Miksi kukaan enää ostaa lyttykuonoisia rotuja kuten bostoninterrieriä tai ranskanbulldogia?
Aiheesta on puhuttu niin paljon viime vuosina. Miksi joku haluaa tukea eläinrääkkäystä?
Kommentit (52)
Kennelliitto on lopettanut yhteistyön ranskan- ja englanninbulldogien sekö bostoninterrierien kasvattajien kanssa 20.7.2021 alkaen. Jäsenmaksut palautetaan ja jäsenyys lakkaa mainittuihin rotuihin liittyen.
Kennelliitto vetoaa yleisöön, ettei yllä mainittuja koirarotuja enää hankittaisi lemmikiksi.
#sanoieikukaan
Vierailija kirjoitti:
Vai ei osta? Tervetuloa tänne Kallioon!
Höpö höpö.
Kallio on täynnä rescueita.
T. Asun oikeasti täällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aivan käsittämätöntä. Kukaan ei voi enää vedota tietämättömyyteen. Kyse on täydellisestä välinpitämättömyydestä.
Sekin on jännä miten 90% lyttykuonojen omistajista kertoo koiransa he hengittävän normaalisti, kun taas tutkimusten mukaan 10% saa riittävästi happea.
Kyllä se joltain sairaalta vallanhalulta vaikuttaa. Ikään kuin se olisi jokin voitonmerkki luonnosta, että onpas saatu ihmiskuntana tämmöinenkin aikaan.
Oikeasti olen kuitenkin sitä mieltä, että omistajat elävät jossain kieltotilassa, eivätkä pysty itselleen myöntämään, että ovat menneet sortumaan eläinrääkkäykseksi vertautuvaan toimintaan.
Jostakin luin joskus, että moni omistaja pitää normaalina, että koira jaksaa ihan hyvin postilaatikolle. Riippuu tietysti miten kaukana postiloota on, mutta harvoin niin kaukana, että se koiran päivittäiseksi liikunnaksi riittäisi. Se koiraparka vaan tosiaan ei jaksa enempää.
Tämäpä juuri. Mun kanssa samassa rapussa asui aiemmin nainen ranskanbulldogginsa kanssa. Kerran törmättiin tähän parivaljakkoon kissan kanssa kun oltiin lähdössä ulos. Päästettiin eläimet tervehtimään toisiaan. Koira kuorsasi täysillä koko tämän ajan vaikka seisoi paikallaan, siis koko rappu raikui kun raasu yritti saada henkeä edes auttavasti.
Varmaankin ilmeestäni huomasi että ahdistuin, joten omistaja kiiruhti sanomaan että älä huoli, ei se murise, sen kuuluu kuulostaa tuolta. Ei se ole vihainen.En saanut sanottua mitään, tuijotin vain naapuria monttu auki. Ei, en todellakaan luullut että koira murisee. Luulin että se pyörtyy hapenpuutteen vaikutuksesta.
Eli kyllä, totaalisesta denialismista on kyse ainakin osassa tapauksista. Ja ei, yhtään minkään eläimen ei kuulu kuulostaa sellaiselta.
/2
Mun koira kun tapasi yhtä ranskanbulldoggia, niin mun koira ei yhtään osannut olla sen kanssa, siis luuli tosiaan vihamieliseksi sen röhinän takia, ja kun toisella ei ole edes heilutettavaa häntää, vaan se torttu siellä selän päällä,( joka muuten alkaa vääntää selkärankaa kierteelle jo niskanikamista lähtien ), niinmun koira ei kertakaikkiaan osannut ollenkaan tulkita sitä toista koiraa.
Kävi niin sääliksi, kun tuo toinen olisi halunnut leikkiä ja ottaa kontaktia, ja mun koira vaan oli aivan ihmeissään, eikä yhtään tajunnut sitä toista.
Vierailija kirjoitti:
Tällä palstalla kaikilla mopsinomistajilla on koira, joka jaksaa lenkkeillä kilometritolkulla väsymättä. Kumma kun lenkkipolulla ei koskaan tule vastaan.
Monesti ne omistajatkin näyttää siltä, että lenkkeilevät mielellään kymmenen kilsan reippaita lenkkejä metsäpoluilla. Not.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä aivan käsittämätöntä. Kukaan ei voi enää vedota tietämättömyyteen. Kyse on täydellisestä välinpitämättömyydestä.
Sekin on jännä miten 90% lyttykuonojen omistajista kertoo koiransa he hengittävän normaalisti, kun taas tutkimusten mukaan 10% saa riittävästi happea.
Kyllä se joltain sairaalta vallanhalulta vaikuttaa. Ikään kuin se olisi jokin voitonmerkki luonnosta, että onpas saatu ihmiskuntana tämmöinenkin aikaan.
Oikeasti olen kuitenkin sitä mieltä, että omistajat elävät jossain kieltotilassa, eivätkä pysty itselleen myöntämään, että ovat menneet sortumaan eläinrääkkäykseksi vertautuvaan toimintaan.
Jostakin luin joskus, että moni omistaja pitää normaalina, että koira jaksaa ihan hyvin postilaatikolle. Riippuu tietysti miten kaukana postiloota on, mutta harvoin niin kaukana, että se koiran päivittäiseksi liikunnaksi riittäisi. Se koiraparka vaan tosiaan ei jaksa enempää.
Tämäpä juuri. Mun kanssa samassa rapussa asui aiemmin nainen ranskanbulldogginsa kanssa. Kerran törmättiin tähän parivaljakkoon kissan kanssa kun oltiin lähdössä ulos. Päästettiin eläimet tervehtimään toisiaan. Koira kuorsasi täysillä koko tämän ajan vaikka seisoi paikallaan, siis koko rappu raikui kun raasu yritti saada henkeä edes auttavasti.
Varmaankin ilmeestäni huomasi että ahdistuin, joten omistaja kiiruhti sanomaan että älä huoli, ei se murise, sen kuuluu kuulostaa tuolta. Ei se ole vihainen.En saanut sanottua mitään, tuijotin vain naapuria monttu auki. Ei, en todellakaan luullut että koira murisee. Luulin että se pyörtyy hapenpuutteen vaikutuksesta.
Eli kyllä, totaalisesta denialismista on kyse ainakin osassa tapauksista. Ja ei, yhtään minkään eläimen ei kuulu kuulostaa sellaiselta.
/2
Mun koira kun tapasi yhtä ranskanbulldoggia, niin mun koira ei yhtään osannut olla sen kanssa, siis luuli tosiaan vihamieliseksi sen röhinän takia, ja kun toisella ei ole edes heilutettavaa häntää, vaan se torttu siellä selän päällä,( joka muuten alkaa vääntää selkärankaa kierteelle jo niskanikamista lähtien ), niinmun koira ei kertakaikkiaan osannut ollenkaan tulkita sitä toista koiraa.
Kävi niin sääliksi, kun tuo toinen olisi halunnut leikkiä ja ottaa kontaktia, ja mun koira vaan oli aivan ihmeissään, eikä yhtään tajunnut sitä toista.
Mulle on käynyt samoin. Keskikokoinen koirani ei ole ikinä murissut pienemmille koirille, mutta ranskanbulleja katselee jotenkin jännittyneenä ja murisee. Olen tulkinnut sen johtuvan tuosta erikoisesta elekielestä.
Vierailija kirjoitti:
Kennelliitto on lopettanut yhteistyön ranskan- ja englanninbulldogien sekö bostoninterrierien kasvattajien kanssa 20.7.2021 alkaen. Jäsenmaksut palautetaan ja jäsenyys lakkaa mainittuihin rotuihin liittyen.
Kennelliitto vetoaa yleisöön, ettei yllä mainittuja koirarotuja enää hankittaisi lemmikiksi.
#sanoieikukaan
Onkohan tästä vasta tulossa joku virallinen tiedoite kun pikavilkaisulla en löytänyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joskus voisitte vaihteen vuoksi vouhkata vaikka saksanpaimenkoirien, bernhardilaisten tai mäyräkoirien terveysongelmista.
Vouhkaa sinä niistä. Nyt puheena olevissa roduissa kaikki yksilöt syntyvät elämänlaatua heikentävän vamman kanssa. Kaikki.
Kyllä esim "kyykkyperse" ja ylipitkä selkäkin ovat elämänlaatua huomattavasti heikentäviä epänormaaleja tekijöitä. En ottaisi ikinä yhtäkään näidenkään rotujen edustajaa.
Monet ihmiset haluavat ” rauhallisen” koiran, jonka kanssa ei tarvitse tehdä mitään eikä se juokse tms. rasittavaa.
Näitähän on todella monella julkkiksella! Mm. nämä tulee mieleen:
Hanna Pakarinen
Cheek
Mailis Penttilä
Linda Manuella
Ilona Siekkinen
Jekku Berglund
Julia Toivola
TIS-Jonna Paakkinen
Mikael ja Emmi Granlund
Hannes ja fitness-Netta Hyvönen
Miss Suomi finalisti Roosa Bäck
Todella raivostuttavaa.
Vasta 10 vuotta sitten olisin voinut itsekin ottaa lyttykuonon. Nyt tiedossa on, että tämä on vakava asia, enkä enää voisi kuvitellakaan.
Armoa kuitenkin niille, jotka ovat tietämättään hurmaantuneet mopseihin ja bulldogeihin, ja ottaneet semmoisen. Tarkoituksella tuskin ovat halunneet kärsivää koiraa.
Nyt on aika lopettaa tuo jalostushaara ja annetaan viimeisien tehdä parhaansa lemmikkiensä eteen.
Idiootit ostaa, joita ei kiinnosta eläimen hyvinvointi.
Tällaisilla ihmisillä ei pitäis olla edes lemmikkiä.
Terveiset Italiasta. Täällä ko. rodut edelleen suosittuja. Pahaa tekee näin kuumalla katsoa kun yrittävät poloiset hengittää. Täällä näkee myös sellaisia monsterikoiria vahtimassa taloja etten edes ala arvailemaan mistä roduista ne on askarreltu. Pelottaa kävellä ohi vaikka kuinka ovat aidan takana.
Vierailija kirjoitti:
Näitähän on todella monella julkkiksella! Mm. nämä tulee mieleen:
Hanna Pakarinen
Cheek
Mailis Penttilä
Linda Manuella
Ilona Siekkinen
Jekku Berglund
Julia Toivola
TIS-Jonna Paakkinen
Mikael ja Emmi Granlund
Hannes ja fitness-Netta Hyvönen
Miss Suomi finalisti Roosa BäckTodella raivostuttavaa.
Niin ja Sauli Niinistö..
Haukio puhuu eläinten hyvinvoinnista, mutta jostain kumman syystä se ei näy hänen omissa valinnoissaan. Toivottavasti eivät ota uutta vastaavaa kärsimään hengitysvaikeuksista, sitä Lennun "hymyä" kun jaksettiin aina hehkuttaa,vaikka se johtui vaikeudesta hengittää.
Vastuuttomia ihmisiä.
Koska niitä käytetään ulkomaisissa mainonnassa. Suomessa ei enää hirveästi käytetä, koska tuli se ohjeistus, mutta esim. olikohan Voltaren tms. kipugeelivoide käyttää sitä mopsia.
Cheek osti sellaisen koiran, Lennu on ihmisten mielestä "söpö hymyineen", niin nämä nostaa aina suosiota. Aika iso osa ihmisistä ei ota kunnolla selvää koiranpidosta, vaan ostaa kivannäköisen koiran ja yleensä vielä jostain tori .fi:stä :O
En tiedä, en todellakaan tiedä. Eräs erittäin ”woke” tuttuni, joka hyvesignaloi ja paasaa somessa päivittäin (kirjaimellisesti päivittäin) kaikista mahdollisista trendikkäistä teemoista aina BLM:sta, intersektionaalisuudesta ja poliisi-instituution lopettamisesta ilmastonmuutokseen sekä transnaisten oikeuteen urheilla naisten sarjassa ja tulla naiserityisiin tiloihin, otti noin vuosi sitten itselleen ranskanbulldoggin. En ymmärrä, miten niin oikeudenmukaisena, fiksuna ja ”heikompien puolustajana” itsensä näkevä ihminen voi perustella sairaan koiran ottamisen, siitä paljon rahaa maksamisen ja samalla sairaan rodun jalostamisen tukemisen. Käsittämätöntä tekopyhyyttä.
Ne koirat ovat omistajilleen kuin nukkeja. Ne eivät halua liikuntaa, ne ovat korinasta huolimatta suhteellisen äänettömiä (happi ei riitä haukkumiseen) ja Hyvän Omistajan tärkein tehtävä on puunata kuono- ja häntämakkaroita sekä varpaanvälejä, etteivät koiran autoimmuuniperustaiset allergiaongelmat räjähdä paskanhajuisiksi, mätiviksi avohaavoiksi. Alapesut kuuluvat asiaan eikä edes pentueen siittäminen onnistu ilman, etteikö Hyvä Omistaja olisi käsineen siellä auttamassa ja sörkkimässä.
Ne ovat täysin avuttomia ja avustettavia koiraparkoja! Jos ihmisille tehtäisiin sama vain, jotta joku saisi hyysätä, huolehtia ja alapestä sekä avustaa jopa lisääntymisessä - eli tuntea itsensä tärkeäksi ja rakastavaksi muiden hyvinvoinnin kustannuksella - niin tekijää pidettäisiin hirviönä. Pahempanakin.
Voisko joku oikeasti vastata joka on ostanut viime vuosina lättäkuonon ja selittää? mä aidosti ihmettelen. Miks kukaan haluaa, että oma rakas eläin kärsii?
Mä en myöskään ymmärrä sitä keskustelua, että kaikki rotukoirat on on sairaita tai niillä on sairauksia. JOO, mutta onko pikkusen eri asia onko eläimellä vaikka allergiaa tai jotain muuta perinnöllistä sairautta, jota voidaan hoitaa kuin että se EI VOI HENGITTÄÄ?! Edes lonkkadysplasia ei voi verrata siihen, että koira ei voi tehdä niin peruasiaa kuin hengittää!
Pakko myös sanoa, että jos koira on niin sairas, ettei voi edes astua ja synnyttää itse(ainakin englanninbuldogilla on tämä tilanne) niin kyllä siinä kohdalla on jo tyhmänkin ihmisen hälytyskellot soitava!
Näin juuri äskön instagramissa kun yksi hyvänpäivän tuttu oli ostanut eb'n ja voi hyvä tavaton miten surulliseksi tulin. Siellä kymmenet ihmiset kommentoivat kuinka söpö lättänaama. :(
Vierailija kirjoitti:
#sanoieikukaan
Hei saanko tähän lähdettä? Jos on totta niin menen ostamaan kakkua ja laitan kahvit tulille, mahtava uutinen vaikka pieni askel niin silti!
Vai ei osta? Tervetuloa tänne Kallioon!