Siis onko joku hoitovelvollisuus vanhempia kohtaan? Pitääkö jättää perhe ja muuttaa vanhemmille omaishoitajaksi? Kukas ne omat lapset sitten hoitaa??
Siis te jotka hoidatte vanhoja vanhempia ja välimatkaa 200 km niin miten onnistutte?
Kommentit (34)
En hoida. Vanhempani totesivat aikanaan, kun saivat lastenlapsia, että ei kiinnosta. Minä totesin saman, kun alkoivat valittaa, etteivät meinaa pärjätä enää kotonaan.
No totta kai on! Suomi on täynnä hylättyjä lapsia, joiden vanhemmat ovat muuttaneet asumaan isovanhempien omahoitajiksi. Etkö ole moista huomannut...?
Kuinka tyhmiä aloituksia täällä taas tänään onkaan....
Meillä äitini on raivona kun olen huono ja itsekäs tytöt kun en ole häntä passaamassa.
Nyt haukkuu koko suvulle kuinka kiittämätön pazka olen.
Itse hoidatti meidät lapset omalla äidiltään.
Käytti hyväkseen leskiäitiä. Lepäsi minkä kerkesi ja valitti kuinka me lapset olemme tiellä.
Äiti soittaa ja kiukuttelee. Purkaa omatoimisesti hänelle sovitut kotihoitajakäynnit. Sitten soittaa ja tivaa, että hänelle pitää soittaa joka päivä, jos hän vaikka kuolee tai saa sairaskohtauksen yksinään. Ei suostu edes hakemaan hoitokotiin. Minulla on oikeus sitä ja minulla on oikeus valitusta kuuluu kaikkiin ehdotuksiin.
Itse käyn töissä, nukun huonosti ja syön kourallisen verenpainelääkkeitä. Stressaa ihan järjettömästi.
Omat vanhempani ovat jo kuolleet, samoin appivanhemmat ja puoliso. Olen kirjoittanut omakantaan, ettei minun hoitoani saa sälyttää lapsilleni vaan yhteiskunnan pitää hoitaa minut. Perustelu: lapset eivät ole pyytäneet saada syntyä eikä heillä ole hoitovelvollisuutta toisin kuin vanhemmilla on lapsia kohtaan, koska vanhemmat ovat syyllisiä lasten olemassaoloon. Poliitikot hokevat synnytystalkoita, joten sitten pitää hoitaa ne, jotka ovat synnyttäneet.
Vierailija kirjoitti:
Meillä äitini on raivona kun olen huono ja itsekäs tytöt kun en ole häntä passaamassa.
Käytti hyväkseen leskiäitiä. Lepäsi minkä kerkesi ja valitti kuinka me lapset olemme tiellä.
Näillä vanhuksilla on kovin valikoiva muisti. Äiti sai aikoinaan tulla ja mennä miten tahtoi, koska minua hoiti äitini täti. Oman lapsen olen hoitanut yhdessä puolison kanssa, ei ole ollut lapsenvahtipalveluita käytössä. Äitini vanhemmat hoiti enoni perintötilalla.
Ei tarvitse muuttaa, ota heidät luoksesi asumaan niin hoituu yksillä lämpimillä lastesi ohessa.
Ei tietenkään kukaan edellytä ketään tytärtä tai poikaan hoitamaan vanhoja vanhempia.
Mutta toki kuuluisi jo tapoihin, auttaa jossain pienissä asioissa heitä, aina kun siihen on mahdollisuus.
Luulisi nykyihmisten käsittävän senkin, että etenkin yksin jäänyt äiti, saattaa turvautua tyttäriinsä.
Vanhemmista ihmisistä tulee arkoja ja pelkääviä, kukapa nyt haluaisin kuolla vuoteeseensa tai lattialle ja löytyä siitä vasta viikkojen kuluttua.
Eikä niihin hoitokoteihin noin vain mennä eikä päästä. Niihin kriteerit, minkä kuntoisia ihmisiä sinne otetaan.
Jos näyttää ettei enää pärjää yksin, kuten hygienia, siisteys, lääkkeet ruoka tai muu, silloin vain kielloista huolimatta on teettettävä hoidon/ hoivan kartoitus. Se on yksinkertaisesti pakko.
Ja yksinäisyys panee ihmiset soittelemaan muille, ja se että vanhukset ovat itsekin huolestuineita omasta voinnistaan.
Henkistä turvaa niillä puheluilla vain haetaan.
No annat lapset tietysti huostaan. Niinhän me kaikki muutkin teemme. Eikun...
Ei ole. Iso-osa keski-ikäisistä jäisi töistä pois vanhuksia hoitamaan?! Höpö höpö!
Vierailija kirjoitti:
Äiti soittaa ja kiukuttelee. Purkaa omatoimisesti hänelle sovitut kotihoitajakäynnit. Sitten soittaa ja tivaa, että hänelle pitää soittaa joka päivä, jos hän vaikka kuolee tai saa sairaskohtauksen yksinään. Ei suostu edes hakemaan hoitokotiin. Minulla on oikeus sitä ja minulla on oikeus valitusta kuuluu kaikkiin ehdotuksiin.
Itse käyn töissä, nukun huonosti ja syön kourallisen verenpainelääkkeitä. Stressaa ihan järjettömästi.
Minkä verran hoidat äitisi asioita?
Hoidatko hänen pankkiasiansa. Seuraatko, tiedätkö mitä lääkkeitä äitisi päivittäin käyttää.
Hänhän on jo hoidon piirissä, jos hänellä käy kotihoitaja.
Vai mitä tarkoitat kotihoitajalla?
Kuka hoitaa siivouksen äidin kodissa. Kuka kylvettää ja saunottaa.
Onko se niin vaikeaa olla ystävällinen vanhalle ihmiselle, mutta samalla olla välittämättä hänen pahoistakin sanoista ja mahdottomista vaatimuksesta.
On se tosi outoa, ettei enää tulla edes keskustelun tasolla toimeen omien ikääntyvien vanhempien kanssa.
Vaan heidät pitää haukkua maan rakoon yleisellä keskustelupalstalla.
Ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa vanhempiaan, mutta lapsia on. Lapset otetaan huostaan, jos ei huolehdi heistä vaan vanhoista vanhemmistaan, kun pitäisi ottaa huostaan ne vanhemmat!
On tehtävä huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen ja dvd-virastoon ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henklöstä. Sen jälkeen voi pestä kätensä äitisi asioista. Puheluista voit sopia jonkun tietyn ajan , milloin soitat hänelle eikä muuhun aikaan tarvitse vastata.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenelläkään ole velvollisuutta hoitaa vanhempiaan, mutta lapsia on. Lapset otetaan huostaan, jos ei huolehdi heistä vaan vanhoista vanhemmistaan, kun pitäisi ottaa huostaan ne vanhemmat!
On tehtävä huoli-ilmoitus sosiaalitoimeen ja dvd-virastoon ilmoitus edunvalvonnan tarpeessa olevasta henklöstä. Sen jälkeen voi pestä kätensä äitisi asioista. Puheluista voit sopia jonkun tietyn ajan , milloin soitat hänelle eikä muuhun aikaan tarvitse vastata.
Nykyään bluray-virastoon tai Netflixille suoraan.
Vierailija kirjoitti:
En hoida. Vanhempani totesivat aikanaan, kun saivat lastenlapsia, että ei kiinnosta. Minä totesin saman, kun alkoivat valittaa, etteivät meinaa pärjätä enää kotonaan.
Eli ei riittänyt, että hoitivat sinut. Olisi vielä pitänyt hoitaa sinunkin lapsesi. Sittenkö olisivat ansainneet saada apua omalta lapseltaan?
Vierailija kirjoitti:
Hm, huolehdin äidistäni, joka leskeydyttyään heittäytyi "kädettömäksi" yli 17 vuotta. Ja mitä se maksoi? Uupumisen. Joka sen hinnan haluaa maksaa, niin kaikin mokomin. Älkää missään tapauksessa ottako vanhempianne niskoillenne, te ette siihen pysty, ellei teillä ole geriatriasta ja vanhusten hoitamisesta tietoa.
Ei ole velvollisuutta. Kyllä se on yhteiskunnan tehtävä. Sen vuoksi han sitä veroja maksetaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse muuttaa, ota heidät luoksesi asumaan niin hoituu yksillä lämpimillä lastesi ohessa.
Hienoa, että palataan takaisin monisukupolviseen yhteisölliseen asumiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse käyn töissä, nukun huonosti ja syön kourallisen verenpainelääkkeitä. Stressaa ihan järjettömästi.Minkä verran hoidat äitisi asioita?
Hoidatko hänen pankkiasiansa. Seuraatko, tiedätkö mitä lääkkeitä äitisi päivittäin käyttää.
Hänhän on jo hoidon piirissä, jos hänellä käy kotihoitaja.
Vai mitä tarkoitat kotihoitajalla?
Kuka hoitaa siivouksen äidin kodissa. Kuka kylvettää ja saunottaa.
Onko se niin vaikeaa olla ystävällinen vanhalle ihmiselle, mutta samalla olla välittämättä hänen pahoistakin sanoista ja mahdottomista vaatimuksesta.
On se tosi outoa, ettei enää tulla edes keskustelun tasolla toimeen omien ikääntyvien vanhempien kanssa.
Vaan heidät pitää haukkua maan rakoon yleisellä keskustelupalstalla.
Vanha ihminen voi valitettavasti olla täysi piru. On hyvin vaikeaa olla ystävällinen vanhukselle, joka ei muuta osannut kuin sättiä, tiuskia, ivata ja pilkata lastaan, jolta hän aikanaan odotti saavansa täysihoidon. Saikin, mutta kalliin hinnan maksoin. En yhtään ihmettele ratkaisua, jonka jotkut omaishoitajat tekevät.
Vanhuksia on monenlaisia, minun on siitä hankalimmasta päästä. Edunvalvoja hoitaa hänen asiansa, soitan vanhukselle kahdesti viikossa. Se riittää. Palvelutalo hoitaa kaiken muun.
Itsellä nuorin lopetti yläkoulun ja pitäisikö minun tyttärenä muuttaa vanhempieni luo heitä hoitaakseni?