Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tuleeko oikeasti säästöä jos itse leipoo sämpylät

Vierailija
26.07.2014 |

eikä osta valmista leipää kaupasta? Pohdin tässä keinoja vähentää ruokalaskua... Aikaa leipomiselle olisi pari kertaa viikossa.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tietenkin säästöä, koska jauhot, hiiva ja leipomissähkö on halvempaa kuin valmis leipä. Ellet laske hintaa ajallesi. 

Vierailija
2/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitääkin siis ryhtyä leipomaan sitten :)

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tule. Nimittäin ne itse tehdyt sämpylät ovat niin hyviä, että niitä syödään sitten niin että napa repee. Ja sitten pitää leiopa taas lisää. Lisäongelmana lihominen.

Vierailija
4/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei tule säästöä jos itse leivon. Porukka vetää kaksi pellillistä sämpylöitä tosta noin vaan, kun taas kaupan leipäpussi saa olla pöydällä aivan rauhassa parikin päivää.

Vierailija
5/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko laskeneet mukaan myös uunin käyttämän sähkön?

Vierailija
6/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim litran sämpylätaikinan hinnaksi tulee max 5€ ja siitä tulee n. 50 sämpylää.. Riippuu siis siitäkin, mitä taikinaan laittaa. Sämpylätaikinaan voi laittaa myös esim. perunamuusin lopun, kesäkurpitsa raastettuna, porkkkanaa, puurohiutaleita... Saat siis myös enemmän vaihtelua leipään..

Vierailija
7/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:27"]Meillä ei tule. Nimittäin ne itse tehdyt sämpylät ovat niin hyviä, että niitä syödään sitten niin että napa repee. Ja sitten pitää leiopa taas lisää. Lisäongelmana lihominen.

[/quote]

Kai osaat aikuisena ihmisenä hillitä syömistäsi? Ja sanoa lapsille, että vain yksi sämpylä/syöjä?

Vierailija
8/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:28"]Meillä ei tule säästöä jos itse leivon. Porukka vetää kaksi pellillistä sämpylöitä tosta noin vaan, kun taas kaupan leipäpussi saa olla pöydällä aivan rauhassa parikin päivää.

[/quote]

Ai, meillä ei vedä kun en anna vetää...

Vierailija
9/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ite tekemät sämpylät on eka päivänä tosi hyviä, mutta jo seuraavana semmosia kökköjä. Missä vika? Liikaa jauhoja? Ohjeiden mukaan oon tehnyt...

Vierailija
10/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:28"]

Meillä ei tule säästöä jos itse leivon. Porukka vetää kaksi pellillistä sämpylöitä tosta noin vaan, kun taas kaupan leipäpussi saa olla pöydällä aivan rauhassa parikin päivää.

[/quote]

No aluksi se varmaan meneenkin noin, mutta jos leipoisit joka viikko, niin ei ne ikuisesti jaksa niitä vetää kahta peltiä kerralla, vaan alkavat syömään ihan samoja määriä kuin kaupan sämpylöitäkin lopulta. Omatekoiset on vaan aluksi herkkua kun harvoin saa.

Vierailija
11/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:22"]

Mun ite tekemät sämpylät on eka päivänä tosi hyviä, mutta jo seuraavana semmosia kökköjä. Missä vika? Liikaa jauhoja? Ohjeiden mukaan oon tehnyt...

[/quote]

Joo liikaa jauhoja, eikä kannata vaivata sitä taikinaa liian pitkään.

Vierailija
12/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuore (vaalea) leipä olekaan hyvää enää seuraavana päivänä. Tehdasleipään on lisätty kaikenlaista emulgointi- ja säilöntäainetta, joten se käyttäytyy eri tavalla kuin itse tehty.

Kannattaa pakastaa ylimääräiset heti kun ne on jäähtyneet, jos ei halua leipoa joka päivä. 

Vierailija
13/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:22"]

[/quote]

Voi tosiaan olla liikaa jauhoja. Jotkut tekevät jopa niin, että leipovat niin löysän taikinan että se lusikoidaan pellille. Oletko myös antanut kohota tarpeeksi, tsekannut kuivahiiva lämpötilan jos sellaista käytät sekä vaivannut taikinaa riittävästi jotta syntyy riittävästi sitkoa?

Vierailija
14/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kyllä haluaisin tietää miten ne kuohkeat sämpylät tehdään, sellaiset hamppari/hot dog -tyyliset. Vamaan saisi ainakin sellainen sopiva pelti olla ettei pääse leviämään vain vaan kohoaa. Patonkeja teen ja onhan ne tuoreeltaan hyviä/paahdettuna mutta kyllä ne aika likilaskuisia loppujen lopuksi ovat.

Vierailija
15/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakastakaa itse tehdyt sämpylät, nehän sulaa tosi nopeasti. Kun sulattaa vain sen määrän, mikä kerralla syödään saa parempia sämpylöitä kuin kaupan "tuoreena" pitkään pysyvät leivät ovat päivän vanhoina.

Ap:n kysymykseen vielä: itse leipomalla säästää huomattavasti.

Vierailija
16/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 15:36"]

Mä kyllä haluaisin tietää miten ne kuohkeat sämpylät tehdään, sellaiset hamppari/hot dog -tyyliset. Vamaan saisi ainakin sellainen sopiva pelti olla ettei pääse leviämään vain vaan kohoaa. Patonkeja teen ja onhan ne tuoreeltaan hyviä/paahdettuna mutta kyllä ne aika likilaskuisia loppujen lopuksi ovat.

[/quote]

Jossain blogissa on todella hyvä hampurilassämpylöiden ohje eli googlaa.

Meillä leipäkone tekee leivät. Leipäkone maksoi kirppiksellä 20€ ja on toiminut jo kaksi vuotta kuin unelma.

Vierailija
17/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:19"]eikä osta valmista leipää kaupasta? Pohdin tässä keinoja vähentää ruokalaskua... Aikaa leipomiselle olisi pari kertaa viikossa.

[/quote][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 14:19"]eikä osta valmista leipää kaupasta? Pohdin tässä keinoja vähentää ruokalaskua... Aikaa leipomiselle olisi pari kertaa viikossa.

[/quote]

Jos tuleekin säästöä, niin niin vähän, ettei maksa vaivaa kuin työttömälle. Leipomiseen menee aikaa, ja tuotto sille ajalle on rajusti alle minimipalkan.

Vierailija
18/18 |
26.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus leivoin leivät aina ite, niin vaaleat kuin ruisleivätkin. Leipominen kävi niin rutiiniksi pian ettei siihen kovin paljon enää aikaa kulunut, ainakin tuntui menevän muiden kotihommien ohella noin vain. Sitten leipominen jäi ja nyt tuntuu kuin koko arki-ilta menisi jos alkais itse sämpylöitä leipomaan. Pitäs vaan alkaa leipoa enemmän taas