihin tahansa AMK:iin. Sitä kautta tarvittaessa yliopistoonkin.
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:40"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:33"]
[quote author="Vierailija" time="28.07.2014 klo 13:30"]Merkonomi on kärsinyt rajun inflaation. Sillä paperilla ei tee paljookaan. Toki oikeuttaa jatko-opintoihin.
[/quote]
No ilmeisesti sitten olen pärjännyt säälistä. En muista mitä on työttömyys.
[/quote]
Hienoa että oot pärjänny hyvin :)
Tarkoitin sitä että aikoinaan (60-80-luvulla) merkonomin paperit oli oikeasti kova juttu, jolla pääsi usein suoraan hyväpalkkaiseen hommaan. Nykyään tilanne on hyvinkin erilainen. Toki pätevä yksilö saa duunin ja edistyy organisaation sisällä tai sitten muualla entisen työpaikkansa meriiteillä.
[/quote]
Ja vielä 90-luvullakin. Itse valmistuin -98, olin viimeisimpiä opistotason merkonomitutkinnon suorittaneita ja pääsin suorilta IT-alalle töihin. Sittemmin kun opistotutkinnot poistuivat, aleni merkonomitutkinnon taso jonnekin "vanhan merkonomin" ja jo poistuneen merkantin tutkinnon välimaastoon. Mutta saipa sitä ennen aikaan merkantitkin töitä eikä pelkästään merkonomit...