Kysely isän osallistumisesta vauva- ja lapsiarkeen
Vastatkaapa näihin, teen tutkimusta
1. Jos teillä oli babyshower, oliko mukana miehesi/miehiä ylipäätään, vai oliko juhlat vain naisille?
2. Ostiko mies yhtään vaatetta lapselle omin ehdoin?
3. Oliko mies kiinnostunut raskauden etenemisestä, esim. lataamalla sovelluksia tai olemalla neuvolassa mukana?
4. Oliko mies kiinnostunut äitiyspakkauksen sisällöstä (jos sellaisen valitsitte)
5. Tietääkö mies vauvan/lapsen vaatekoon nyt?
6. Onko mies etsinyt tietoa vauva-ajasta/taaperoajasta, onko esimerkiksi googlannut kehitysvaiheita tai ongelmia tms.
7. Onko mies omaehtoisesti ilmoittautunut lapsen kanssa mihinkään vauvakerhoon, muskariin
8. Onko mies ehdottanut omia ajatuksiaan lapsen kasvatukseen, esimerkiksi soseet vs sormiruokailu vai onko hänelle ihan sama miten toimitte
9. Pitikö isyysvapaat niin, että oli lapsen kanssa, vai oliko isyysvapaa "loma töistä"
10. Onko isä järjestänyt, ideoinut tai keksinyt lasten ristiäisiä nimiäisiä, syntymäpäiviä jne. ja osallistunut hankintoihin, koristeluihin, vieraslistoihin TAI jopa hoitanut ne kokonaan?
Tästä ei kenenkään tarvitse vetää hernettä nenään, kysely ei ole tarkoituksella asenteellinen :) Vaan tutkin omaksi huvikseni muiden dynamiikkaa äiti vs isä. Olen huomannut tietyn kaavan näissä aina, joten kiinnostaa tietää teidän kokemuksianne!
Kommentit (34)
Kuka olet ja mitä teet keräämilläsi tiedoilla?
Vierailija kirjoitti:
Isä on ollut aina lasten toisen ikävuoden hoitamassa heitä kotona, minä hoidin ekan vuoden imetyksen takia. (jatkoin kyllä imetystä pitkään vaikka meninkin töihin.) Mun mielestä tää hoitovapaa vastaa parhaiten noihin kaikkiin vastuukysymyksiin. Enkä ymmärrä perheitä joissa isä ei ”voi” jäädä ollenkaan kotiin. Meilläkin mies on yrittäjä ja myyntivastuussa työssään.
Babyshoweritja varpajaiset pidetty kerran, ne oli erikseen kummankin omille kavereille. Ultrat ja neuvolat hoitanu molemmat, ja lapsen neuvolat se joka ehtii sinne.
Mä oon enemmän lasten vaatteista kartalla, koska käyn kirppiksillä. Muut varusteet hankittu ja valittu ja maksettu yhdessä. Isä hoitaa arkiruuan ja -siivouksen, minä käyn ehkä vähän useammin kaupassa. Isä hoitaa ruuan kotiinkuljetuksen.
Synnytyksessä olimme yhdessä ja meillä oli myös doula tukena. Hän veti meille synnytysvalmennuksia ensimmäisen raskauden aikana. Tavattiin monta kertaa.
Mä taas en ymmärrä näitä, jotka ei ymmärrä, että on erilaisia perheitä. Siis miksi se ei saisi olla niin, että nainen jää kotiin ja mies käy töissä? Jos se on sille perheelle luontevinta, niin miksi sitä muut käy länkyttämään, että kyllä sitä pitäisi ihan 50/50 olla tai muuten katsotaan pahalla silmällä. Tehkää te perheenä omat ratkaisut ja vastuunjaot, niin me tehdään omat.
Vierailija kirjoitti:
Kuka olet ja mitä teet keräämilläsi tiedoilla?
Ainoa tarkoitus on lietsoa vihaa miehiä kohtaan. Tämä sama aloittaja on tehtaillut lukemattomia vastaavia aloituksia palstalle viime kuukausina. Tämä tosin on ensimmäinen, jossa on mukana eritelty, asenteellinen kysely.
Hyvä kysely. Näköjään kaikki lasten asiat ovat olleet minun vastuulla. Mies oli mukana synnytyksessä ja sekstiossa vaikka ensin aikoi, ettei tule mukaan ja onneksi tuli. Olen käyttänyt lasten kasvatukseen ihan hirveän paljon aikaa, vaivaa ja rahaa ja voin sanoa, että olen onnistunut ihan hlevetin hyvin. Lapsilla ja miehellä on ihan hyvät välit, mutta minä olen se, jolle aina soitetaan ja kerrotaan uutiset.
1. Ei ollut, oin raskaana 12 vuotta sitten, jolloin babyshowerit ei ollut yleinen juttu.
2. Kyllä.
3. Neuvolassa oli mukana joka kerta kun ultra oli, sovelluksia ei myöskään 12 vuotta sitten ollut kuten nykyään. :D
4. Kyllä, yhdessä pakkausta ihasteltiin.
5. Tietää, ovat yhdessä käyneet vaateostoksilla.
6. Kyllä.
7. Ei käyty tällaisissa. Lapsi kävi päiväkerhossa, vei ja haki sieltä usein, mutten muista kumpi meistä lapsen ilmoitti sinne.
8. Kyllä on.
9. Piti vapaat ja vietti lapsen kanssa aikaa, kuten viettää nykyäänkin vapaa-ajallaan.
10. Kyllä, tuskin kokonaan järjestänyt, sillä ollaan yhdessä näitä mietitty, mutta osallistunut kyllä.
Lapsen teossa oli ilahduttavan innokkaasti mukana.
1. Jos teillä oli babyshower, oliko mukana miehesi/miehiä ylipäätään, vai oliko juhlat vain naisille?
- Juhlat olivat pelkästään naisille, mies oli sikäli järjestelyissä mukana, että huijasi minua :D Miehen kaverit järjestivät hänelle varpajaiset.
- Osti, mutta ihan yksittäisiä kappaleita kylläkin.
3. Oliko mies kiinnostunut raskauden etenemisestä, esim. lataamalla sovelluksia tai olemalla neuvolassa mukana?
- Neuvolassa mukana joka kerta. Ei ladannut omaan puhelimeensa sovelluksia tietääkseni.
4. Oliko mies kiinnostunut äitiyspakkauksen sisällöstä (jos sellaisen valitsitte)
- Oli.
- Tietää.
6. Onko mies etsinyt tietoa vauva-ajasta/taaperoajasta, onko esimerkiksi googlannut kehitysvaiheita tai ongelmia tms.
- On etsinyt ja monesti on ennen minua googlaamassa.
7. Onko mies omaehtoisesti ilmoittautunut lapsen kanssa mihinkään vauvakerhoon, muskariin
- Ei ole hoitanut ilmoittautumista, mutta oli aktiivinen siinä, että haluaa vauvauintiin.
8. Onko mies ehdottanut omia ajatuksiaan lapsen kasvatukseen, esimerkiksi soseet vs sormiruokailu vai onko hänelle ihan sama miten toimitte
- On ehdottanut, ei todellakaan ole ihan sama.
9. Pitikö isyysvapaat niin, että oli lapsen kanssa, vai oliko isyysvapaa "loma töistä"
- Oli lapsen kanssa, varmasti olisi päässyt töissä helpommalla.
10. Onko isä järjestänyt, ideoinut tai keksinyt lasten ristiäisiä nimiäisiä, syntymäpäiviä jne. ja osallistunut hankintoihin, koristeluihin, vieraslistoihin TAI jopa hoitanut ne kokonaan?
- On ideoinut ja käytännössä toteuttanut lasten juhlia. Ollaan molemmat kutsuttu "omalta puoleltamme" vieraat, minulla on ollut isompi vastuu kyllä käytännön järjestelyissä.
Ensimmäinen lapsi 2 vk vanha.
Ei ollut babyshowereita.
Ei olla kumpikaan ostettu vielä yhtään vaatteita vauvalle mutta varmasti ostaa, jos on tarvetta.
Oli mukana neuvolassa kahta käyntiä lukuunottamatta. Ei ladannut mitään sovellusta mutta googlasi itse asioita.
Ei hirveästi jaksanut innostua siitä mutta katsottiin yhdessä läpi.
Yhtä huonosti/hyvin kuin minä.
On googlannut itse ja selvitellyt.
Ei ole vielä mutta odottaa josko voisi aloittaa vauvauinnin syksyllä.
On ehdottanut ja itseasiassa juurikin sormiruokailu on yksi asia mitä on ehdottanut.
Pitänyt isyysvapaata nyt, kun ollaan kotona vastasyntyneen kanssa, niin onhan tämä hänelle osittain lomaa töistä mutta leikkii ja hoitaa vauvaa mahdollisimman paljon. Ja huolehtii samalla kodin siisteydestä, kaupassa käynnistä ja aikuisten ruuasta.
Kunhan ensin keksitään nimi lapselle. Mutta ainakin ennen lasta on osallistunut juhlien järjestämiseen ja ideointiin, enkä näe miksi lopettaisi sen lasten syntymän jälkeen.
1. Ei ollut koronan takia, mutta olisi todennäköisesti ollut mukana.
2. On ostanut vaatteita ja katselee vaatteita kaupassa vauvalle mielellään.
3. Oli tosi kiinnostunut raskauden etenemisestä ja on aina neuvolassa mukana, jos työt vain suinkin sallivat. Raskausaikana ultriin järjesti töistä vapaata.
4. Oli kiinnostunut äitiyspakkauksen sisällöstä, kun mietittiin otetaanko se vai rahaa ja tutki kanssani vaihtoehtoja.
5. Tietää vauvan vaatekoon.
6. On etsinyt tietoa raskaudesta ja vauvan kehityksestä tai meitä mietityttäneistä asioista.
7. Vielä ei ole ollut ajankohtaista ilmoittautua muualle kuin vauvauintiin. Sinne yhdessä meno ainakin on miehelle itsestäänselvyys. Menisi varmasti mielellään yksinkin, jos minulla olisi muuta.
8. Mies jakaa omia ajatuksiaan ja ehdotuksiaan lapsen kasvatukseen liittyen.
9. Isyysvapaan oli käytännössä 24/7 lapsen kanssa. Jouduin itse sektion jälkeisen sisäisen verenvuodon takia leikkaukseen, kun vauva oli viiden päivän ikäinen ja mies oli vastasyntyneen kanssa kaksi vuorokautta yksin.
10. Isä on järjestänyt ja ideoinut kanssani nimiäiset. Minä otin enemmän koppia tarjoiluiden laitosta ja hän hoiti vauvan. Juhlissa piti puheen kanssani. Muita juhlia lapsen kanssa ei ole vielä ollut, mutta esimerkiksi meidän häitä järjesteli innolla ja oli kaikessa mukana.
1. Ei ollut Baby Showereita (mielestäni ei istu Suomeen ollenkaan nämä iltamat)
2. Ostelee vaatteita. Yleensä leggingsejä, sukkia ja pikkareita.
3. Ei sitä kiinnosta käydä neuvolassa raskausaikana. Eikä sitä siellä kukaan huomioi, niin miksi kävisi? Ultrissa on ollut mukana ja kyselee sitten mitä neuvolassa oli.
4. Ei otettu äitiyspakkausta.
5. Yleensä tietää lasten vaatekoot, mutta varmistaa ennen kuin ostaa.
6. Minä googlaan nopeammin. Mies soittaa lääkäriin jos sellaista tarvitaan.
7. Ilmoitti 3v:n korikseen. On myös kykenevä viemään molemmat luistelutreeneihin tarvittaessa.
8. Ei ole ehdotellut, kun mennään maalaisjärjellä.
9. Piti 6kk joka lapsen kanssa vapaata. Oli silloin lasten kanssa (missäs sitten)
10. Isän voi lähettää ostamaan tuotteita, mutta jättää mieluummin mulle järjestelyt. Varmaan onnistuisi juhlat järkkäämään jos olisi pakko
Ei ole ollut babyshowereita eikä muskareita ym. mutta tietää lapsen asiat, on osallistunut neuvolakäynteihin ja muihin lääkärikäynteihin, on ollut monta kuukautta vanhempainvapaalla ja hoitanut lasta kotona, on järjestänyt lapselle uintireissuja ym. ”harrastuksia”, on ollut mukana järjestämässä nimiäisiä ja synttäreitä, hankkii leluja ja joskus vaatteitakin, vaikka minä hoidan suurimman osan vaatehankinnoista.
Ihan tasa-arvoinen vanhempi on kaikessa.
Pakko vastata melkein kaikkiin ei. Esikoisen nimiehdotuksiani kyllä torppasi, ja halusi yhden suvun nimen.
1. Ei vauvasuihkuja onneksi
2. On ostanut vaatteita
3. Oli neuvolassa mukana.
4. Ei otettu pakkausta
5. Kai tuo tietää metrin tarkkuudella
6. En tiedä.
7. Ei. Puuhaa muksun kanssa kotona.
8. Ei
9. Hoiti muksua kotona.
10. Ei. Miestä nyppii kaikenlaiset juhlajärjestelyt sen verran pahasti.