Synnyttäjällä tarttuva infektio, repeämät ommellaan tylsällä neulalla?
Mitä ihmettä? Laitetaanko puudutetta? Vai jätetäänkö herkästi kokonaan ompelematta? Osaisiko joku täällä vastata?
Kommentit (70)
Tylppä neula on nimensä mukaan tylppäpäinen. Ei siis teräväpäinen kuten tavalliset neulat. Katsokaa vaikka Googlesta. Aika sadistiselta kuulostaa!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:40"]
Puudutusainetta laitetaan, mutta se ei monella toimi ollenkaan. Silti ommellaan. Minun mielestäni aivan käsittämätön juttu (onneksi omissa sektioissani ei leikattu eikä ommeltu puuduttamatta).
[/quote]
Oletko kätilö? Osaatko vastata, että jätetäänkö sitten herkästi ompelematta ollenkaan? Ei hitto....Jos siis näin on:((? ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:48"]
Tylppä neula on nimensä mukaan tylppäpäinen. Ei siis teräväpäinen kuten tavalliset neulat. Katsokaa vaikka Googlesta. Aika sadistiselta kuulostaa!
[/quote]
Hei mutta eihän ap taida elää Suomessa? Eihän....?
18: älä jauha paskaa. mulla kauhein kohta synnytyksessä oli se ompelu. olin nuori ja tyhmä enkä tajunnut vaatia vaikka nukutusta, ompelun ei kuulu sattua niin että itkee!!! sunlaisten takia synnytyskipuja ja muuta vähätellään "Kun ei se missään enää tunnu". niin, ja en todellakaan ole yksin kokemusteni kanssa, lähipiiriissäni on muitakin ja netin keskustelupalstat pullollaan noita kauhukertomuksia. ootko oikeesti sitä mieltä, että jos on kokenut hirvittävää kipua, ei tarvi enää pienemmästä välittää?!
Joo kyllä se äiti jätetään vuotamaan kuiviin jos tarpeeksi pahasti repeää...
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:51"]18: älä jauha paskaa. mulla kauhein kohta synnytyksessä oli se ompelu. olin nuori ja tyhmä enkä tajunnut vaatia vaikka nukutusta, ompelun ei kuulu sattua niin että itkee!!! sunlaisten takia synnytyskipuja ja muuta vähätellään "Kun ei se missään enää tunnu". niin, ja en todellakaan ole yksin kokemusteni kanssa, lähipiiriissäni on muitakin ja netin keskustelupalstat pullollaan noita kauhukertomuksia. ootko oikeesti sitä mieltä, että jos on kokenut hirvittävää kipua, ei tarvi enää pienemmästä välittää?!
[/quote]
Kuten joku jo tässä sanoi, tämä on yksilöllistä. Olen synnyttänyt 3 kertaa alateitse, joka kerta 3. asteen repeämät. Ompeleminen ei tuntunut yhtään miltään.
siksi sanoinkin, että älä jauha paskaa. kommentistasi sai sen kuvan, ettei se todella satu enää lapsen syntymisen jälkeen, et sanonut, että SINULLA se ei sattunut. toivottavasti et ole kätilö!
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:56"]siksi sanoinkin, että älä jauha paskaa. kommentistasi sai sen kuvan, ettei se todella satu enää lapsen syntymisen jälkeen, et sanonut, että SINULLA se ei sattunut. toivottavasti et ole kätilö!
[/quote]
No älä sinäkään "jauha paskaa" ja pelottele, että se ompeleminen on pakosti jotenkin erityisen kamalaa.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:52"]
Joo kyllä se äiti jätetään vuotamaan kuiviin jos tarpeeksi pahasti repeää...
[/quote]
Tuolla ohjeessa oli, ettei äitiä ommella niin herkästi, vaikka tarvetta olisi vs. normaali synnyttäjä.
Synnytin 8kk sitten, paikallispuudutuksella, episitomia kiellon annoin ja kätilö kysyi että puudutetaanko kun aloitti tikkaamaan.
Ompeleet laitettiin koko matkalle ilman puudutusta, vähän nipisti mutta siinä kohtaa oli paikat jo sen verran hellänä ettei paljoa haitannut :)
18 ei taida olla mikään priimus luetunymmärtämisessä. minä sanoin että MINULLA sattui, ja monella tuttavallani. se ei ole paskanjauhantaa vaan puhdasta totta, toisin kuin sinun väitteesi, "ettei se enää miltään tunnu vauvan syntymän jälkeen". got it?
En tajua tämän keskustelun pointtia lainkaan, enkä varsinkaan tätä jankkaamista. Ja monellako suomalaisella synnyttäjällä on tarttuva infektio?
Paikat saattaa hajota kun pulska poika tulee maailmaan rytinällä, kyllä ne kursitaan kokoon. Itse sain sektion mutta en mukavuussyistä. Tikkiä tuli kans ja komee arpi mutta ei se mitään kun terveen vauvan sain toistakymmentä vuotta sitten.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:58"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:56"]siksi sanoinkin, että älä jauha paskaa. kommentistasi sai sen kuvan, ettei se todella satu enää lapsen syntymisen jälkeen, et sanonut, että SINULLA se ei sattunut. toivottavasti et ole kätilö!
[/quote]
No älä sinäkään "jauha paskaa" ja pelottele, että se ompeleminen on pakosti jotenkin erityisen kamalaa.
[/quote]
Voi se ollakin, ja vielä tylpällä neulalla! ap
On siellä äiti ihmiset kun käyttävät rumaa kieltä.
Huhhuh. Vähän nipistää, kyseessä erikoisneula (ei tylsä, ei mikään kidutusväline) ja puudutusta saa lisää jos ei tehoa ensin. Ei ole tuskallisen kipeä (yleensä!) ja kursitaan jos on tarve
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:04"]
En tajua tämän keskustelun pointtia lainkaan, enkä varsinkaan tätä jankkaamista. Ja monellako suomalaisella synnyttäjällä on tarttuva infektio?
[/quote]
Jep, ensin mua syytetään ulkomaalaiseksi joka asuu kehitysmaassa, ja muutama tavallinen synnyttäjä tulee kertomaan että ihan terävä se neula oli ja blaa,blaa. Olisin toivonut edes yhden kätilön/sairaanhoitajan näkemystä tai kokemusta tähän. Tai tällaisen riskisynnyttäjän.Mielenkiintoista reagointia aiheeseen, mikä ei todennäköisesti kosketa ketään näistä vastaajista. ap
"On siellä äiti ihmiset kun käyttävät rumaa kieltä." Voi hellanduudelis sentään.
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 20:14"]
Huhhuh. Vähän nipistää, kyseessä erikoisneula (ei tylsä, ei mikään kidutusväline) ja puudutusta saa lisää jos ei tehoa ensin. Ei ole tuskallisen kipeä (yleensä!) ja kursitaan jos on tarve
[/quote]
Onko puudutusneula terävä? Entä jätättekö herkemmin kursimatta vs. tavallinen synnytys? Ymmärrän että pakolliset kursitaan tietenkin, mutta eikös ompeleminen ole kätilön henkilökohtainen päätös? ap
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:41"]
[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:40"]Puudutusainetta laitetaan, mutta se ei monella toimi ollenkaan. Silti ommellaan. Minun mielestäni aivan käsittämätön juttu (onneksi omissa sektioissani ei leikattu eikä ommeltu puuduttamatta).
[/quote]
Sektio ja repeämien ompeleminen alatiesynnytyksen jälkeen on kaksi täysin eri asiaa. Voin vakuuttaa että kun kokonainen lapsi on tullut siitä lävitse, ompeleminen ei tunnu yhtään miltään edes ilman puudutteita...
[/quote]
Kolmen alatiesynnytyksen ja kolmen ompelukerran jälkeen väittäisin, että kyllä se kirpaisee (aika paljonkin), vaikka on puudutukset laitettu... Meitä on moneen junaan.