Jos haluaa laihtua, on syötävä vähemmän
Näinhän sanotaan, mutta silti nämä sanojat eivät anna ratkaisua, miten se vähemmän syöminen oikeasti onnistuu.
Kommentit (33)
Pidä ruokapäiväkirjaa tai lataa puhelimeen sovellus, jolla voit seurata syömisen määrää ja kaloreita. Minulla on käytössä Lose It! -sovellus ja itselle on toiminut tällainen syömisen seuraamisen "pelillistäminen".
Esim. työpaikkalounaalle ota mukaan tavallista pienempi annos kotiruokaa tai pienikokoinen valmisruoka ja pidät huolta, ettet pääse ainakaan helposti mussuttamaan leipää tai välipaloja korvaamaan pienempää annoskokoa.
Jos sinulla on tapana syödä huomaamatta koko pussi herkkuja kerralla, teet niin että annostelet pussista vaikka puolet kerralla syötäväksi, loput pyykkipojalla kiinni ja kaappiin pois näkyvistä.
Mene listan kanssa kauppaan. Pysy listassa. Mieti jokaisen tuotteen kohdalla kaupassa, että jos ostat sen, syöt sen ja se siirtyy lanteillesi sekä rasvoittamaan maksaasi.
Valinnat tehdään tuotteita ostaessa. Sinun ei ole edes pakko syödä määrällisesti vähemmän jos ostamasi ruoka on vähäkalorista.
Tee sunnuntaina viikon ruuat valmiiksi ja jaa se annoksiksi rasioihin.
Jos sinun on vaikea hahmottaa sopivia määriä, lataa itsellesi sovellus, joka laskee kalorit. Osta keittiövaaka, jolla punnitset ruuat.
Mene terapiaan, jossa pääset käsittelemään tunnesyömistäsi ja huonoa itsehillintääsi. Myös vertaistuki voi auttaa. Facebookissa on ryhmiä.
Ole hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Meikällä on lääke nimeltä Ozempic diabeteksen hoitoon. Tämä lääke on itseasiassa suolistohormoni; toisilla sitä on enemmän / paljon, toisilla tosi vähän.
Olen laihtunut n. 4 kk:ssa n. 15 kg. Helppo huudella niiden, joilla tuota hormonia on runsaasti, että laihtukaa.
Minullakin on Ozempic-resepti takataskussa. En vaan vielä päässyt aloittamaan sitä muiden terveysongelmien takia. Kiva kuulla, että se on auttanut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meikällä on lääke nimeltä Ozempic diabeteksen hoitoon. Tämä lääke on itseasiassa suolistohormoni; toisilla sitä on enemmän / paljon, toisilla tosi vähän.
Olen laihtunut n. 4 kk:ssa n. 15 kg. Helppo huudella niiden, joilla tuota hormonia on runsaasti, että laihtukaa.
Suurin osa ei ole yhtä typeriä kuin sinä.
Mutta kukaan ei ole niin tyhmä kuin sinä. Mitä et käsittänyt tuossa viestissä?
Vierailija kirjoitti:
Pidä ruokapäiväkirjaa tai lataa puhelimeen sovellus, jolla voit seurata syömisen määrää ja kaloreita. Minulla on käytössä Lose It! -sovellus ja itselle on toiminut tällainen syömisen seuraamisen "pelillistäminen".
Esim. työpaikkalounaalle ota mukaan tavallista pienempi annos kotiruokaa tai pienikokoinen valmisruoka ja pidät huolta, ettet pääse ainakaan helposti mussuttamaan leipää tai välipaloja korvaamaan pienempää annoskokoa.
Jos sinulla on tapana syödä huomaamatta koko pussi herkkuja kerralla, teet niin että annostelet pussista vaikka puolet kerralla syötäväksi, loput pyykkipojalla kiinni ja kaappiin pois näkyvistä.
heh!
tätä siis se teidän hoikkien kärvistely on!
tuon takia kuvittelette, että läskit on läskejä.
teillä kun se onnistuu noin helposti.
Arvomaailman ja tavoitteiden kirkastaminen, tietoisen läsnäolon harjoitukset, joskus terapia (esim. kognitiivinen käyttäytymisterapia). Aloita vaikka kirjasta Kohti arvoistasi (Pietikäinen).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sillä tavalla se onnistuu, että laitat sitä ruokaa suuhusi vähemmän kuin ennen. Eli otat lautasellesi pienemmän annoksen kuin ennen. Kastikkeet ovat yleensä melkoisia kaloripommeja, joten sen määrää vähentämällä saat pienimmällä vaivalla pienennettyä annostasi.
Jos juot makeita juomia, vaihda ne veteen tai laimenna puolet mehua, puolet vettä.
P.S. Jos painosi nousee jatkuvasti, ja saat pienillä ruokailutapojen muutoksella painonnousun pysähtymään, tiedät, että suuntasi on oikea. Vielä pieni samansuuntainen muutos ruokailutapoihin, tai lisäystä liikuntaan, niin painosi lähtee laskemaan.
Et osannut neuvoa, miten se vähemmän syöminen onnistuu.
Selittäisitkö itse, mikä estää onnistumasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
heh!
tätä siis se teidän hoikkien kärvistely on!tuon takia kuvittelette, että läskit on läskejä.
teillä kun se onnistuu noin helposti.
En ole hoikka mutta olen näillä konsteilla laihtunut keväästä 10 kg. Toki liikuntaakin olen harrastanut mutta siitähän ei kysytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei edes pidä paikkaansa. Olen viimeisen 2kk aikana syönyt mitättömän vähän. Tänään esimerkiksi koko päivän aikana 2dl puuroa ja 5 lihapullaa. Silti paino noussut yli 10kg tämä samaisen 2kk aikana.
Sulla on kroppa säästöliekillä, kun syöt liian vähän.
Selitätkö vielä miten on mielestäsi mahdollista kuolla nälkään?
Kysy afrikanneekeriltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo ei edes pidä paikkaansa. Olen viimeisen 2kk aikana syönyt mitättömän vähän. Tänään esimerkiksi koko päivän aikana 2dl puuroa ja 5 lihapullaa. Silti paino noussut yli 10kg tämä samaisen 2kk aikana.
Sulla on kroppa säästöliekillä, kun syöt liian vähän.
Taas on av-dorkat alapeukuttamassa.
Vierailija kirjoitti:
Narraatko kuten nämä hengenvaarallisesti lihavat tohtori. Nowia.
Suurin osa ei ole yhtä typeriä kuin sinä.