Uimavalvojat huolissaan vanhempien välinpitämättömyydestä
Helsingin uimastadionilla on kiinnitetty huomiota usein kuuluviin kuulutuksiin, joissa kehotetaan vanhempia vahtimaan lapsiaan aivan altaan reunalla, etenkin jos lapsilla on heikko uimataito. Osa vanhemmista jättää lapsensa altaaseen polskuttelemaan ja lähtee itse kauemmas esimerkiksi lukemaan tai ottamaan aurinkoa.
- Hellepäivät lähinnä teettävät sitä, että lastenallas on täynnä lapsia, eivätkä meidän uimavalvojat pysty mitenkään arvioimaan, vaikka siinä vahdissa ovatkin, että miten hyvin lapset uivat tai pärjäävät, kertoo uimastadionin kesäesimies Sari Tamminen.
Maanantaina lomilta palannut Tamminen kertoo, että ainakaan tässä parin päivän aikana ei ole ollut vaaratilanteita, mutta aiemmin kesällä niitäkin on sattunut. Toukokuun ensimmäisten helteiden aikana ainakin yksi läheltä piti -tilanne sattui, jossa uimataidoton lapsi oli jätetty altaaseen ja tämän huoltaja oli poistunut parinkymmenen metrin päähän ottamaan aurinkoa.
Tapaus päättyi onneksi vain säikähdykseen, eikä kukaan loukkaantunut tilanteessa.
- Huoltaja oli sitten itse huomannut, että lapsi oli joutumassa siinä veden varaan ja meni hätiin, Tamminen kertoo.
- Sekin oli sellainen päivä, että allas oli täynnä lapsia, eikä uimavalvoja ehdi nähdä kaikkea.
Kommentit (14)
Just, ihme valitusta. Mihinkä siellä uimavalvojia sitten tarvittais? :)
Olen huomannut saman ilmiön kaikkialla. Äidit räpläävät vain kännyköitään.
Nykyvanhempien ulkoistettu lasten kasvatus. Muiden vastuulle tietenkin.
Uimavalvojat eivät ole mitään lapsenvahteja. He ovat siellä tekemässä työtään, eli vahtimassa uimassa olevia vahinkojen varalta. Eivät uimataidottomia varten. Näin kärjistetysti sanottuna.
Täällähän säännöllisesti mammat kehuu, että heidän 2-4 vuotiaat ulkoilee yksin, kun ei ne lähde minnekään ja ekaluokkalaiset saa uida yksin, kun ne on ihan mestariuimareita.
Joten ei mikään uusi ilmiö. Palstammammojen lapsiahan nuo
Mutku äippä chillaa. kyl mun mielest jos o uimavalvojii ni se o niitte duunii. haloo?
lentokoneeski odotan et voin ottaa tirsat ja lentoemot vahtii sil aikaa mu muxuu. oon kuitenki maxanu siit
lipust. ja ravintolas tarjoilijat saa kyl varoo mu muxuu, ku se konttaa tai juoxee, nehä siel duunis o, e mä.
ja muxut voi aina tunkee jonneki lintsille esim keskenää, sielhä o sitä henxuuki nii paljo.
-äippä85-
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:58"]
Täällähän säännöllisesti mammat kehuu, että heidän 2-4 vuotiaat ulkoilee yksin, kun ei ne lähde minnekään ja ekaluokkalaiset saa uida yksin, kun ne on ihan mestariuimareita.
Joten ei mikään uusi ilmiö. Palstammammojen lapsiahan nuo
[/quote]Äläpä nyt tee mitää johtopäätöksiä tämän palstan perusteella, erkkikin tietää että kirjoittajia voi olla vaikka vaan yksi joka kirjoittaa 75 kertaa. Pysytään ihan asiassa.
Hyvin asiallinen pyyntö. Jopa uimataitoinen tenava voi upota uppeluksiin tungoksessa ja leikin tiimellyksessä, eikä uimavalvoja ehdi näkemään kaikkea, kun porukkaa plutii altaissa yhtä aikaa jopa satoja.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:49"]
[/quote]
Ne ovat uimavalvojia, ei lastenvahteja.
Facebookissakin leviää erään isän kiitos, kun ketään ei auttanut rannalla hänen lastaan(aiheesta on vittuuntunut), mutta missä hän oli itse?! Nuorellakaan ei ole vielä valmiuksia toimia oikein hätätilanteissa, eivätkä he muista puolikaan heille annetuista ohjeista.
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:49"]
[/quote]
Aikuinenkin saattaa saada sairaskohtauksen ja tarvitsee apua. HYMIÖ!
[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 12:51"]
Nykyvanhempien ulkoistettu lasten kasvatus. Muiden vastuulle tietenkin.
[/quote]
Eipäs yleistetä. Samalla tavalla noita ulkoistajia on noissa useamman lapsen vanhemmissa, eli hiukkasen vanhemmassa ikäpolvessa kuin 79-89 välillä syntyneissä.
Ja noita vastaavia on ollut ennenkin. Mistä luulet että koko kylä kasvattaa- ajattelutapa on tullut?
Vähän sama juttu, kuin se pariskunta, joka haukkui pelastuslaitoksen, kun se erehtyi osoitteesta, vaikka itse olivat olleet sisällä möllöttämässä (ehkä harrastamassa seksiä ja pentu nakattu ulos) ja lapsi meinasi hukkua.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288717747613.html?pos=ksk-trm-uuti-ostu#comments-anchor