Kauppojen alkoholivalvonnan ylilyönnit
Lain mukaan alle 18 vuotiaalle ei saa myydä alkoholituotteita, joiden alkoholipitoisuus on yli 2,8%.
Kaupat ovat kuitenkin omaehtoisesti ottaneet tavaksi että eivät myy lainkaan alaikäisiulle tuotteita joissa on alkoholia vähemmänkin. Lisäksi kaupat ovat päättäneet kysyä paperit kaikilta, jotka näyttää alle 30 vuotiailta.
Mutta se on nyt aika hassua että näitä rajoja sovelletaan jossain myös täysin alkoholittomiin tuotteisiin, kuten 0,0% alkoholittomaan olueen. Sen nyt vielä ymmärtää että alkoholitonta olutta ei myydä alakoululaiselle, vaikka lain mukaan saisi. Sen siijaan se alkaa olla naurettavaa, että 32 vuotias perheenäiti ei saa kaupasta alkoholitonta olutta, koska ei ole henkkarit mukana.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia pitäisi tosissaan nostaa julkiseen keskusteluun ja tivata kauppojen johdolta perusteluita.
Kaikkein parasta olisi, jos saataisiin tehtyä lakiin perustumaton ikäsyrjintä laittomaksi.
No ei tämä nyt mikään ihmisoikeuskysymys ole, mutta joku tolkku näitä asioissa pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän arkijäkri karkaavan kaupantätien päästä, kun päästään käyttämään valtaa.
Tälläkin palstalla on ollut juttuja siitä että kaupantäti ei ole suostunut myymään raskaana olevalle alkoholitonta olutta.
Vallan käyttäminen tuskin on kovin monen myyjän mielessä, kun papereita joutuu kysymään, vaan Valviran ja kaupan esimiesten suorittama valvonta, että niitä papereita oikeasti kysytään. Valvira ei toki alkoholittomista oluista luultavasti välitä, mutta kauppa saattaa välittää siitä, millaisen kuvan se antaa muille jonossa olijoille (alkoholiton olut on usein ihan samannäköisessä pakkauksessa kuin tavallinen). Jos on huono tuuri on olla, että Valviran heppu sattuu samaan jonoon. Ainakin näitä pistokokeita joskus oli ja varmasti on edelleen. Raskaana olon ei pitäisi vaikuttaa myymiseen mitenkään. Helposti niitä "ylilyöntejä" voi kuitenkin tulla, kun parissa sekunnissa ja kiireessä joudut tekemään päätöksen että kysytkö paperit vai et.
Myyjät turvaa omaa selustaa. Ja ymmärrän kyllä. Ei niille makseta niin paljon, että kannattaa ottaa riski siitä, että myy alaikäiselle/välittäjälle mitään laitonta.
Miten vaikeaa teidän on pitää niitä henkkareita mukana, kun tämä on ollut käytäntö jo vuosikausia, ja sitä ennen nuorille jo vuosikymmeniä?
Kuvitteletteko te oikeasti, että ne myyjät kiusaa teitä? Ei. Esimerkiksi S-ryhmällä jokainen myyjä joutuu merkitsemään kassapäätteellä joka kerta papereita asiakkaalta kysyttyyään. Se myyjä ei ole näitä linjauksia tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kassat kieltäytyy myymästä montaa eri sorttia. Eli en voi ostaa samalla kertaa itselle siideriä, miehelle olutta ja saunaan lonkeroa. Ymmärrän tämän kyllä, jos kovin nuori ihminen ostelee kaikkea. Mutta jos keski-ikänen hakee yhteensä alle 6 tölkkiä niin mitä ihmettä?
Epäilee alkoholin välitystä.
Ei väliä vaikka olisit satavuotias, saa jättää myymättäNiinhän se tekee (siksi ymmärrän että esim 18v ei voi ostaa hirveästi kaikkea) mutta mihin se keski-ikänen täti niitä trokaa. Tai miehellehän jo myönsin vieväni. Teinit tuskin ilahtuisivat noista määristä.
Kyllä siinä 18-vuotiaankin tapauksessa välittämisen mahdollisuudesta pitää olla joku oikea epäily, eikä se voi perustua pelkästään ikään ja siihen että ostaa useita erilaisia juomia.
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikeaa teidän on pitää niitä henkkareita mukana, kun tämä on ollut käytäntö jo vuosikausia, ja sitä ennen nuorille jo vuosikymmeniä?
Kuvitteletteko te oikeasti, että ne myyjät kiusaa teitä? Ei. Esimerkiksi S-ryhmällä jokainen myyjä joutuu merkitsemään kassapäätteellä joka kerta papereita asiakkaalta kysyttyyään. Se myyjä ei ole näitä linjauksia tehnyt.
No onhan se nyt kiusaamista, jos papereita kysellään aikuiselta siman ostajalta, eihän sellainen perustu mihinkään.
Olin iäkkään äitini (lähes 80v) kanssa Alkossa ja työnsin häntä pyörätuolissa. Kassalla ei meinattu millään suostua myymään kahta valkoviinipulloa kun minulla ei ollut henkkareita (olen jo nelikymppinen!). Vasta kun äiti kunnolla karjaisi että mitä perhanan puusilmiä te olette kun ette aika-akkaa pikkutytöstä erota niin myyjä suostui pitkin hampain myymään :D
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä, että ei ole mikään pikkujuttu yhdellekään kaupalle, jos alkoholinmyyntilupa lähtee tarkastajan osuessa kohdalle, vaikka se onkin usein määräaikainen luvan menetys.
Eräs kesäravintola menetti myyntiluvat kuukaudeksi, kun tarkastaja osui paikalle, eikä tarkastajan mielestä ala-ikäisen näköiseltä asiakkaalta kysytty papereita.
Kesäravintolalle tuhansien eurojen menetys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä asia pitäisi tosissaan nostaa julkiseen keskusteluun ja tivata kauppojen johdolta perusteluita.
Kaikkein parasta olisi, jos saataisiin tehtyä lakiin perustumaton ikäsyrjintä laittomaksi.
No ei tämä nyt mikään ihmisoikeuskysymys ole, mutta joku tolkku näitä asioissa pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän arkijäkri karkaavan kaupantätien päästä, kun päästään käyttämään valtaa.
Tälläkin palstalla on ollut juttuja siitä että kaupantäti ei ole suostunut myymään raskaana olevalle alkoholitonta olutta.
Vallan käyttäminen tuskin on kovin monen myyjän mielessä, kun papereita joutuu kysymään, vaan Valviran ja kaupan esimiesten suorittama valvonta, että niitä papereita oikeasti kysytään. Valvira ei toki alkoholittomista oluista luultavasti välitä, mutta kauppa saattaa välittää siitä, millaisen kuvan se antaa muille jonossa olijoille (alkoholiton olut on usein ihan samannäköisessä pakkauksessa kuin tavallinen). Jos on huono tuuri on olla, että Valviran heppu sattuu samaan jonoon. Ainakin näitä pistokokeita joskus oli ja varmasti on edelleen. Raskaana olon ei pitäisi vaikuttaa myymiseen mitenkään. Helposti niitä "ylilyöntejä" voi kuitenkin tulla, kun parissa sekunnissa ja kiireessä joudut tekemään päätöksen että kysytkö paperit vai et.
Myyjät turvaa omaa selustaa. Ja ymmärrän kyllä. Ei niille makseta niin paljon, että kannattaa ottaa riski siitä, että myy alaikäiselle/välittäjälle mitään laitonta.
Kyllä tuossa nyt enemmän vetäydytään muiden selän taakse. Olen kyllä aika varma että yksikään kauppias ei ole käskenyt kysyä papereita aikuisilta energiajuoman ostajilta, mutta silti tätä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja lisätään vielä, että ei ole mikään pikkujuttu yhdellekään kaupalle, jos alkoholinmyyntilupa lähtee tarkastajan osuessa kohdalle, vaikka se onkin usein määräaikainen luvan menetys.
Eräs kesäravintola menetti myyntiluvat kuukaudeksi, kun tarkastaja osui paikalle, eikä tarkastajan mielestä ala-ikäisen näköiseltä asiakkaalta kysytty papereita.
Paskapuhetta. Jos se ostaja ei ollut alaikäinen, niin siitä ei mitkään luvat lähdet. Ihan turha väittää tuollaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No onhan se nyt kiusaamista, jos papereita kysellään aikuiselta siman ostajalta, eihän sellainen perustu mihinkään.
Se kuule perustuu ihan siihen, että se kassakone ilmoittaa tuotteista joissa saattaa olla käymisen takia alkoholia. Myyjä toimii kaupan ohjeiden mukaan. Että älä selitä asioista, joista et tiedä mitään.
Miksi se on niin vaikeaa pitää niitä henkkareita mukana? Vastaatko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paskapuhetta. Jos se ostaja ei ollut alaikäinen, niin siitä ei mitkään luvat lähdet. Ihan turha väittää tuollaista.
Toki sinä tiedät paremmin, kuin minä viereisen ravintolan työntekijänä.
Ja edelleenkin, jos olisin vielä noissa hommissa, niin tasan varmaan kyselisin papereita.
On sinun ongelmasi jos et älyä kantaa henkkareitasi mukana kun olet ostamassa alkoholia.
Vierailija kirjoitti:
Olin iäkkään äitini (lähes 80v) kanssa Alkossa ja työnsin häntä pyörätuolissa. Kassalla ei meinattu millään suostua myymään kahta valkoviinipulloa kun minulla ei ollut henkkareita (olen jo nelikymppinen!). Vasta kun äiti kunnolla karjaisi että mitä perhanan puusilmiä te olette kun ette aika-akkaa pikkutytöstä erota niin myyjä suostui pitkin hampain myymään :D
Aiotko jatkossakin kärrätä äitiäsi Alkoon ilman henkkareita? Opitko jotain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viranomaisia ei kiinnosta mikään muu kuin se että alaikäisille ei myydä alkoholituotteita (yli 2,8%). Niitä ei kiinnosta pätkääkään että onko edes kysytty papereita, kunhan se ostaja ei vaan ole alle 18 vuotias. Ja nämä simat ja alkoholittomat oluet tai energiajuomat ei myöskään kiinnosta heitä pennin vertaa.
Lakia kireämmät säännöt ja käytännöt ovat kauppoje yhteisiä tai kauppojen omia sääntöjä. Tosin sekään ei tunnu riittävän, vaan tosiaan kassan pitää tehdä vielä vähän tiukemmat omat sääntönsä.
Viranomaisilla oli muistaakseni joskus 19-vuotiaita koeostajia, ja näistä joutui myyjä puhutteluun ja taisi saada kirjallisen varoituksen, jos oli jättänyt paperit kysymättä. Kauppaa ja esimiehiä kiinnostaa kovastikin se, että kysyykö myyjä paperit alle 30-vuotiailta näyttäviltä. Ja ohje on, että paperit pitää kysyä myös myyjän omilta alle 30-vuotiaan näköisiltä kavereilta ja tutuilta, jos nämä ostavat alkoholia, vaikka myyjä tietää että nämä ovat täysi-ikäisiä. Simapelleily on kauppojen itse keksimä juttu kyllä, eikä se viranomaisia kiinnosta. Työntekijän näkökulmasta taas, koska usea työntekijä tuskin haluaa kirjallista varoitusta, on parempi olla varovainen kuin liian lepsu. Itse inhosin papereiden kysymistä enkä todellakaan nauttinut mistään "vallasta", ja epäilen suuresti että tuskin kovin moni myyjistä noista myymättä jättämisistä mitään kiksejä saa. Väärinymmärryksiä ja tulkintavaikeuksia ohjeita koskien sattuu valitettavasti varsinkin uusille myyjille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aiotko jatkossakin kärrätä äitiäsi Alkoon ilman henkkareita? Opitko jotain?
Ei Alkon myyjien pidä olla mitään opettajia. Opetelkoot tunnistamaan paremmin.
Onko myyjillä jokin päiväkiintiö papereiden kysymisen suhteen?
Mutta on ne ajat muuttuneet. Itse sain 16v. tupakkaa ostettua, kun paikallisen ärrän myyjää ei kiinnostanut mun ikä. Nykyään ei varmasti onnistuisi, missään!
Ostin Lidlistä yhden marsipaani-suklaapatukan, jossa oli 0,5 % likööriä mausteena. Onneksi oli paperit mukana. Mutta joo, aivan naurettavaa. En ostanut muuta.
naurettavinta oli kun koitin mennä itsepalvelukassalle s marketissa alkoholittoman oluen (0%) ei kone hyväksynyt ja jouduin 10m pitkään jonoon :(
Ei oo kivaa hommaa myyjänäkään kysellä papereita selkeästi yli 18-vuotiaalta, mutta ehkä alle 30-vuotiaalta. 30- ja 40-vuotiaat näyttää helposti maski päässä 29, 5 -vuotiailta, jos on esim.
-finnejä
-meikitön
-hiukset kampaamatta
-shortsit jalassa, lippis päässä jne
-naama peitossa aurinkolasein, maskein ja hatuin
Kokeilkaa itse arvailla kaupassa ihmisten ikiä. Naurettavaksihan tämä on mennyt tuon 30-säännön myötä. Eikä ole mitään valtapeliä henkilökunnalta, vaan on oikeasti kyse niinkin vakavasta asiasta kuin alkoholin ja tupakan myyntiluvista.
Tämä käytäntö on ollut käytössä vuosia.
Mikä siinä henkkareiden mukana pitämisessä on teille niin vaikeaa?
Voitteko vastata?
Vierailija kirjoitti:
Onko myyjillä jokin päiväkiintiö papereiden kysymisen suhteen?
Mutta on ne ajat muuttuneet. Itse sain 16v. tupakkaa ostettua, kun paikallisen ärrän myyjää ei kiinnostanut mun ikä. Nykyään ei varmasti onnistuisi, missään!
Ei ole muuta kiintiötä kuin että kaikki alle 30-vuotiaat pitäisi löytää ja merkata, jos ostavat alkoholia. Se määrä vaihtelee tietenkin sen päivän 30v ja alle -asiakkaiden määrän mukaan.
70-luvulla kävin ostamassa faijalle tupakkaa faijan pankkikortilla, jossa oli miehen nimi ja minä olin lapsi ja tyttö. Miettikääs sitä.
Kalju toimii henkkarina. Aina ei ole henkkareita mukana, vaan maksan kännykällä. Otan pipon/lippiksen pois tarvittaessa osoittaakseni ikäni.