Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ulkomaiden ihannointi

Vierailija
25.07.2014 |

Mikä ihmeen ulkomaalaisten ihannoimisen buumi täällä on? Miksi suomalainen ei saa olla kuten suomalaiset ovat vaan pitäisi esittää muuta ja kääntyä muiden maiden tavoille? Oikein säälittää kun ulkosuomalaiset tulevat pätemään ja mollaamaan kuinka heillä on asiat kuin paratiisissa ja katsovat nenänvartta pitkin meitä Suomessa asuvia. Sitten ollaan niin jet-set ihmisiä että oksat pois.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä asun ulkomailla mutten mitenkään katso Suomessa asuvia nenänvartta pitkin. 

Haluaisin kuitenkin sanoa Suomessa asuville suomalaisille että Suomen ulkopuolella koulutus on tärkeä juttu, myös naisille. Ihmiset tekevät hommia niska limassa jotta saa leivän pöytään ja maksavat veroja ja muita maksuja paljon enemmän kuin Suomessa asuvat suomalaiset kuvittelevat. Minua myös ärsyttää se kuinka Suomessa asuvat suomalaiset arvostelevat muunmaalaisten älykkyyttä ja nostavat itseään jalustalle jota ei todellisuudessa ole. Työnteko tuo menestystä ja sitä on siellä missä älykkyyttä. Onko sitä Suomessa nykyään. Sitä kannattaa jokaisen miettiä hiljalleen itsekseen ennen kuin syyttää kaikista vastoinkäymisistään valtiota, eduskuntaa tai ulkomaita. pIste.

Vierailija
2/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No samaa tapahtuu kaikkialla muuallakin. Arvaa vaan miten paljon Suomessa asuvat venäläiset käyvät netissä ja muuallakin jauhamassa Venäjällä asuville siitä missä perslävessä he asuvat ja kuinka paljon parempia he ovat kun asuvat Suomessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä kutsutaan kansainvälistymiseksi ja asioiden ymmärtämiseksi. Tuotteiden valmistusmaalla ei ole merkitystä vaan tuotteella. Elämisen mahdollisimman hyvällä laadulla on merkitystä eikä sillä missä maassa ollaan. 

Vierailija
4/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua ihmetyttää että "ulkomaita" ihannoidaan jonain yhtenäisenä möykkynä. "Kyllä täällä ollaan niin juntteja, ULKOMAILLA ei sentään kukaan laittaisi tuollaista päälleen... täällä ei kukaan tule apuun vaikka selkä poikki kirkuisi apua keskellä tietä, kyllä ULKOMAILLA sentään ollaan heti auttamassa vaikka vain kynsi katkeaisi... täällä vihataan lapsia, ULKOMAILLA kaikki tulevat aina itkevälle pikkulapselle lepertelemään ja antavat tikkarit... täällä tuomitaan kaikesta, ULKOMAILLA sentään ollaan niin suvaitsevaisia joka asiasta että... tämä on niin lihavaa kansaa, ULKOMAILLA syödään terveellisesti ja kaikilla on painoindeksi normaalin rajoissa..."

Joo-o.

Vierailija
5/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 5 kiteytit asiani paljon paremmin kuin itse osasin, juuri tuonlaista ajattelua ajoin takaa.

-ap

Vierailija
6/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:29"]Mikä ihmeen ulkomaalaisten ihannoimisen buumi täällä on? Miksi suomalainen ei saa olla kuten suomalaiset ovat vaan pitäisi esittää muuta ja kääntyä muiden maiden tavoille? Oikein säälittää kun ulkosuomalaiset tulevat pätemään ja mollaamaan kuinka heillä on asiat kuin paratiisissa ja katsovat nenänvartta pitkin meitä Suomessa asuvia. Sitten ollaan niin jet-set ihmisiä että oksat pois.

[/quote]

Sun asenteesi on outo. Tätä palstaa kun muutenkin lukee niin ulkosuomalaiset ollaan hylkiöitä. Sori jos sua joku katsoo niin mutta äläs yleistä.

Vierailija
7/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:53"]Eniten minua ihmetyttää että "ulkomaita" ihannoidaan jonain yhtenäisenä möykkynä. "Kyllä täällä ollaan niin juntteja, ULKOMAILLA ei sentään kukaan laittaisi tuollaista päälleen... täällä ei kukaan tule apuun vaikka selkä poikki kirkuisi apua keskellä tietä, kyllä ULKOMAILLA sentään ollaan heti auttamassa vaikka vain kynsi katkeaisi... täällä vihataan lapsia, ULKOMAILLA kaikki tulevat aina itkevälle pikkulapselle lepertelemään ja antavat tikkarit... täällä tuomitaan kaikesta, ULKOMAILLA sentään ollaan niin suvaitsevaisia joka asiasta että... tämä on niin lihavaa kansaa, ULKOMAILLA syödään terveellisesti ja kaikilla on painoindeksi normaalin rajoissa..."

Joo-o.

[/quote]

Hei AP mikäs sun oikea ongelma on?

Vierailija
8/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämäkin on sellainen asia että isosta ja hyväitsetuntoisesta maasta (vrt. USA, Saksa, Ranska...) tulevat ei yksinkertaisesti välitä siitä mitä heistä muualla ajatellaan... Tulee mieleen se vitsi missä suomalainen näkee elefantin ja ainoa ajatus on "mitä se minusta ajattelee?".

Vierailija
9/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen tervehtimättömyys on vaan niin huvittavaa.
(Veikkaan että sitä tarkoitettiin.)

Vierailija
10/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo muiden maiden ihannoiminen on yleismaailmallinen ilmiö. Kaikissa maissa on ihan samoin; ruoho on vihreämpää rajan takana.

Asun "ulkomailla" ja voin sanoa, että täällä on ihan samoin; omia tapoja ei arvosteta ja muut ne kyllä osaa pukeutua, on hyvä sää, ruoka on parempaa jne jne.

Vierailija
11/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:53"]Eniten minua ihmetyttää että "ulkomaita" ihannoidaan jonain yhtenäisenä möykkynä. "Kyllä täällä ollaan niin juntteja, ULKOMAILLA ei sentään kukaan laittaisi tuollaista päälleen... täällä ei kukaan tule apuun vaikka selkä poikki kirkuisi apua keskellä tietä, kyllä ULKOMAILLA sentään ollaan heti auttamassa vaikka vain kynsi katkeaisi... täällä vihataan lapsia, ULKOMAILLA kaikki tulevat aina itkevälle pikkulapselle lepertelemään ja antavat tikkarit... täällä tuomitaan kaikesta, ULKOMAILLA sentään ollaan niin suvaitsevaisia joka asiasta että... tämä on niin lihavaa kansaa, ULKOMAILLA syödään terveellisesti ja kaikilla on painoindeksi normaalin rajoissa..."

Joo-o.

[/quote]

[/quote]

Minä joka kirjoitin tuon viestin, en ole ap. Eikä minulla ole mitään "ULKOMAITA" vastaan. Esimerkiksi suurin osa parhaista ystävistäni on brittejä, viihdyn Iso-Britanniassa ja olen jopa aikeissa muuttaa sinne, mutta tiedostan silti, että Iso-Britannia on monella tapaa myös ihan pe..estä. Siellä on paljon sellaista, johon minun ei välttämättä edes tarvitse törmätä, jos ja kun en mene mukavuusalueeni ulkopuolelle. Minulla on mahdollisuus pitäytyä idyllisessä "ULKOMAASSA", joten totta kai se näyttäytyy minulle hienona paikkana. Useimmilla paikallisilla ei ole mahdollisuutta elää mitään idyllistä hyväpalkkaisen ulkosuomalaisen porvariselämää, joten heille ne Iso-Britannian paskamaisemmat puolet ovat enemmän läsnä.

Vierailija
12/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:55"]

nro 5 kiteytit asiani paljon paremmin kuin itse osasin, juuri tuonlaista ajattelua ajoin takaa.

-ap

[/quote]

Enpä usko että noita juttuja kirjoittelevat oikeasti ulkomailla asuvat vaan nimenomaan Suomessa asuvat joiden mielipide ulkomaista on lähinnä tv-sarjojen ja blogien luomaa harhaa. Pariisi nähdään Macaroneina ja Eiffel-tornina, Usaa ihannoidaan sinkkuelämän ihannemaana. Ulkomailla asuvana tietää että arki on arkea täälläkin. Tosin huomaa myös mika ero on sulkeutuneisuudella ja tiedonhalulla. Suomeen kun tulee niin siellä kukaan ei halua tietää mitään kun kaikki on kuitenkin niin paljon paremmin ja älykkäämmin siellä. Minä ainakin menen hiljaiseksi sellaisen itseriittoisuuden edessä. Nöyryys ja ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen ovat asioita joihin olen tottunut ulkomailla asuessa. Myös siihen että joka maassa on sekä laihoja että lihavia. Tämä aloitus on kuin malliesimerkki siitä kuinka rajoittuneesti asioita ajatellaan silloin kun ei ajatella. 

Vierailija
13/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:11"]

-ap

[/quote]

Enpä usko että noita juttuja kirjoittelevat oikeasti ulkomailla asuvat vaan nimenomaan Suomessa asuvat joiden mielipide ulkomaista on lähinnä tv-sarjojen ja blogien luomaa harhaa. Pariisi nähdään Macaroneina ja Eiffel-tornina, Usaa ihannoidaan sinkkuelämän ihannemaana. Ulkomailla asuvana tietää että arki on arkea täälläkin. Tosin huomaa myös mika ero on sulkeutuneisuudella ja tiedonhalulla. Suomeen kun tulee niin siellä kukaan ei halua tietää mitään kun kaikki on kuitenkin niin paljon paremmin ja älykkäämmin siellä. Minä ainakin menen hiljaiseksi sellaisen itseriittoisuuden edessä. Nöyryys ja ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen ovat asioita joihin olen tottunut ulkomailla asuessa. Myös siihen että joka maassa on sekä laihoja että lihavia. Tämä aloitus on kuin malliesimerkki siitä kuinka rajoittuneesti asioita ajatellaan silloin kun ei ajatella. 

[/quote]

Mutta etkö huomaa, että sinä sorrut aivan samaan? Ethän sinä asu "ulkomailla" - eli kaikissa ulkomaissa samaan aikaan - vaan jossain tietyssä maassa. Luultavasti asut myös jollain tietyllä alueella, jonkin tietyn yhteiskuntaluokan parissa.

"Sulkeutuneisuus" vs. "tiedonhalu"... tämäkin on vähän erikoista kategorisointia. Suomalaiset ovat keskimäärin aika hiljaisia ja sulkeutuneita sosiaalisissa tilanteissa, se on totta. Sillä ei kuitenkaan taida olla tiedonhalun kanssa paljonkaan tekemistä, kun ottaa huomioon, miten monella alalla Suomi on näinkin pienenä maana tutkimuksen edelläkävijä.

"Nöyryys ja ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen ovat asioita joihin olen tottunut ulkomailla asuessa": niin, niissä maissa ja niillä alueilla, joilla olet asunut. Minä taas voisin yhtä lailla sanoa, että "nöyryys, ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen" eivät ainakaan ole asioita, joihin olen tottunut esimerkiksi viettäessäni aikaa Ranskan maaseudulla tai Lontoossa.

Outoja nämä stereotypiat muutenkin. Siis suomalaisilla on liian huono itsetunto, sanotaan (tässäkin ketjussa), mutta samalla suomalainen ei ole tarpeeksi nöyrä? Ok.

t: ei ap

Vierailija
14/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:11"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 17:57"]

Joo-o.

[/quote]

[/quote]

Minä joka kirjoitin tuon viestin, en ole ap. Eikä minulla ole mitään "ULKOMAITA" vastaan. Esimerkiksi suurin osa parhaista ystävistäni on brittejä, viihdyn Iso-Britanniassa ja olen jopa aikeissa muuttaa sinne, mutta tiedostan silti, että Iso-Britannia on monella tapaa myös ihan pe..estä. Siellä on paljon sellaista, johon minun ei välttämättä edes tarvitse törmätä, jos ja kun en mene mukavuusalueeni ulkopuolelle. Minulla on mahdollisuus pitäytyä idyllisessä "ULKOMAASSA", joten totta kai se näyttäytyy minulle hienona paikkana. Useimmilla paikallisilla ei ole mahdollisuutta elää mitään idyllistä hyväpalkkaisen ulkosuomalaisen porvariselämää, joten heille ne Iso-Britannian paskamaisemmat puolet ovat enemmän läsnä.

[/quote]

Englantihan on aivan paska paikka. Ei sinne kukaan halua. Lämmin sää on pääasia ja silloin elämänlaatu on huomattavasti parempi. 

Vierailija
15/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:29"][quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:11"]

-ap

[/quote]

[/quote]

Mutta etkö huomaa, että sinä sorrut aivan samaan? Ethän sinä asu "ulkomailla" - eli kaikissa ulkomaissa samaan aikaan - vaan jossain tietyssä maassa. Luultavasti asut myös jollain tietyllä alueella, jonkin tietyn yhteiskuntaluokan parissa.

"Sulkeutuneisuus" vs. "tiedonhalu"... tämäkin on vähän erikoista kategorisointia. Suomalaiset ovat keskimäärin aika hiljaisia ja sulkeutuneita sosiaalisissa tilanteissa, se on totta. Sillä ei kuitenkaan taida olla tiedonhalun kanssa paljonkaan tekemistä, kun ottaa huomioon, miten monella alalla Suomi on näinkin pienenä maana tutkimuksen edelläkävijä.

"Nöyryys ja ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen ovat asioita joihin olen tottunut ulkomailla asuessa": niin, niissä maissa ja niillä alueilla, joilla olet asunut. Minä taas voisin yhtä lailla sanoa, että "nöyryys, ystävällisyys sekä muiden ihmisten huomioon ottaminen" eivät ainakaan ole asioita, joihin olen tottunut esimerkiksi viettäessäni aikaa Ranskan maaseudulla tai Lontoossa.

Outoja nämä stereotypiat muutenkin. Siis suomalaisilla on liian huono itsetunto, sanotaan (tässäkin ketjussa), mutta samalla suomalainen ei ole tarpeeksi nöyrä? Ok.

t: ei ap

[/quote]

Et varmaan sitten tajua, että kaikkia viestejä ei ole kirjoittanut yksi ja ainoa henkilö, vaan mielipiteitä on yhtä monta kuin ihmistäkin... Outo ajatuspoliisimentalieetti, sekä sinulla että ainakin aloittajalla... Live and let live, peace!

Vierailija
16/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myös ymmärrä sitä, että jos joku ulkomailla asuva mamma kertoo jotain positiivista nykyisestä asuinmaastaan, hän on leuhka ja on noussut kaikin puolin hattuun se ulkomailla asuminen. Ulkosuomalaistenhan pitää aina sanoa, kuinka ikävä on Suomeen ja ruisleipää ja kesäöitä ym. ihanuuksia, Suomi pitää olla aina sydämessä. Jos ei ole niin voi kurja kuinka kehtaa! 

On jonkinlainen tabu, että Suomesta poismuuttanut saisi sanoa jostain epäkohdasta ilman että kivitetään. :)

Vierailija
17/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kans jos joku juntti-Pirjo on käynyt ulkomailla lomailemassa jossain turistikohteessa, ollut siellä viikon ja ihana loma, elämä on hymyillyt, seura on ollut hyvää ja kaikin puolin hauskaa ja asiakaspalvelijat ovat olleet hyväntuuliselle Pirjolle kohteliaita ja Pirjo on syönyt hyvää ruokaa ja shoppaillut sydämensä kyllyydestä, tottai silloin sellaisen viikon jälkeen kaikki ulkomailla on paremmin, ruoka, ihmiset, käytöstavat ..onpas tosiaan kummaa;-)

Vierailija
18/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]

Sitten kans jos joku juntti-Pirjo on käynyt ulkomailla lomailemassa jossain turistikohteessa, ollut siellä viikon ja ihana loma, elämä on hymyillyt, seura on ollut hyvää ja kaikin puolin hauskaa ja asiakaspalvelijat ovat olleet hyväntuuliselle Pirjolle kohteliaita ja Pirjo on syönyt hyvää ruokaa ja shoppaillut sydämensä kyllyydestä, tottai silloin sellaisen viikon jälkeen kaikki ulkomailla on paremmin, ruoka, ihmiset, käytöstavat ..onpas tosiaan kummaa;-)

[/quote]

Haha niinpä. Se kun ihmiset ei tajua, että on pikkaisen eri asia olla jollain pakettimatkalla kuin oikeasti asua ja elää jossain maassa.

Vierailija
19/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 19:12"]

[quote author="Vierailija" time="25.07.2014 klo 18:56"]

[/quote]

Haha niinpä. Se kun ihmiset ei tajua, että on pikkaisen eri asia olla jollain pakettimatkalla kuin oikeasti asua ja elää jossain maassa.

[/quote]

Tai et jos jonkun turistirysän asiakaspalvelijat on olleet mielin kielin, kun hyväntuuliset turistit jättää mieluummin tippiä, niin silloin voi tehdä sen yleistyksen, että ulkomailla on "aina parempi palvelu". :)

Vierailija
20/21 |
25.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote] Eniten minua ihmetyttaa suomalaisten asenne "ulkomaita" kohtaan (lue:varsinkin usaa). Taalla ollaan niin juntteja, kaytostavattomia, lihavia ja lukutaidottomia etta ei mitaan maaraa. Mutta auta armias kun meidan Sara paasee ihan Amerikkaan maailmaa valloittamaan niin johan taivas aukesi suomalaisille.

Enpa ole amerikkalaisilla palstoilla nahnyt ketaan noin katkerasti mollattavan, painvastoin asenne on se etta tatakin asiaa voisimme parantaa vaikka todellisuudessa ei tarvitse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan viisi