Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Synnyttäjällä tarttuva infektio, repeämät ommellaan tylsällä neulalla?

Vierailija
25.07.2014 |

Mitä ihmettä? Laitetaanko puudutetta? Vai jätetäänkö herkästi kokonaan ompelematta? Osaisiko joku täällä vastata?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:41"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:40"]Puudutusainetta laitetaan, mutta se ei monella toimi ollenkaan. Silti ommellaan. Minun mielestäni aivan käsittämätön juttu (onneksi omissa sektioissani ei leikattu eikä ommeltu puuduttamatta).

[/quote]

Sektio ja repeämien ompeleminen alatiesynnytyksen jälkeen on kaksi täysin eri asiaa. Voin vakuuttaa että kun kokonainen lapsi on tullut siitä lävitse, ompeleminen ei tunnu yhtään miltään edes ilman puudutteita...

[/quote]

Kyllä mulla vaan tuntu ja hieluin sen takia siihen tahtiin, että oli pakko pistää puudutetta, että saa mut pysymään paikallaan.

Vierailija
42/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neulatyyppejä on erilaisia. Neula valitaan käyttötarkoituksen mukaan, Se voi olla esim. terävä tai tylppä riippuen mm. kudoksesta, jota on tarkoitus ommella. Liian terävä neula saattaa aiheuttaa enemmän vahinkoa.

Puudutetta käytetään yleensä, mutta sen käyttö riippuu myös siitä onko synnyttäjä saanut puudutetta jo synnytyksen aikana ja kuinka kauan siitä on. Liiallinen puudutteen käyttö lisää turvotusta ja vaikeuttaa ompelua. Puudutteita on myös erilaisia. Injektoitavia, suihkeita ja geelejä.

Toivottavasti tämä selvensi asiaa hieman.

Terv. Hoitaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:21"]

Neulatyyppejä on erilaisia. Neula valitaan käyttötarkoituksen mukaan, Se voi olla esim. terävä tai tylppä riippuen mm. kudoksesta, jota on tarkoitus ommella. Liian terävä neula saattaa aiheuttaa enemmän vahinkoa.

Puudutetta käytetään yleensä, mutta sen käyttö riippuu myös siitä onko synnyttäjä saanut puudutetta jo synnytyksen aikana ja kuinka kauan siitä on. Liiallinen puudutteen käyttö lisää turvotusta ja vaikeuttaa ompelua. Puudutteita on myös erilaisia. Injektoitavia, suihkeita ja geelejä.

Terv. Hoitaja

[/quote]

No tässä infektio-vaarassa äiti kursitaan kokoon kudoksesta riippumatta tylpällä(tylsällä)neulalla? Olen tällainen infektio-mamma, eikä minua ole ommeltu infektion saatuani, niin siksi kyselen. ap

Vierailija
44/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:29"]

Terv. Hoitaja

[/quote]

No tässä infektio-vaarassa äiti kursitaan kokoon kudoksesta riippumatta tylpällä(tylsällä)neulalla? Olen tällainen infektio-mamma, eikä minua ole ommeltu infektion saatuani, niin siksi kyselen. ap

[/quote]

Ja siis olen huomannut että alapäässä on selkeä repeämä toisella puolella, vanhan arpikudoksen päällä.Mietin vain, olisiko jätetty ompelematta riskin takia. ap

Vierailija
45/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiukan kaukaa ap haet nyt vastausta kysymykseesi, mitä jos iskisit nyt kaikki faktat tiskiin tai ainaki palstalle.

Vierailija
46/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:34"]

Hiukan kaukaa ap haet nyt vastausta kysymykseesi, mitä jos iskisit nyt kaikki faktat tiskiin tai ainaki palstalle.

[/quote]

Mitä faktoja haluat? Kysyin ihan asiallisesti ja tuo tylppä neulakin tuli sitten vastaan, josta siis tein aloituksen ja johon lisäsin myös mieltä painavan kysymykseni, joka koskettaa minua henkilökohtaisesti.Minua ei infektion jälkeen ole ommeltu, mutta mietin miltä se mahtaisi tuntua, käytetäänkö puudutteita ym.Tuo yksi sh vastasi osaan kysymyksistäni, mutta silti ollennainen puuttui.Jotenkin voisin kuvitella neulomisen välttämistä vaikka sillä tylpällä neulalla, jos kätilöllä olisi suurentunut riski saada vakava sairaus tästä toimenpiteestä. ap

Vierailija
47/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, musta nää sekalaiset vastaukset sulle johtuu vaan siitä, että aloitusviesti oli todella epämääräisesti muotoiltu. Mut selvisihän se lopulta se varsinainen asiakin mistä oli kysymys.

Vierailija
48/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kudos alapään repeämä alueella on useimmiten sellaista, että ompeluun valitaan tylppä neula. Repeämät jätetään ompelematta kaikilta, jos ne ovat pieniä ja niiden parantuminen on arvion mukaan nopeampaa ilman ompelua

t. Hoitaja, nro 43

Vierailija
49/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 43 jatkaa

potilasta ei jätetä ompelematta infektiovaaran vuoksi, sillä sama infektiovaara on olemassa koko synnytyksen ajan. ( mm veri)

Vierailija
50/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö juttuja! Suturaatiosetin neulat ovat kertakäyttöisiä ja kiinni tässä tikinompelu langassa. Koskaan ei käytetä muuta kuin terävää uutta neulaa. Laitan kuvan.

Vierailija
51/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin puudutetta, mutta sanoivat ettei välttämättä vaikuta tarpeeksi kauan, koska verenkierto on niin vilkasta alueella. Tunsin joka neulanpiston ja aika sitkeetä tuntui ihmisnahka olevan, koska kätilö joutui voimalla vetämään neulaa ihosta läpi.

Vierailija
53/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei laitettu puudutetta vaikka pyysin ennen ompelua.

Näin Jyväskylässä 2009

Vierailija
54/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin sanottu, tylppä neulakaan ei ole tylsä.

Vierailija
55/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on av-mamman käsitys terävästä ja tylpästä neulasta, jollaisia on käytetty leikkausaleissa jo 20 vuotta?

http://www.biogelexperiences.com/fi/wp-content/uploads/2014/01/FIN-2013-02-Safe-HANDS_article.pdf

Vierailija
56/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:18"]

Ap, musta nää sekalaiset vastaukset sulle johtuu vaan siitä, että aloitusviesti oli todella epämääräisesti muotoiltu. Mut selvisihän se lopulta se varsinainen asiakin mistä oli kysymys.

[/quote]

Minusta aloitusviesti oli ihan selkeä, mutta näköjään ihmisten on pakko kommentoida, vaikkei mitään tietäisikään aiheesta? Johan se tietämättömyys tuli niissä alkuvastauksissa ilmi "Missäs maassa ap asuu, jossain kehitysmaassa?" Sitten kun selvisi, että ihan täällä kotimaassa, niin sitten moitittiin, kun en heti laittanut linkkiä tyhmille, kun tarkoitin kysymykseni jotain siitä tietäville, en viisasteleville tyhjäpäille!ap

Vierailija
57/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:29"]

Terv. Hoitaja

[/quote]

[/quote]

Synnyttäjä jolla on infektioriski ommellaan tylpällä neulalla jotta vältetään riskiä kätilön sohaista itseään neulalla, ja näinollen saada itse tartuntaa. Kyseisessä tilanteessa on kuitenkin tärkeintä ehkäistä uuden tartunnan syntymistä. Puudutusta käytetään kyllä. 

Vierailija
58/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:51"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:18"]

[/quote]

Minusta aloitusviesti oli ihan selkeä, mutta näköjään ihmisten on pakko kommentoida, vaikkei mitään tietäisikään aiheesta? Johan se tietämättömyys tuli niissä alkuvastauksissa ilmi "Missäs maassa ap asuu, jossain kehitysmaassa?" Sitten kun selvisi, että ihan täällä kotimaassa, niin sitten moitittiin, kun en heti laittanut linkkiä tyhmille, kun tarkoitin kysymykseni jotain siitä tietäville, en viisasteleville tyhjäpäille!ap

[/quote]

No kun ei siitä tietävätkään olisi aloituksesta välttämättä tajunneet mitä ajat takaa... Plus tämä ei nyt vaan ole mikään erikoistunut "kätilö vastaa" -palsta, vaan täällä juurikin kommentoi kaikki ihan kansan syvistä riveistä alkaen...

Vierailija
59/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 21:35"]

Nro 43 jatkaa

potilasta ei jätetä ompelematta infektiovaaran vuoksi, sillä sama infektiovaara on olemassa koko synnytyksen ajan. ( mm veri)

[/quote]

No jos oikein ymmärsin niin jos kätilöllä ei ole suojaamattomia avohaavoja, niin riski saada infektio on promillen luokkaa.Neulalla voit raapaista itsellesi haavan jota et huomaa ja riski on tällöin suurempi, kuin jos kätilö ei ompelisi.Korjaa jos olen väärässä. ap

Vierailija
60/70 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mua ompeleminen on sattunut niin paljon, että voihkin kivusta. Kätilö ei puuduttanut, kun en kuulemma tunne mitään synnytyksen jäljiltä. Pyyteli kyllä sitten jälkikäteen anteeksi.