Ystävystyminen yliopistossa
Olen aloittamassa opintoni minulle täysin vieraalla paikkakunnalla. Muutaman vuoden tein töitä lukion jälkeen, kunnes pääsin yliopistoon. Nyt kuitenkin opintojen aloittaminen jännittää kauheasti. Itse opinnot eivät niinkään jännitä vaan se, saanko ystäviä. Koko lukioajan olin aivan yksin enkä ystävystynyt kenenkään kanssa (muilla oli jo kaverit eikä kukaan tullut lukioon kauempaa). Olen luonteeltani kovin ujo ja hyvin epävarma itsestäni. En oikein tiedä, miten käyttäytyisin muiden seurassa vaan jotenkin yritän kameleonttimaisesti sopeutua aina siihen seuraan, jossa satun olemaan.
En haluaisi jäädä täysin yksin. Joku tukiverkosto pitäisi siellä uudella paikkakunnallakin olla. Olisiko kellään antaa mitään vinkkejä, joilla kavereiden saaminen onnistuisi? Normaali ihminen toki hankkii helpostikin uusia ystäviä, mutta kun itse olen tällainen ujo, hiljaisempi ja pelkäänkin osittain sosiaalisia tilanteita. Kaikenlaiset vinkit ovat siis tarpeen. Myös se, miten voisin jotenkin kasvattaa itsetuntoani ja löytää sen oman itseni.
Kommentit (14)
Yliopistoissa on paljon esim. ainejärjestöjen järjestämää toimintaa. Uusille opiskelijoille järjestetään bileitä ja muita tutustumisjuttuja. Rohkeasti vain mukaan alusta lähtien, sieltä niitä tuttavuuksia ja ystävyyssuhteita lähtee syntymään. Monet tulevat eri paikkakunnalta ja ovat uusia verkostoja etsimässä. Onnea matkaan!
Apua jännittämiseen voi hakea myös YTHS:n kautta. Ainakin minun opiskeluaikoinani järjestivät jännittäjien ryhmiä ujoudesta kärsiville.
Komppaan kakkosta. Heti mukaan vaan opiskelijoille järjestettäviin aktiviteetteihin. Mihin kaupunkiin muutat? Onko sinulla jokin harrastus jota voisit jatkaa myös uudella paikkakunnalla ja saada sitä kautta ystäviä myös koulun ulkopuolelta?
Minustakin kannattaa mennä mukaan ihan heti. Alussa, ekoina viikkoina, järjestetään usein jotain tutustumisillanviettoja uusille opiskelijoille ja vähän myöhemmin fuksiaiset, vai mikä niiden nimi eri paikoissa onkaan. Kun menet toimintaan mukaan heti alussa, siellä on paljon muitakin, jotka ovat muuttaneet kauempaa ja etsivät uusia kavereita. Olen ujo, mutta ei ollut mitään vaikeuksia löytää kavereita, kun vaan uskaltauduin noihin alkumenoihin mukaan.
Uusien opiskelijoiden illanviettojen lisäksi voit halutessasi hakeutua muihinkin yliopiston ympyröihin, esim. samalta seudulta tulleet opiskelijat ovat saattaneet perustaa oman seuran, tai on olemassa kaikenlaisia liikunta- ja kulttuuriharrastuspiirejä.
Mä mietin kanssa samoja juttuja, kun aikoinani aloitin yliopisto-opinnot. Olen myöskin luonteeltani ujo. Mua helpotti kuitenkin, että opintojen alussa oli ns. orientaatioviikko, jolloin porukka jaettiin pienryhmiin, joista jokaisella oli oma tutor. Oli kaikenlaista järjestettyä ohjelmaa, kuten pienimuotoinen leiri, pelejä, opiskelijoihin ja opettajiin tutustumista jne. Tutorilta sai kysyä kaikkea maan ja taivaan väliltä opinnoista ja opiskelijaelämästä. Eli jos teillä on syksyllä tuollaista toimintaa, niin kannattaa ehdottomasti mennä mukaan!
Toinen asia mikä tulee mieleen, on että kannattaa etsiä uudelta paikkakunnalta harrastuksia, tapahtumia ja toimintaa, jotka itseä kiinnostavat ja mennä rohkeasti mukaan. Samanhenkisten ja samoista asioista kiinnostuneiden porukasta saattaa löytyä uusia kavereitakin. Yliopisto-opiskelu voi ainakin joillakin aloilla olla melko yksinäistäkin tenttiin lukemista, joten kannattaa etsiä aktiivisesti sellaisia menoja ja toimintoja, joissa käymisestä saa voimia. Ihminen tarvitsee toisia ihmisiä :)
Paljon tsemppiä sinulle tulevaan!
jep ihan alussa on pakko mennä, muuten jää ulos. mä skippasin ekojen bileiden jatkot joten en sitten kaverustu niiden kanssa kunnolla
Onko nuo yliopistojenkin tutustumisjuhlat pelkkää viinanjuontia? Luulisi ainakin, että siellä ollaan vähän aikuisempia jo ja hauskanpito ja toisiin tutustuminen onnistuu ihan vaikka piknikinkin äärellä ilman niitä oluita.
Tarjoudu auttamaan eri ainejärjestötapahtumissa, siinä tehdessä tutustuu luontevasti.
Luulen, että sinä ystävystyt automaattisesti yhden tai kahden muun ujon ihmisen kanssa. Muutaman vuoden vanhempana opiskelunsa aloittavat hakeutuvat myös aika luontevasti toistensa seuraan, koska ero 20-vuotiaan ja 25-vuotiaan välillä on vielä oikeasti tosi iso. Arvelisin, että sinullekin jotain sopivaa seuraa löytyy viimeistään ajan kanssa, joten älä heti luovuta.
Minulla oli opiskeluaikana pari kaveria ja muutama sellainen, joiden kanssa istuskelin kanttiinissa joskus kahvilla, vaikkei muuten sitten seurusteltukaan. Bileissä sun muissa kannattaa käydä vilkaisemassa menoa, mutta minä en ole koskaan sellaisissa viihtynyt, joten vietin vapaa-aikaa omien yksilöharrastusteni parissa. Laitos oli hyvin pieni ja kontaktiopetusta paljon, joten kukaan ei kuitenkaan päässyt eristäytymään aivan kokonaan, vaikka joku taisi yrittääkin.
Onnea opinnoille!
Voi olla hyvinkin kosteita juhlia. Ilman alkoholia ei yliopistossa juhlita, jollei tapahtumasta ole erikseen ilmoitettu, että on alkoton. Lähdin oman vuosikurssin fuksiaisista pois, kun olisi pitänyt ruveta riisumaan heti ekalla pisteellä ja seuraavalla oli viinanjuottamista. Seuraavaksi peli-ilta - baarissa. Lähdin kesken kaiken pois.
Minut suljettiin oman ryhmän ulkopuolelle, koska yksi tyyppi ei pitänyt minusta. Sain silti myöhemmin samanhenkisiä kavereita, vaikka ryhmäytyminen ei onnistunut ekana vuonna, mutta oli pakko olla itse aloitteellinen ja mennä puhumaan niille, jotka eivät olleet omasta koulutusohjelmasta.
-Absolutisti
Jos pääaineesta ei löydy, etsi sivuaineista.
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 19:06"]
Onko nuo yliopistojenkin tutustumisjuhlat pelkkää viinanjuontia? Luulisi ainakin, että siellä ollaan vähän aikuisempia jo ja hauskanpito ja toisiin tutustuminen onnistuu ihan vaikka piknikinkin äärellä ilman niitä oluita.
[/quote]
Kyllä. Paineet on kovat, ja känni helpottaa pääsemään yli mokaamisen pelosta kun kaikki sekoilee. Monet ovat olleet kylän kilttejä teinejä joten se on tosi vapauttavaa muuttaa isompaan kaupunkiin pois juoruakkojen silmien alta ja kokea vähän villimpää elämää.
Kannattaa muistaa, että niitä kavereita voi hankkia yliopiston ulkopuoleltakin. Kuten harrastuksista tai vaikkapa netistä. Pelkkä kiinnostus samaan ammattiin ei välttämättä tarkoita muuten samankaltaista luonnetta. Itse en aikoinani löytänyt omista opiskeluporukoistani ketään, kenen kanssa olisi synkannut. Olin myös yksin uudella paikkakunnalla, joten päädyin sitten netistä etsimään kavereita (harrastuksista kun en piitannut ja nekin maksaa).
Mene mukaan kaikkeen toimintaan aivan heti alussa. Piirit muodostuvat nopeasti ja jouluna on jo myöhäistä. Seuraava kerta tulee 2015 syksyllä uusien opiskelijoiden myötä.
Mihin kaupunkiin muutat? Helpoin on tutustua muualta tuleviin opiskelijoihin. Paikallisilla on ennestään vanhat kaverit siellä taustalla.