Voiko helle turvottaa?
Mahani ja reiteni ovat olleet ihmeen turvonneet joitakin päiviä. Olen syönyt normaalisti ja juonut paljon vettä. Voiko jatkuva lämpö jotenkin turvottaa kroppaa?
Kommentit (33)
No kyllä! Mulla on vielä menkat samaan aikaan. UHHHHH
Helle voi turvottaa, koska hikoilu saa suolatasapainon sekaisin. Tosin tällainen turvotus ei yleensä tunnu mahassa ja reisissä, vaan sormissa ja varpaissa ensin. Maha ja reiddt johtuvat todennäklissti siitä, mitä olet syönyt ja juonut, eli normaalin ja veden lisäksi siellä lienee jotain sulle sopimatonta, tai sit alkoholia?
ja läskit taas vauhdissa keksimässä tekosyitä läskeilleen!
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 12:44"]ja läskit taas vauhdissa keksimässä tekosyitä läskeilleen!
[/quote]
Hehe, no en ole läski vaan urheilullinen ja suht timmi. :) Tuntuu vaan oudolta yhtäkkinen turvotus.
Ap
Jos sinulla ei ole muuta viestiä, numero 4 Nälkäkurki, niin pidä se nokkasi ummessa. AP:n kysymys oli ihan asiallinen eikä liittynyt millään tavalla ylipainoon.
Helteellä sormet, varpaat ja nilkat turpoavat helposti hoikillakin, paitsi tietenkään ei Nälkäkurjella, sillä kun ei ole kintuissa muuta kuin luut ja kireä nahka.
Kyllä mulla turvottaa. Viime kesänä oli sama juttu. On pari kaveriakin, joilla ainakin paino nousee vaikka syöneet vähemmän kuin normaalisti. Mulla myös lähinnä reidet ja maha tuntuvat turvonneilta. Kyllä se menee ohi kun helteet loppuu. Viime kesänäkin helteellä olin kolme kiloa painavampi ja helteet kun loppui niin jo lähti kolmisen kiloa ja oli taas hoikka olo. Mulla ei yleensä turpoa vatsa, mutta nyt helteillä on muutaman kerran turvonnut niin, että näytän raskaana olevalta.
En ole kyllä muuta syytä keksinyt kun nyt kahtena kesänä on hellepäivien aikana nilkat ja jalat olleet aivan muodottomaksi turvonneet, muita kohtia en silleen ole ajatellut, mutta nuo on pistäneet silmään, myös lapset ihmetelleet.
Tottakai voi ja turvottaa! Mua jaksaa hämmästyttää tää yleinen tietämättömyys mitä erilaisimmista perusasioista. Eikö ihmisillä ole ollut äitejä (tai isiä), jotka olisivat opettaneet ihan keskeiset arjen asiat: miten hoidetaan flunssaa ja mahatautia, miten suojaudutaan pakkaselta, mitä helle aiheuttaa ja miten siltä suojaudutaan, miten keitetään perunat ja kanamunat yms yms?! :D
[quote author="Vierailija" time="27.07.2014 klo 13:03"]
Tottakai voi ja turvottaa! Mua jaksaa hämmästyttää tää yleinen tietämättömyys mitä erilaisimmista perusasioista. Eikö ihmisillä ole ollut äitejä (tai isiä), jotka olisivat opettaneet ihan keskeiset arjen asiat: miten hoidetaan flunssaa ja mahatautia, miten suojaudutaan pakkaselta, mitä helle aiheuttaa ja miten siltä suojaudutaan, miten keitetään perunat ja kanamunat yms yms?! :D
[/quote]Ei minulla ainakaan ollut.
Kyllä vaan, pari kiloa tulee lisää puntariin kun kunnon helleaalto iskee. Reidet ja maha ainakin turpoavat, kivaa kun on pakko olla vähissä vaatteissa.
tai sydän ei jaksa.
Urheilujuomia!!!!
Aamulla näytän peilistä omalta itseltäni mutta illalla rantapäivän jälkeen vaatteet puristaa ja ulkonäkö on kauhea. Täytyy johtua helteestä, koska syön paljon vähemmän kuin esim talvella.
Niin ja muuten olen huomannut yhden asian turvotuksesta. Jos oleskelee kylmässä järvivedessä pitkän aikaa helteellä niin kohta on hirvittävä vessahätä. Eli turvotus ikäänkuin laskee. Nyt tuokaan ei toimi kun järvivesikin on lähes ihonlämpöistä :( Olisi edes amme...T:11
Minulla on tullut 2kg viikon aikana. Kahden viikon aikana 3kg. Mielestäni en ole ruokavaliota niin radikaalisti muuttanut, että selittyisi sillä. Jalat/ pohkeet turvoksissa, vatsa turvoksissa ja muu kroppa. Toissapäivänä pelasin tennistä 2h. Pyöräillyt päivittäin.
Luonnontiede ei ainakaan tunne tällaista ilmiötä.
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-165440
https://yle.fi/uutiset/3-7379036
Juominen yllättäen vähentää turvotusta.
Nilkkojen suonet on koholla, joudun nostelemaan väsyneitä jalkoja ylös. Ja vatsa turpoaa kanssa.
sormet turvonneet, ennen liian löysät sormukset ei lähde pois, myös jopa jalkaterät hieman turvonneet, huomaa kengistä jotka ennen hölskyi. Olen ollut samalla ruokavaliolla pian vuoden, 1800 kcal, ja 45 liikuntaa päivässä (jos hieman enemmän + 30/45min), en käytä alkoholia, en syö grilliruokaa tms mitään selittävää muuta kun nuo helteet.
Keho turpoaa lämmössä kuten mikä muukin aine, eikös tämä opetettu koulussa. Ihmiskehossa menee niin että kun kudokset turpoavat, nestekierto häiriintyy eli sitä nestettä jää kehoon. Nestettä voi kertyä todella useita kilojakin. Myös kipuja voi turvotus aiheuttaa sekä päänsärkyä yms. koska kudosnesteen jumittuesa kehoon sinne jää myös kuona-aineita.
Seisominen ja istuminen pahentavat vaivaa. Suikuttelu viileällä ja kylmällä vedellä auttaa, jalkoja kannattaa huljutella kylmässä vedessä nilkkoja myöten. Välttäkää imusolmukkeita puristavia vaatteita (etenkin nivuset, keskivartalo ja nilkat). Vesijumppa ja -juoksu auttavat pumppaamaan nestettä liikkeelle. Pitäkää sääriä koholla istuessa (siis tuolin päällä). Jalkavoiteet, joissa on mentolia yms. viilentävät kivasti. Kylmäpakkauksilla (pyyhe pakkausken ja ihon väliin) voi hautoa. Ja sitten kannattaa juoda vettä ja vaikkapa itsetehtyä jääteetä -- ei hiilihapollista vettä, eikä mitään liian makeaa.
Kuumassa oleskelua (sauna!) kannattaa välttää tai ainakin rajoittaa.
Tukisukatkin auttaa, mutta pitäisi löytää sellaiset pitkät ohuet stay-upit, eikä niitä Suomessa ole runsaasti tarjolla. Esim. Solidea-merkin Marilyn sukat, 1. puristusluokka, 30 den, sopii kesäsukaksi.