Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teini muuttaa opiskelemaan - mitä tehdä tavaroille ja huoneelleen?

Vierailija
20.07.2021 |

Onko teidän teinit mieluiten tulleet kotona käymään niin, että koko huone on ns ennallaan?

Meillä tilanne on se, että muutimme tämän kesätöissä Helsingissä olevan teinin alakertaan asumaan, koska helteet oli niin kovia. Alakerta on pysynyt viileänä koko ajan.

Nyt en tiedä, että jättääkö hänen tavaransa sinne hänen lähdettyään vaiko palauttaa se hänen huoneensa yläkerrassa hänelle? En halua että hänelle jäisi tunne, että hänet on jotenkin siivottu pois täältä kotoa.

Mitä mieltä?

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma huoneeni purettiin heti ekana viikonloppuna, eli ihan seinä kaadettiin ja vanhemmat sai ison ison makkarin, kun pari huonetta yhdistettiin. Oli vähän haikea fiilis kyllä. Muutin 20 km päähän miesystävän luo, kai vanhemmat luottivat parivalintaani ja siihen, etten ole palaamassa. Ap:n tilanne on täysin eri. Kun nuori palaa kotimaahan, hän todennäköisesti muuttaa hetkeksi vanhemmille, että saa oman asunnon ja töitä. Säästäisin yhden huoneen ja sinne säilöisin kaikki tavarat. Saa sitten myöhemmin itse blokata hävitykseen ja omaan kotiin mitä haluaa.

Vierailija
22/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma huoneeni purettiin heti ekana viikonloppuna, eli ihan seinä kaadettiin ja vanhemmat sai ison ison makkarin, kun pari huonetta yhdistettiin. Oli vähän haikea fiilis kyllä. Muutin 20 km päähän miesystävän luo, kai vanhemmat luottivat parivalintaani ja siihen, etten ole palaamassa. Ap:n tilanne on täysin eri. Kun nuori palaa kotimaahan, hän todennäköisesti muuttaa hetkeksi vanhemmille, että saa oman asunnon ja töitä. Säästäisin yhden huoneen ja sinne säilöisin kaikki tavarat. Saa sitten myöhemmin itse blokata hävitykseen ja omaan kotiin mitä haluaa.

Hän asuu nuorisohotellissa siellä opiskelumaassa, eikä sitä huonetta kannata esim maksaakaan kun on kesäloma. Tilanne olisi ihan eri jos asuisi edes solussa tms Suomessa.

Haluan että hänellä on tervetullut olo kotiin. Toki se riippuu muustakin kuin huonekaluista ja tavarasta. Mutta silti.

Hän palannee kotiin ainakin aluksi sekä joululomaksi että kesälomaksi.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä poika muutti ulkomaille myös opiskelemaan.Jätettiin oma huone hänelle käyttöön sellaisenaan, kävi kuitenkin lomilla kotona useasti ja oli Suomessa kesätöissä , jolloin asui meillä omassa huoneessaan.

Vierailija
24/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä vuokralle.

Vierailija
25/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin poismuuttaessani koko omaisuuteni mukaani, ei se ole mitään pois muuttamista jos jättää kaikki romut jälkeensä. Sisko sai kaksi huonetta omaan käyttöönsä eli isomman tilan kuin vuokra yksiöni johon muutin. Yhden uuden sängyn hankkivat vierailujani varten. Ikinä en ole mitään huonetta vanhaa huonetta kaivannut enkä ymmärrä mikä tarve jollain on säilöä jotain teinihuoneita. Miksi kaikissa elokuvissa se oma vanha huone jätetään koskemattomana seisomaan vuosikausiksi kuin joku museo. Minä ainakin tarvitsin ja kaipasin omia tavaroitani enkä sen takia ostanut kaikkea uutena että voisin jättää vanhat kamat museoitumaan vanhempieni luo. En säilytä vanhempieni nurkissa yhtään mitään.

Vierailija
26/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin poismuuttaessani koko omaisuuteni mukaani, ei se ole mitään pois muuttamista jos jättää kaikki romut jälkeensä. Sisko sai kaksi huonetta omaan käyttöönsä eli isomman tilan kuin vuokra yksiöni johon muutin. Yhden uuden sängyn hankkivat vierailujani varten. Ikinä en ole mitään huonetta vanhaa huonetta kaivannut enkä ymmärrä mikä tarve jollain on säilöä jotain teinihuoneita. Miksi kaikissa elokuvissa se oma vanha huone jätetään koskemattomana seisomaan vuosikausiksi kuin joku museo. Minä ainakin tarvitsin ja kaipasin omia tavaroitani enkä sen takia ostanut kaikkea uutena että voisin jättää vanhat kamat museoitumaan vanhempieni luo. En säilytä vanhempieni nurkissa yhtään mitään.

Lukutaitoa et sitten pakannut mukaan?

ohis

Vierailija
27/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on annettu kummankin huoneen jäädä, tilaa on muutenkin vaikka kuinka paljon.

Kun sitten tulevat käymään, on oma paikka jossa nukkua.  Ostettiin tosin kumpaankin huoneeseen parisänky ja itse ovat vähän siivoilleet, ettei ihan lapsuustyyliä ole enää.

Vierailija
28/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä meidän teini muuttaa ulkomaille opiskelemaan. Ei hän saa pakattua edes kaikkia vaatteitaan mukaansa kerralla. Tulee elämään tällä lailla ainakin 3 vuotta, todennäköisesti 5 vuotta.

ap

Vierailija
29/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä meidän teini muuttaa ulkomaille opiskelemaan. Ei hän saa pakattua edes kaikkia vaatteitaan mukaansa kerralla. Tulee elämään tällä lailla ainakin 3 vuotta, todennäköisesti 5 vuotta.

ap

Alunperin sanoit kylläkin, että hän on Helsingissä kesätöissä. Se on vähän eri tilanne kuin muutto ulkomaille 5 vuodeksi.

Vierailija
30/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Alunperin sanoit kylläkin, että hän on Helsingissä kesätöissä. Se on vähän eri tilanne kuin muutto ulkomaille 5 vuodeksi.

Voi yhden kerran. On nyt Helsingissä KESÄtöissä eli kotonamme. Sen jälkeen muuttaa opiskelemaan kun yliopistot alkaa SYKSYLLÄ.

Vierailija
31/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä lapsella edelleen oma huone pitää olla kun tulee kotona käymään.

Vierailija
32/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi kompromissi? Teinin huoneesta vähän neutraalimmaksi vierashuoneeksi, parven vaihtaisin normaaliin parisänkyyn tai hyvään vuodesohvaan niin että siellä voisi yöpyä pariskuntakin, joko sitten kun teini tuo kumppaninsa kotiin tai muut vieraat. Aikuisempi sisustus (jos vielä on teinimäinen/lapsellinen) ja sitten jotain tuttuja esineitä tallella.

Vierailija
33/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisutakaa huone kivaksi, ei tarvi olla samanlainen kuin ennen, pari muistoesinetta teinille esille, kunnon sänky, tärkeät tavarat järjestyksessä säilöttynä. Sitä voi käyttää sitten vierashuoneessa muutkin kuin teini.

Siisti vierahuone jossa rauhallinen tunnelma, ei mikään leluvarasto. Ymmärrän että nyt on tunteet pinnassa, haikeaa ja esineillä tunnearvoa, mutta romut pois, pitää osata luopua ja järjestää asuintilat.

Vierailija
34/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Museo. Museo johon pääsymaksusta pääsee ihailemaan, millaisessa sängyssä itsensä  AP:N LAPSI nukkui, millaisilla leluilla leikki, miten ihastuttavasti sisustetussa ympäristössä Lapsi eli. Onneksi välillä itse Lapsikin saadaan näytille sieltä ulkomailta, kertoilemaan kuinka ihana lapsuus hänellä oli tässä huoneessa...

Tai ehkä Lapsi itse miettii nyt opiskelemaan lähtiessään jo elämäänsä ETEENPÄIN. Ap sen sijaan on juuttunut katselemaan menneisyyteen, taaksepäin. Päästä jo lapsestasi irti, älä elä lapsesi kautta. Eilen taisit nyyhkiä täällä Lapsen kotoa muuttamisesta. Montako aloitusta vielä teet aiheesta?

Vierailija
35/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää teiniltä mielipidettä.

Hän sanoo, ettei sillä ole väliä, mutta sitten kuitenkin huomaan, että hän hiplailee jo lelujakin ja katselee valokuvia jne. eli ilmeisesti se lähtö kuitenkin herättelee jonkinlaista haikeutta.

Olen pakannut kaikki tärkeimmät lelut, kirjat ja vaatteet jne jo aikaa sitten talteen niin, että niitä ei ole heitetty pois, enkä ole nytkään heittämässä pois mitään.

Minulle tehtiin lapsuudenkodissa niin, että kaikki tavarani jopa jopoa myöten jaeltiin pois eikä minulla ollut enää koskaan siellä edes huonetta, oli vain sänky jossa sai nukkua siellä käydessä. Se tuntui oikeasti mäntiltä!

Vanhemmat muutti mun huoneeseen kun muutin pois ja niitten huoneesta tuli joku harrastus/romun keräys huone.

Systerin huone on kuitenkin lähes ennallaan vaikka sekin on muuttanut pois jo -90 luvulla ja asuu 400m päässä.

Vierailija
36/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleisellä tasolla tätä ratkaisua kommentoisin siten että se ei ole kovin käytännöllinen. Iso makuuhuone jossa kaksi sisäänkäyntiä ja paljon ylimääräistä tilaa. Ennemmin olisi kannattanut säilyttää kaksi erillistä huonetta.

Vierailija
37/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä muutin pois kotoa opiskelemaan, en sen jälkeen kotonani yöpynyt kertaakaan. Että ihan turhaan olisi huonetta säästelty. Muutaman vuoden oli ennallaan, koska tilaa oli. Sitten sisustettiin uudelleen.

Vierailija
38/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on hassu ajatus että se pois muuttavan huone olisi joku lastenhuone jossa lelut esillä. Oma 18-vuotiaani ainakin on siivonnut huoneestaan lelut pois jo vuosia sitten ja tätä nykyä huone kävisi ihan sellaisenaan vierashuoneeksi. Ei siis ole todellakaan mikään lapsuuden museo ja kun nuori muuttaa pois, ei ole mitään tarvetta tehdä radikaaleja muutoksia. Jos haluaa ottaa sänkynsä, ostetaan huoneeseen uusi jotta on paikka nukkua kun tulee käymään. Itse kuitenkin pidän järkevämpänä että ostetaan hänelle opiskelupaikkakunnalle uusi sänky ja nykyinen saa jäädä kotiin.

Vierailija
39/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysykää teiniltä mielipidettä.

Hän sanoo, ettei sillä ole väliä, mutta sitten kuitenkin huomaan, että hän hiplailee jo lelujakin ja katselee valokuvia jne. eli ilmeisesti se lähtö kuitenkin herättelee jonkinlaista haikeutta.

Olen pakannut kaikki tärkeimmät lelut, kirjat ja vaatteet jne jo aikaa sitten talteen niin, että niitä ei ole heitetty pois, enkä ole nytkään heittämässä pois mitään.

Minulle tehtiin lapsuudenkodissa niin, että kaikki tavarani jopa jopoa myöten jaeltiin pois eikä minulla ollut enää koskaan siellä edes huonetta, oli vain sänky jossa sai nukkua siellä käydessä. Se tuntui oikeasti mäntiltä!

Minulle äidille tehtiin niin että kaikki piti säilytää,otan mukaani kaiken kun on omakoti.Vaihdoimme pienempään.Raijasimme kaiken mukanamme lelut,kirjat kaikki mahdolinen.Kun hän sai asunonnon ja perusti perhen.Pätkääkään ei kinostannut ne enää.20vuoden roinan, anteeksi tallessa pito jäi riesaksi.No lähti kierätyskeskus.Koti on koti ,kun muuttavat pois.Mutta museota siitä ei pidä tehdä aikuislle lapsille.

Vierailija
40/54 |
20.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tässä olen vähän kannustanut lapsiani viemään tavaroitaan tai antamaan niitä pois. Jotain on talletettu ja ehkä olisin säästänyt enemmänkin, jos olisi tiennyt pääseväni mummoksi näinkin "pian". Nyt on vasta duplot kaivettu esiin lapsenlasta varten.

Ovat he jotain vieneetkin, mutta pelikone ja muita harrastusjuttuja löytyy edelleen. Viimeksi törmäsin vintillä rullaluistimiin, taitavat olla melko käyttämättömät. Mies sanoo, ettei saa kiusata lapsia tuolla asialla ettei tule turhaa stressiä; onhan meillä tilaa. Voi olla, että tilaa on, mutta säilytystilaa on vähän. Parvisängyn alla on kaikennäköistä, ehkä ekan kulkuneuvon papereita. Lukiokirjojakin löytyy. Jos parvisänky saatais tyhjäksi, sen voisi antaa pois ja tehdä vierashuoneen? Vielä kun saisi komerot tyhjäksi, voisi huoneen rempata, tapiseerata ja maalata.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi kahdeksan