Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä tämän päivän vanhempien terve järki

Vierailija
18.07.2021 |

Päästävät uimataidottomat lapsensa veteen ja eivätkä vahdi heitä, onko se puhelin ja some niin tärkeitä?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ennenhån ei lapsille sattunut ollenkaan onnettomuuksia

Vierailija
2/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei sitä ennenkään jokainen katsonut lastensa perään ja osalle kävi huonosti. Nykyään uutisoidaan ja puututaan helpommin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa teidän mielestä sit on ihan ok olla valvomatta

Vierailija
4/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että aloitus liittyy juuri tähän:/

Tulin kertomaan, että olen pelastanut liian monta lasta vanhempien huolimattomuuden ja ajattelemattomuuden vuoksi, mutta minusta ei oikein ole uimapelastajaksi:/ Osaan uida ja kellua, mutta sukeltamaan olen onneton, sillä hörppään helposti vettä henkeeni.

Vierailija
5/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervettä järkeä ei saa käyttää koska siitä voi tulla lasu. Pitää noudattaa kasvatussuosituksia.

Vierailija
6/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iha sama, ei tee haittaa minulle ainakaan.

Vierailija
7/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään sitä järkeä nimenomaan on. Lapsista pidetään parempaa huolta kuin koskaan ennen.

Vierailija
8/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähemmän ennen vahdittiin. Lapset oli melko vapaita menemään miten vain. Itse muistan alle kouluikäisenä menneeni yksin rannalle uimakouluun. Siis 5-6 -vuotiaana. Matkaa oli lähes 2 km, tien reunaa, polku yhden pellon poikki ja lopulta kapea hiekkatie uimarantaan.

Toisella paikkakunnalla erään perheen lapset kävivät keskenään soramontulla uimassa. Siellä oli aika nopeasti syvenevää. Vanhinkin oli alakouluikäinen, nuorimmat alle kouluikäisiä. Välillä kaikkien jalat ei ylittäneet maahan. Kukaan ei hukkunut, onneksi. Ei ollut aikuisia lähelläkään.

Suomea ja kännykkää ei tuolloin ollut. Eipä olisi voinut edes soittaa apua pienemmässäkään hädässä.

Vierailija
9/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kyllä katsotaan paremmin lasten perään ja erityisesti veden/uimarannan läheisyydessä kuin ennen.

Vierailija
10/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähemmän ennen vahdittiin. Lapset oli melko vapaita menemään miten vain. Itse muistan alle kouluikäisenä menneeni yksin rannalle uimakouluun. Siis 5-6 -vuotiaana. Matkaa oli lähes 2 km, tien reunaa, polku yhden pellon poikki ja lopulta kapea hiekkatie uimarantaan.

Toisella paikkakunnalla erään perheen lapset kävivät keskenään soramontulla uimassa. Siellä oli aika nopeasti syvenevää. Vanhinkin oli alakouluikäinen, nuorimmat alle kouluikäisiä. Välillä kaikkien jalat ei ylittäneet maahan. Kukaan ei hukkunut, onneksi. Ei ollut aikuisia lähelläkään.

Suomea ja kännykkää ei tuolloin ollut. Eipä olisi voinut edes soittaa apua pienemmässäkään hädässä.

Nykyään kouluun meno on se raja katsomisen suhteen. Keväällä syntynyt 7v joka ei ole vielä koulussa jos kävelee yksin tien laitaa niin se on lasun paikka (koska alle kouluikäistä ei saa vastuuttaa sillä tavoin). Syksyllä syntynyt 6v joka on jo koulussa taas jos kävelee sen saman tien laitaa niin se on aivan ok ja normaalia.

Vierailija
11/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon syntynyt -93 ja kävin jo alakouluikäisenä kavereiden kanssa keskenään uimassa parin kilometrin päässä. Kyllä se vahtiminen tuntuu nykyään olevan paremmalla tolalla.

Vierailija
12/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan edesvastuutonta! Omassa lapsuudessa 70-luvulla ei koskaan lapsia päästetty keskenään uimaan (ennen hyvää uimataitoa eli alle 10-12v) eikä pieniä lapsia jätetty mummolassa ja mökillä (järven rannalla) hetkeksikään vahtimatta + rantaan meno yksin oli ehdottomasti kielletty (peloteltu myös näkillä ym). (Äidin lapsuudessa lapset olivat olleet 50-60-luvulla keskenään, oli ollut vaaratilanteita mutta kukaan ei ollut hukkunut) Puhelin vie täysin nykyään aikuisen huomion (minunkin) eikä sitä voi ollenkaan selata, jos aikoo vedessä leikkiviä lapsia vahtia. Onneksi ja toivottavasti nämä läheltäpiti-tilanteet edes herättävät ne vanhemmat, joiden lapsi oli hukkua. Ja uutiset auttavat toisia havahtumaan ongelmaan. Saisi kyllä tuollaiset vanhemmat haukkua maanrakoon ja nimen kanssa.

Vierailija
13/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen ei ollut iltapäiväkerhoja. Avain kaulaan ja kotiin koulun jälkeen ihan itse 1.luokasta lähtien. Koko ilta yksin. Ei ollut edes lankapuhelinta. Pöydällä oli lappu, jossa kerrottiin mitä syödä (toki ruoat oli pöydällä näkyvissä). Ei ollut koko iltana ketään aikuista. Itse kävin nukkumaankin. Uimaan ei päässyt enää tuossa vaiheessa (nuorempana kyllä), koska järvi ei ollut lähellä. Mutta kaikkea muuta kyllä tuli tehtyä… Ei mitään rikollista pahaa kuitenkaan.

Vierailija
14/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan edesvastuutonta! Omassa lapsuudessa 70-luvulla ei koskaan lapsia päästetty keskenään uimaan (ennen hyvää uimataitoa eli alle 10-12v) eikä pieniä lapsia jätetty mummolassa ja mökillä (järven rannalla) hetkeksikään vahtimatta + rantaan meno yksin oli ehdottomasti kielletty (peloteltu myös näkillä ym). (Äidin lapsuudessa lapset olivat olleet 50-60-luvulla keskenään, oli ollut vaaratilanteita mutta kukaan ei ollut hukkunut) Puhelin vie täysin nykyään aikuisen huomion (minunkin) eikä sitä voi ollenkaan selata, jos aikoo vedessä leikkiviä lapsia vahtia. Onneksi ja toivottavasti nämä läheltäpiti-tilanteet edes herättävät ne vanhemmat, joiden lapsi oli hukkua. Ja uutiset auttavat toisia havahtumaan ongelmaan. Saisi kyllä tuollaiset vanhemmat haukkua maanrakoon ja nimen kanssa.

Kyllä päästettiin, monesti käytiin.

Vierailija
15/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla menimme pyörillä koko luokka open kanssa uimarannalle. Sielä oli laituri ”keskellä” järveä, ihan kunnon uimamatkan päässä rannassa. Uimahallia ei ollut, eli koulun kanssa uintikerta oli ensimmäinen. Ope vaan sanoi, että sinne pitää uida. Olen monesti miettinyt, että miten ihmeessä! Eihän nykyäänkään hallien aikana tuon ikäiset osaa välttämättä noin kauas uida.

Vierailija
16/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu, ennenhån ei lapsille sattunut ollenkaan onnettomuuksia

Ja kaikki lapset osasivat uida.

Vierailija
17/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kyllä katsotaan paremmin lasten perään ja erityisesti veden/uimarannan läheisyydessä kuin ennen.

VAi niin mukamas,kuinkas monta lasta on jo hukkunut?

Vanhemmat vain räplää kännykkää rannalla.

Vierailija
18/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VAi niin mukamas,kuinkas monta lasta on jo hukkunut?

Vanhemmat vain räplää kännykkää rannalla.

Mutta ennen vanhemmat ei olleet edes rannalla.

Vierailija
19/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat oli rannalla, niin eivät osanneet uida.

Vierailija
20/20 |
18.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vietin kesät mummolassa ja käytiin serkkujen kanssa keskenämme uimassa joella. Minä olin 9v. ja serkut 7v. ja 5v. Pyöräilimme myös vanhemman serkun kanssa pitkiäkin matkoja, esim. lähimpään kaupunkiin noin 11 km päässä karkkiostoksille. Tien laitaa vaan ja isot rekat suhasivat vierestä. Silloin ei kukaan vielä käyttänyt pyöräilykypäriä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän yksi