Eronneet joilla lapset vuoroviikoin ja kodeissa eri säännöt
Miten toimitte jos exä ei noudata lasten kanssa yhteisesti sovittuja asioita esim nukkumaanmenoaika, kotiintuloajat, läksyjen tarkistus että on tehty jne? Lasu? Hanskat tiskiin? Vai että hyväksyt tilanteen ja itse ylläpidät tiukempia sääntöjä kuin toinen?
Minä olen ihan loppu siihen että exä on vuosia vetänyt maton jalkojen alta valehtelemalla minulle esim lasten nukkumaanmenoajoista ha antamalla heidän riekkua kouluiltoinakin puolille öin. Koulusta laitetaan minulle viestiä kun lapset niin väsyneitä. Exähän ei tietysti voi lukea Wilmaa kun ne asiat ei hänelle omasta mielestään kuulu.
Kommentit (40)
Lastensuojeluilmoitus rohkeasti vaan aina exästä, kun sen luona ei noudateta lapsilla oikeita sääntöjä! Varmasti oppii jossain vaiheessa olemaan.
Opettajan kanssa on ollut palavereita. Isä ei tule paikalle. Kun ope soittaa ja isä ei vastaa puhelimeen niin toista kertaa eivät soita. Sama kävi sossun kanssa kun elatusmaksut loppu niin soittivat isälle kerran ja kun ei vastannut niin siihen jäi asian hoito. Suomi on äitivaltio hyvässä ja pahassa. Viranomaiset asettuu herkemmin äidin puolelle huoltajuuskiistoissa mutta myös jotenkin odottavat äidin ratkaisevan kaikki asiat ja isälle annetaan kaikki anteeksi. En enää edes usko että apuja tulis muualta.
Aloituksen tarkoitus oli saada vertaistukea. En usko että olen ainut äiti joka on tämänkaltaisessa tilanteessa. Tuntuu että ei vaan enää jaksa yksin vääntää kun ketään muuta ei näytä kiinnostavan. Olen myös miettinyt että ehkä ylireagoin. Ehkä tämä on ihan normaali tilanne ja vaatimukseni ovat kuin ovatkin liian tiukat. En tiedä enää.
Ap
Jos isästä ei ole mihinkään, pitäisin perhepalaverin lasten kanssa ja yhdessä sovittaisiin pelisäännöt isä- ja äitiviikoille. Tuon ikäiset lapset voi jo osallistaa ongelman ratkaisuun, et voi tilannetta yksin parantaa.
Exäsi kanssa voi toki yrittää jotain kehityskeskusteluja, mutta näissä pitää varoa ettei mene riitelyksi.
Eli ensin yrittäisin ratkoa asiaa perheen sisäisesti. Ulkopuolisten mukaanotto on riski, tilanne voi myös sen myötä pahentua.
Ja yritä ottaa myös itse rauhallisemmin, jottei tulisi niin vahvaa vastakkainasettelua relan faijan ja tiukan mutsin välille.
Vierailija kirjoitti:
Ota kouluun opettajaan yhteyttä jos tulee wilma-viestiä ja selosta tilanne. Pyydä, että ovat exään yhteydessä vaikka puhelimitse jos ovat huolissaan lapsista. Jos se ei auta, koulusta tehtäneen lasu ja sossut ottaa exään yhteyttä. Pohditaan olisiko exän mahdollista muuttaa tapoja lasten kannalta paremmiksi vai olisiko parempi, että lapset ovat exällä vain joka toinen viikonloppu.
Jos exä ei suostu mihinkään eikä mitään muutosta tapahdu ja sossut puoltavat sitä, että lapset eivät olisi arkea exällä, vie tapaamisoikeusasia oikeuteen.
Jos koulu tai sossut eivät ole huolissaan lapsista exän viikolla, hyväksy tilanne.
Tämä on ainoa järkevä tapa toimia. Tuolloin et ole itse syytetyn penkillä, ja eksä huomaa mihin toimintansa johtaa. Voit myös sanoa kouluun olevasi itsekin huolissasi lasten isällään olosta, mutta olet jo puuttunut asiaan, mutta muutosta ei ole tapahtunut.
Meillä tilanne on niin päin että äidin luona on natskikuri, ja lapset haluaisivat siksi isälle asumaan.
Perhetyöllä voi yrittää luoda yhteisiä sääntöjä, mutta edellyttää molempien huoltajien halua siihen. Jos ei haluja ole, niin sitten ei auta kuin yrittää muuttaa huoltosopimusta käräjillä. T: lasun sossu
No voithan laittaa lapsille kysymyksen jos tuntuu kivireen vetämiseltä, että mitä he ovat valmiita tekemään?
Haluaisivatko asua isän luona?
Se olisi kokeilu.
Ehkä se ei olisi lapsille herkkua jos sitä isä meininkiä olisi koko ajan. Joskun se vastuuton ihminen ei ole turvallisin ja luotettavin.
Tai pääsisivätkö lapset jo kesällä tällaiseen intessiivisempään kokeiluun?
Mistä luulet isän asenteen kumpuavan? Ehkä ei osaa käyttää Wilmaa ja sen takia kieltäytyy?
Mahdollistat toisaalta isän löysyyden kantamalla lasten koulusta vastuun.
Miten siihen voisi vaikuttaa?
Vierailija kirjoitti:
Perhetyöllä voi yrittää luoda yhteisiä sääntöjä, mutta edellyttää molempien huoltajien halua siihen. Jos ei haluja ole, niin sitten ei auta kuin yrittää muuttaa huoltosopimusta käräjillä. T: lasun sossu
Käräjäoikeus ei muuta lasten huoltoa, asumista tai tapaamista ellei ole todellista näyttöä siitä, että se olisi lasten edun mukaista. Eli jos ei ole osoittaa, että lasten tilanne isällä on todella huolestuttava koulun ja sossun mielestä, niin ei kannata lähteä käräjille riitelemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos isällä ei ole mitään vastuuta, Vilma viestit, ei hänellä ole mitään oikeuksistaan lapset pääasiassa äidille ja ajoissa nukkumaan.
Tuollainen ajatuskin, että antaa periksi ja lasten elämä pilalle on naurettava. Kiitos tulee ehkä vuosien päästä, jos silloinkaan.Olipa helppo ratkaisu, kas kun en itse tätä hoksannut. Jos asiat olisi näin mustavalkoisia niin mitään ongelmia ei ikinä olisikaan.
Lapset on yli 12 v ja saavat päättää kummalla vanhemmalla ovat. Miten siis tämä lapset pääasiassa äidille kohta toteutetaan?
Ap
Huoh, se että lapsi kuullaan asiassa ei ole = he saavat päättää. Jos pystyy näyttämään toteen ettei lapsi toinen koti ole heidän etu sinulla on ihan hyvät mahdollisuudet. Lasten pitää myös pystyä perustelemaan kantansa. Jos se on joku lapsellinen iskällä on kivempaa eihän sellainen lapsi ole riittävät kypsä tekemään päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Opettajan kanssa on ollut palavereita. Isä ei tule paikalle. Kun ope soittaa ja isä ei vastaa puhelimeen niin toista kertaa eivät soita. Sama kävi sossun kanssa kun elatusmaksut loppu niin soittivat isälle kerran ja kun ei vastannut niin siihen jäi asian hoito. Suomi on äitivaltio hyvässä ja pahassa. Viranomaiset asettuu herkemmin äidin puolelle huoltajuuskiistoissa mutta myös jotenkin odottavat äidin ratkaisevan kaikki asiat ja isälle annetaan kaikki anteeksi. En enää edes usko että apuja tulis muualta.
Aloituksen tarkoitus oli saada vertaistukea. En usko että olen ainut äiti joka on tämänkaltaisessa tilanteessa. Tuntuu että ei vaan enää jaksa yksin vääntää kun ketään muuta ei näytä kiinnostavan. Olen myös miettinyt että ehkä ylireagoin. Ehkä tämä on ihan normaali tilanne ja vaatimukseni ovat kuin ovatkin liian tiukat. En tiedä enää.
Ap
Mitä enemmän on valtaa sitä enenmän on myös sitä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Mahdollistat toisaalta isän löysyyden kantamalla lasten koulusta vastuun.
Miten siihen voisi vaikuttaa?
Ei kai siitä voi ap:tä syyttää, että hän kantaa huolta lapsistaan ja heidän koulunkäynnistään? Vaikuttaa siltä, että exsä kalastelee lasten suosiota lepsuudellaan ja että ap joutuu olemaan se aikuinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ota kouluun opettajaan yhteyttä jos tulee wilma-viestiä ja selosta tilanne. Pyydä, että ovat exään yhteydessä vaikka puhelimitse jos ovat huolissaan lapsista. Jos se ei auta, koulusta tehtäneen lasu ja sossut ottaa exään yhteyttä. Pohditaan olisiko exän mahdollista muuttaa tapoja lasten kannalta paremmiksi vai olisiko parempi, että lapset ovat exällä vain joka toinen viikonloppu.
Jos exä ei suostu mihinkään eikä mitään muutosta tapahdu ja sossut puoltavat sitä, että lapset eivät olisi arkea exällä, vie tapaamisoikeusasia oikeuteen.
Jos koulu tai sossut eivät ole huolissaan lapsista exän viikolla, hyväksy tilanne.
Tämä on ainoa järkevä tapa toimia. Tuolloin et ole itse syytetyn penkillä, ja eksä huomaa mihin toimintansa johtaa. Voit myös sanoa kouluun olevasi itsekin huolissasi lasten isällään olosta, mutta olet jo puuttunut asiaan, mutta muutosta ei ole tapahtunut.
Meillä tilanne on niin päin että äidin luona on natskikuri, ja lapset haluaisivat siksi isälle asumaan.
Ainoa järkevä tapa toimia on, että ap lopettaa sen isän vikojen ja puutteiden paikkaamisen ja pitää isä viikolla wilman kiinni.
Tässäkin ketjussa käy ilmi se että isän toiminta hyväksytään. Hän voi lepsuilla ja ainoastaan vikaa on minussa kun olen natsiäiti ja nalkuttaja ja mitä ikinä. Muutosta voisi hakea perhepalavereilla tai laittamalla open soittamaan isälle. Ihan niinkuin en olisi näitä konsteja kokeillut noin sata kertaa. Vika on vaan aina äitissä, oli asian laita miten vaan. Siksi en näe muuta vaihtoehtoa kun antaa olla. En jaksa taistella kun muita ei kiinnosta. Olenhan jo joka tapauksessa hävinnyt. Kun lapsistani tulee nuorisorikollisia niin tiedän jo kenelle soitetaan ja ketä syytetään.
Ja minulle sopisi oikein mainiosti että muuttaisivat isälleen. Harmi vaan kun isä dokaa lähes joka viikonloppu niin isä tarvitsee niitä äitiviikonloppuja ettei lapset oo tiellä kun pitää saada ryypätä.
Juu juu, on katkeraa tilitystä tiedän. Joinakin päivinä sitä on vaan niiiiin loppu kaikkeen tähän.
Ap
Ja kuka noi palaverit järjestää... äiti tietenkin. Isä voi sitten jäädä saapumatta paikalle ja siellä viisastellaan miten asioiden pitäisi olla.
Vierailija kirjoitti:
#naiset
#nalkutus
#suorittaminen
#harhaisuus
Koita nyt jo päästä tuosta katkeruudestasi. Ihan oman toimintasi takia vaimo sinut jätti.
Ylempänä jo sanottiin.
Sinun kattosi alla on sinun sääntösi, eksäsi katon alla on eksäsi säännöt.
Anna olla.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa käy ilmi se että isän toiminta hyväksytään. Hän voi lepsuilla ja ainoastaan vikaa on minussa kun olen natsiäiti ja nalkuttaja ja mitä ikinä. Muutosta voisi hakea perhepalavereilla tai laittamalla open soittamaan isälle. Ihan niinkuin en olisi näitä konsteja kokeillut noin sata kertaa. Vika on vaan aina äitissä, oli asian laita miten vaan. Siksi en näe muuta vaihtoehtoa kun antaa olla. En jaksa taistella kun muita ei kiinnosta. Olenhan jo joka tapauksessa hävinnyt. Kun lapsistani tulee nuorisorikollisia niin tiedän jo kenelle soitetaan ja ketä syytetään.
Ja minulle sopisi oikein mainiosti että muuttaisivat isälleen. Harmi vaan kun isä dokaa lähes joka viikonloppu niin isä tarvitsee niitä äitiviikonloppuja ettei lapset oo tiellä kun pitää saada ryypätä.
Juu juu, on katkeraa tilitystä tiedän. Joinakin päivinä sitä on vaan niiiiin loppu kaikkeen tähän.
Ap
Ei. Ei me sitä isän tapaa hyväksytä. Se on väärin. Mutta kun sille vaan voi mitään. Sinä olet kokeillut jo ne olemassa olevat konstit. Eivät toimi. Mitä jää jäljelle? Joko yrittää lasun ja käräjien kautta tai hyväksyä tilanne.
Kun isä ei varsinaisesti syyllisty rikoksiin, niin tällaista se on. Ei vaan ole konsteja. Tämä kaikki on väärin, mutta näin se vaan on.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Annoin se lasten osallistamisneuvon aiemmin enkä sillä tarkoittanut, että hyväksyisin isän toiminnan.
Tähän tilanteeseen ei vaan ole kovin hyviä ratkaisuja. Onneton isä on kuitenkin lasten isä, ja esim. huoltajuuden riitauttaminen tai lasu tuskin hirveästi parantaa tilannetta ja pahimmassa tapauksessa lapset joutuisivat kärsimään.
Itselläni myös hankala exä, ja tiedän etten pysty häntä muuttamaan. Täytyy vaan yrittää pelata niillä pelinapeilla, joita on saanut, hengittää syvään ja keskittyä positiiviseen.
Lapsesi ovat sen ikäisiä, että voit hyvin kertoa heille kaikki asiat ja pelot, mitä täällä kerroit.
Sanotaan, että lapselle riittää ankkuriksi yksinkin järkevä ja välittävä aikuinen. Ole sinä se.
Miten myöhään lapset/teinit sitten isän luona valvovat, mihin aikaan siellä ollessaan tulevat kotiin? Tuo, että tarkistetaan onko läksyt tehty, ei sinänsä ole pakollista - siitähän vaan tulee sitten sanomista opettajalta vanhemman sijaan, jos läksyjä ei ole tehty.
Pelkästään tieto, että isän luona on erilaiset kotiintuloajat tai nukkumaanmenoajat, ei vielä kerro mitään siitä, onko tilanne ongelmallinen vai ei. Jos sinun luonasi vaikka 12-vuotias menee nukumaan klo 21 ja isän luona saa valvoa yhteentoista, on tietysti isän toiminta vähemmän järkevää, mutta ei vielä kaada maailmaa. Toki, jos isän luona saa valvoa jonnekin kahteen yöllä, ymmärrän huolen.
Olipa helppo ratkaisu, kas kun en itse tätä hoksannut. Jos asiat olisi näin mustavalkoisia niin mitään ongelmia ei ikinä olisikaan.
Lapset on yli 12 v ja saavat päättää kummalla vanhemmalla ovat. Miten siis tämä lapset pääasiassa äidille kohta toteutetaan?
Ap