Mies koittaa laihduttaa - menee pyörällä kaljalle
Olen tapaillut/seurustellut miehen kanssa tämän vuoden alusta, tavattiin viime vuoden lopulla. Mies ollut pitkään ylipainoinen (n. 110kg?) mutta oli saanut viime vuoden alkuun mennessä laihdutettua itsensä n. 80 kiloon, jolloin oli sopusuhtaisen ja kivan näköinen. Oli siis n. 80kg myös silloin kun tavattiin. Kuukausien aikana on elopainoa tullut lisää ja nyt vaaka näyttää 94.5kg. Ollaan puhuttu miehen kanssa lihomisesta ja hän on sanonut että haluaisi laihduttaa, ja pyysi tukea siihen, koska koki ettei oikein osannut pitää painoa kurissa. No olen ehdottanut että jättäisi päivittäiset munkit/jäätelöt pois, karkit kauppaan ja että ottaisi töihin mieluummin eväät kuin kävisi jossain pikaruokalassa syömässä. Osaksi onnistuneet, ei enää syö karkkia/sipsejä niin paljon, mutta jos ostan itselleni niin on aika varmaa että mies syö ne minunkin herkut.
No, asiaan. Se miksi kirjoitan tänne. Mies on alkanut käymään lenkillä kaverinsa kanssa, käynyt 2-3x/viikko nyt 3 viikon ajan. No kyselin kerran näistä lenkeistä. Kerran kuulemma juoksivat 0.5km metsäreitille ja takaisin saman verran. Eli siis ihan naurettavan pienen lenkin... muuten sanoo että käyvät kiertämässä jotain allasta ja sitten käyvät uimassa. Nyt miehillä onkin suunnitelmissa mennä pyörälenkille. Kyselin tästä vähän että no minnes poljette ym. Ja sain tietää että aikovat polkea joku 4km, mennä kaljalle ja tulla takaisin?! Siis mikä järki tässä on, jos koittaa oikeasti laihduttaa. Mies on alkanut muutenkin tissuttelemaan joka ilta (joskus poikkeuksia) ja nyt lenkitkin ovat menneet näin naurettaviksi, että poljetaan vain kaljalle?
Turhaa varmaan sanoa että pisti ärsyttämään tuollainen. Kun mainitsin että kaljasta tulee aika paljon niitä turhia kaloreita, niin miehen vastaukset olivat luokkaa "maidossa on enemmän kaloreita kuin kaljassa" "no mieluummin kalja kuin lonkero" yms.!!!
Muuten mulle olisi varmaan ihan sama, mutta ollaan menossa sukujuhliin ensi viikolla toiselle puolelle Suomea ja liput varattu jo aiemmin, mutta nyt on viime päivinä ollut ihan tajuton stressi tästä miehen ja mun suvun tapaamisesta. Miehelle on tullut ihan hirveän kokoinen maha, naama pyöreämpi, reidet todella isot... mitä nyt yleensä, kun lihoo n. 14kg. En halua esitellä suvulleni lihavaa miestä. Eikä mies ole mun silmissä enää niin hyvännäköinen mitä ennen, fyysinen olemus alkaa jopa ihan inhottaa. Pelottaa, mitä suku ajattelee kun vien ylipainoisen miehen sinne, kun eivät he ole nähneet häntä normaalipainoisena. On siis n. 182cm pitkä.
Onko ärtymykseni miehen lenkkikaljoittelusta aiheellista vai ylireagoinko? Mielestäni on ihan turhaa käydä pyörälenkillä laihdutusmielessä, jos aikoo vain polkea terassille kaljalle ja takaisin...
Anteeksi jos kirjoitin sekavasti, olen ärtynyt ja kirjoitin lähinnä mitä mieleen vain tuli. Kyselkää jos jäi jotain epäselväksi, tarkennan sitten...
Kommentit (13)
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:08"]Menet ihan yksinäs vaan sukujuhliin, jätä se sika kotiin syömään makkaraa ja juomaan kaljaa.
[/quote]
Muuten tekisinkin näin, mutta lipuissa ei ole peruutusmahdollisuutta, siksi olivat n. 20e halvemmat ennakkoon ostettuna. :( Stressaan sukujuhlista ihan hirveästi nyt, hävettää jo etukäteen. Mies lupasi ennen kesäkuuta että laihduttaa sukujuhliin mennessä itsensä 86-kiloiseksi, siksi varattiin liput ennakkoon, luotin vähän liikaa että tämä tosiaan toteutuisi.
-ap
Olen normaalipainoinen nainen, mieheni taas 175/120 ja kehtaan hänet kyllä sukujuhliin viedä. En ymmärrä, miksi pitäisi hävetä toisen painoa.
Ja joo, mies on dieetillä, ihan omasta halustaan aloitti.
Rakastat miestä vain silloin, kun hän on hoikassa kunnossa?
Huhhuh
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:18"]Rakastat miestä vain silloin, kun hän on hoikassa kunnossa?
Huhhuh
[/quote]
En minä ole jättämässä häntä. Kuitenkin meidän suhde on aika tuore ja tässä ajassa hän on jo lihonnut 14kg, mietin vain että mitä tuleman pitää, kun nyt jo tuossa painossa. Enkä voi mieltymyksilleni mitään, mutta ei oikein houkuta roikkuva ihravatsa ym. kun muutama kuukausi sitten tykästyin paljon sopusuhtaisempaan ihmiseen.. :(
-ap
Sama aloittaja, jonka mies oli vastikään sekasaunassa, jonka pojan kaveri tuli kaapista, ja mitä muuta vielä?
Olenko ainoa, jonka mielestä useat viimeaikaiset aloitukset ovat samasta kynästä?
Eivät kuulemma jaksaneetkaan pyöräillä terassille asti, vaan pyöräilivät lähimpään kauppaan kaljalle...
-ap
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 20:34"]Sama aloittaja, jonka mies oli vastikään sekasaunassa, jonka pojan kaveri tuli kaapista, ja mitä muuta vielä?
Olenko ainoa, jonka mielestä useat viimeaikaiset aloitukset ovat samasta kynästä?
[/quote]
Tämä on ensimmäinen kerta tällä palstalla kun kirjoitan aloituksen.
-ap
Millonkohan kuvataan lisää jaksoja siihen rakas sinusta on tullut pullukka ?
Tulee kohta kaljalenkiltään takaisin. Saisinko vielä teiltä jotain kommenttia/näkökulmaa asiaan?
-ap
No minä en itse voisi katsella läskikasaa, jonka ainoa motiivi liikkua on liikkua kaljakuppilan suuntaan. Mun mielestä tuolla ap:n miehellä on paha ongelma eikä se liity pelkästään juomiseen, vaan yleensä myös elämänhallintaan - herkkujen vetäminen on ihan kontrolloimatonta, kuten mies itsekin tunnusti (tarvitsee tukea tjsp). On kohtuutonta, että mies onnistuu laihdutuksessaan vain jos tuore kumppani patistaa. Tuollainen mieshän repsahtaa heti, kun elämässä tulee vastoinkäymisiä ja hakee lohtua paitsi juomisesta, myös syömisestä. Koska elämä ei ole tanssimista ruusun terälehdeltä toiselle ja vastoinkäymisiä väistämättä tulee, on ennustukseni, että iän myötä mies syö ja juo itsensä sairaalloiseen kuntoon. Laihtuu korkeintaan lihavuusleikkauksen avulla, kunnes syö taas itsensä ylilihavaksi.
Että näin negatiivinen käsitys mulle syntyi ap:n miesystävästä. Voin liioitella, mutta tuskinpa ihan kauhean väärässä olen. Ja ei, en itse ole mikään langanlaiha missi vaan normaalipainoinen keski-ikää lähestyvä nainen, joka tunnistan itsessäni taipumuksen mässäämiseen. Siksi tiedän, millä tiellä ap:n mies saattaa hyvinkin olla. Ja kuten sanottu, en itse voisi katsella moista ukkoa. Ei vain siksi, että läski on vastenmielistä, vaan siksi, että miehellä on isoja ongelmia syömisensä ja juomisensa kanssa, ja noiden ongelmien syyt ovat syvällä.
Kiitos 12! Tuota juuri pelkäänkin, että jossain vaiheessa syöminen riistäytyy kokonaan käsistä ja hänestä tulee taas yli satakiloinen... siihen kun ei ole enää paljoa matkaa edes. Ja nytkin kun on vähän jotain vastoinkäymisiä jossain niin saattaa turvautua hermosauhuihin, vaikka onkin tupakoinnin lopettanut. Eli voisin uskoa että repsahtaa syömään kontrolloimattomasti ja juomaan... En vaan tiedä miten saisin häneen tarpeeksi itsekuria, ettei lihoisi enempää :(
-ap
Miten voisin puhua tästä miehelle, vai onko se mielestänne tarpeellista?
-ap
Menet ihan yksinäs vaan sukujuhliin, jätä se sika kotiin syömään makkaraa ja juomaan kaljaa.