Papakoe ja kierukka
Pitääkö papa ottaa ennen kierukan laittoa (vaihtoa) jos papa otettu vuosi sitten?
Kommentit (6)
Itse sain jonkun ihmeen skenen rauhasen tulehduksen gyneltä kun otettiin papakoe kun mulla oli kierukka sisässä :s onneksi papakoe oli negatiivinen ja ei ollut muitakaan tauteja ja toi tulehdus parani antibioteilla. Mutta en kyllä uudestaan uskalla papakokeeseen silloin kun kierukka on sisässä, kun säikähdin tosta tulehduksesta sen verran..
Lisäyksenä vielä äskeiseen, ei tarvitse ellei ole ollut poikkeavaa. Jos suositeltu esim kontrolli 1 v, niin sitten otetaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain jonkun ihmeen skenen rauhasen tulehduksen gyneltä kun otettiin papakoe kun mulla oli kierukka sisässä :s onneksi papakoe oli negatiivinen ja ei ollut muitakaan tauteja ja toi tulehdus parani antibioteilla. Mutta en kyllä uudestaan uskalla papakokeeseen silloin kun kierukka on sisässä, kun säikähdin tosta tulehduksesta sen verran..
Ja en tiiä tuliko tulehdus siitä, että gyne oli vahingossa käyttänyt likaisia välineitä. Vai ärsyyntyköhän mulla vaan paikat kun gyne tökki kohdun kaulaa missä oli kierukkakin sisällä..
Kiitos vastauksista. Jospa sitä ei minullakaan tarvitse erikseen ottaa, kun on aina ollut ok. Ja tosiaan vuosi sitten otettu. Varmistan vielä asian lääkäriltä, niin ei tuu turhia yllätyksiä.
Ei multa ainakaan ole otettu. Ekalla kerralla otettiin ihan siksi, että katsoivat papereista, että edellisestä on monta vuotta.