kuukautiskivut, millaiset kipulääkkeet?
Kun lopetin hormoniehkäisyn niin kuukautisistani tuli ihan hullun kivuliaat, tai vain ensimmäinen päivä - mutta siis tuskat alasvatsassa sellaiset että hyvä jos pystyy istumaan saati sitten keskittymään töihin. Ja kipulääkkeet ei meinaa edes auttaa siedettävälle tasolle. Olen nyt ottanut Pronaxen 500mg ja siitä tunti tai 2h kun ei auta niin Ibuprofeiinin 600mg. Tuo annostus tuntuu musta suurelta, koska päänsärkyynkin otan aina pienimmän mahdollisen napin. Mutta toisaalta kerran kuussa, tuskin haitallista? Miten muut selviää kivuliaista kuukautisista, millainen lääkitys tai muut avut?
Kommentit (46)
Niin ja AP, osta kumavesipullo. Se auttaa mua tosi paljon silloin kun odottelen lääkkeen alkavan vaikuttaa. Niin ja minusta lääkemääräsi kuulostaa tosi pieneltä, mutta mullahan on tosiaan sairaus, joten en ehkä osaa verrata.
- 22
Kylmägeeliä kun hieroo vatsaan niin auttaa ihmeen hyvin! :)
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 22:47"]
Burana on ainoa, joka auttaa mulle. Ja täytyy sanoa, että mitkään ohjeelliset määrät ei todellakaan riitä, ei edes hormonikierukan laiton jälkeen (joka siis laitettiin n. viisi vuotta sitten näiden ylirunsaiden ja kivuliaiden menkkojen vuoksi). N. kolmen tunnin välein on heitettävä nappi naamaan, yöllä nukkuessa harvemmin, mutta aamulla herätessä onkin yleensä helvetilliset kivut). Ja nää kivut on siis todellisia, en pystyisi tekemään yhtään mitään ilman kipulääkkeitä, ainoastaan makamaan uikuttaen sängyssä. Tätä on siis jatkunut niin pitkään, kun menkat on minulla olleet, nyt olen n. 40-vuotias.
[/quote]
Voin samaistua. Vuodon vähentämiseen Caprilon, silloin voi yöllä nukkua joskus kolmekin tuntia putekeen isoimman tamponin ja yösiteen yhdistelmällä. Tätä pahaa vuotoa pari ekaa pvää, ja kivut aia suhteessa vuodon määrään. Ekat päivät tarpeen myös Panacod, 2 kpl kolmesti vuorokaudessa.
Menkat ovat saatanasta.
Ensimmäisinä päivinä Disperin 500 2 kpl, 8 tunnin välein. Kolmantena päivänä pärjää jo yhdellä tai puolikkaalla, neljäntenä päivänä ei välttämättä tarvitse kipulääkkeitä ollenkaan.
Ensimmäisenä päivänä vedän noin 5 x Burana 400mg, joskus Panadolia lisäksi. Silti on aina muutama tunti tuskaa. Seuraavina parina päivänä myös jatkuvasti Buranan vaikutuksen alaisena, tosin yleensä riittää se kolme per päivä.
Mulla auttoi raskaus ja synnytys - enää ei lainkaan kuukautiskipuja. :)
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:20"]
[/quote]
kaikki ei paskavaippoja halua, joten ei mikään hyvä keino.
Kokeilkaahan joskus lääkkeeksi kunnon tujaus konjakkia. Auttaa siinä vaiheessa, kun kipu on jo päällä. Minulle tätä suositteli ihan lääkäri, kun en voin ibuprofeenia käyttää ja panadol ei auta.
Mä olen mahani nuorempana pilannu liiallisella, ensin ibuprofeenin ja sitten ketoprofeenin syönnillä. Nyt mulla on vatsaystävällisempi miranax. Mutta oikeesti mikä niihin kipuihin jotain auttoi, oli laparoskopia. Sitä endometrioosia oli runsaasti. Nyt kivut ovat siedettävämmät, mutta joudun silti ottamaan n 5kpl 3 pvän aikana + kuumavesipullo. Ennen leikkausta jouduin vedenkeittimellä keitttämään noin kolmasosan vettä ja loput hanasta. Nyt riittää pelkkä lämminvesi hanasta. Toki ton leiikkauksen olisi voinut tehdä parikymmentä vuotta aikaisemmin, olisi ainakin maha+maksa paremmassa hapessa.
Miksi lopetit hormonikierukan? Itselläni se on ihan paras. Olin vuoden ilman ja kauheet kivut, Panacodia otin, mutta ei ollut mun juttu. Pää tuntui kummalliselta.
Mulla oli tapana ottaa Burana 800mg kuuden tunnin välein ja toisinaan lisäksi gramma panadolia 1-3 krt päivässä.
Keväällä minulta poistettiin kohtu ja nyt vasta olen tajunnut millaisessa piinassa elin vuosikaudet. Nyt voi varata huoletta matkoja ja pääsee uimaan milloin vain!!
Mä oon useemman kerran maannut sairaalassa menkkojen takia (epäilty umpparin tulehdusta 3 kertaa ja kahdesti olen ollut tiputuksessa kun menkat on pistänyt oksentamaan niin rajusti). Mulla ne pahimmat kivut, jolloin en oikeasti pysty edes sängystä nousemaan, itken ja oksennan vain, kestää 4 päivää ja sitte helpottaa. Mikään lääke/e-pillerit tms ei auta. :( Endometrioosia itse epäilen, tiedä sitten...
On nää menkat kyllä syvältä.
Mulle teininä kirjoitettiin Miranax-resepti. Aiemmin kivut olivat olleet sitä luokkaa etten päässyt aamulla sängystä ylös enkä voinut kuin itkeä kamalaa oloani ensimmäisen päivän, toisena melkein jo pystyi seisomaan suorassa.
Miranaxia ja Pronaxenia.
1g parasetamolia ennen pahimpien kipujen alkamista, sitte ibuprofeenia sitä mukaa mikä olo, 400 mgsia
[quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:25"][quote author="Vierailija" time="26.07.2014 klo 00:20"]
[/quote]
kaikki ei paskavaippoja halua, joten ei mikään hyvä keino.
[/quote]
Tosi loogista, sillä he, jotka vauvan tekoon ryhtyvät haluavat nimenomaan ne paskavaipat :,D Itsekään en niin tästä muusta vauvakutusta välitä, mut ne paskavaipat <3<3
Ja kyllä, nyt kun kuukautiset eivät imetyksen vuoksi kuukautiset ole vielä alkaneet, toivon minäkin, että kivut olisivat helpottaneet. Kierukan asennuksesta minulla ei synnytyksen jälkeen ollut jälkikipuja, joita aikanaan synnyttämättömänä oli. Ja tämä esimerkki tähän siksi, että (ainakin minulla) kuukautiskivut ja kierukan asennuksen jälkikivut ovat/olivat supistuskipuja, joten pidän realistisena toiveena myös kuukautiskipujen helpottumista.
Tokihan kaikki ymmärtävät, että raskaus ja synnytys eivät ole suositeltavia kokeiluja kuukautiskipujen helpotukseen, mutta täytyy joskus sietää myös muiden huumoria. Ja joku, kuten minä, voi ottaa tällaiset kommentit lohdullisina.
Ennen raskautta söin Miranaxia (reseptillä). Aloitin heti, kun tiesin kuukautisten alkavan ihan hilkulla tai viimeistään vuodon alkaessa. 2. ja 3. vuotopäivän nappasin lääkkeen 7-8 tunnin välein, sitten sain jo harventaa lääkärin suosittelemaan annokseen.
Panadol 1g - Burana 600-800mg ei pitänyt kipuja poissa. Miranaxin aloitus oli taivas, jaksoi taas paremmin töissä, eikä tarvinut välillä istua kippurassa kuukautiskipujen takia.
Myös yhdyntä auttoi kipuihin, mutta eipä paljon huvittanut!
Suosittelen säännöllistä liikuntaa ja alaselän lihasten vahvistamista. Aloita kunnon treeni, pyysä vaikka kaverilta tai kuntosalin respsta vinkkejä, ja kokeile auttaako.
Mulla auttaa!
Miranaxia ja pronaxenia on reseptillä mutta en käytä niitä enää kun tuntui että eivät toimineet.. Burana 800 mg:llä mennään ja sitä otan 3 tai 4 kertaa päivässä ekat pari-kolme päivää ja sitten yleensä myös menkkojen viimeinen päivä on jostain syystä kivulias niin otan silloinkin pari. Lääke on otettava ennakoiden, ennen kun kipu yltyy pahaksi koska pahoissa kivuissa kun otan lääkkeen niin tuntuu ettei auta millään ja kestää ennen kun vähän helpottaa.
Mulla on kuukautiskipuihin ja runsaisiin kuukautisiin määrätty Ponstan Forte. Vähentää vuotoa yllättävän paljon ja toimii kipuihin mulla paljon paremmin kuin buranat ja panadolit.
Mulla on nyt imetyksen loputtua tullut kolmet kuukautiset ja kivut on kamalat, samanlaiset kuin teininä. :( mulle kirjoitettiin aikanaan e-pillerit kipuihin ja niitä söin 14 (!!) vuotta. Nyt en halua niitä enää. Ajateltiin miehen kanssa käyttää kondomia toiseen lapseen asti. Mutta nämä kivut... Tällä hetkellä otan aamulla buranan kun tunnen, että menkat on alkamassa. Sitten panadolia ja buranaa niin paljon kuin tarvitsee ja lämpötyyny vatsalla. Eka päivä on kamala, toisena jo pärjäilee. Täytynee käydä työterveydessä juttelemassa kipulääkkeistä, nyt syön tuon päivän aikana liikaa sekä buranaa että panadolia, mutta toisaalta en nyt tiedä kuinka haitallista se on.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 23:24"]
Buranaa se maksimi, eli 4x 800 ja sen lisäksi panacodia kolme kertaa kaksi tablettia vuorokaudessa.
Noilla saa kivut siedettäviksi, ei kuitenkaan pois kokonaan. Ja ennnekuin joku tulee kommentoimaan, niin kyllä, endometrioosi on poissuljettu.
[/quote]
Melko samanlainen setti mullakin, tosin Panacodin tilalla ihan vaan pelkkä Panadol. Itseltäni on leikattu endometrioosi, kuukautiset olleet senkin jälkeen kivuliaat mutta siedettävämmät. Anteeksi kun työnnän lusikkani soppaan, mutta kai tiedät, että endometrioosi voidaan sulkea pois ainoastaan tähystyksessä? Pelkkä ultraääni ja muut tutkimukset eivät riitä, vatsaonteloon on pakko kurkata, muuten ei voida sanoa sadan prosentin varmuudella. Tämä siis tiedoksi kaikille muillekin, kuukautiskipuja kun tunnutaan monesti vähättelevän, ja endometrioosihan on hyvin alidiagnosoitu sairaus.